Då var det dags att få trappan lite snyggare. Idag är trappan av lackad furu men allt utom stegen ska målas vitt. Frågan är om man kan grunda direkt på lacken eller om man måste rugga upp lacken först. Någon som har bättre koll än jag?
/Dette

Hej Dette.

Jag ser att det är ditt första inlägg här så jag får
väll passa på att hälsa dig varmt välkommen.
Kul att även du hittat hit!

Till din fråga.

Det ABSOLUT viktigast är att tvätta ordentligt först. (Målartvätt)
Målartvätten brukar matta ner målade och lackade ytor ganska kraftigt.
Men skulle det även efter tvätt se för blankt ut så kan man gå över
ytan lätt med ett finare sandpapper.

/Fredrik

Man bör alltid tvätta och rugga upp ytan lite.

Lycka till! :)

Tack Fredrik. Första men inte sista ;D. Målartvätten är obligatorisk. Drar några drag med sandpappret så ska det nog bli bra.

Håller på med samma sak. Jag målar om en gammal 70-tals furutrapp högblank svart och har då målartvättat samt ruggat upp ytan med fin sandpapper. Jag kikade på de olika färgerna och den jag valde (alcro servalac aqua täckfärg) kunde man om ytan var i gott skick måla 2ggr utan grunding. På övriga färger jag läste på så skulle man grunda + 2 färdigstrykningar. Måla är kul men inte såå kul. Har nu målat en sväng och det täcker nästan helt och är gryymt coolt. Vilken skillnad ;D

Svart! Vad har du för färg på väggarna då?
/Dette

Hej,
Jag har oxå målat våran gamla furutrappa med Alcro servalack aqua, dock inte i högblank svart utan i halvblank vit, (bruten med ett uns av svart).
Jag la en strykning med naftabaserd grundfärg och fyra strykningar med lackfärg.
Kanske hade jag klarat mig med tre om jag grundat en gång till, men tycker att den vattenbaserade lackfärgen är mer behaglig att jobba med än grundfärgen. (Beror på lukten).

// Fia

Jag skulle också vilja måla min furutrappa men är lite osäker på hur det kommer att se ut. Har någon av er bilder på er färdigmålade trappa som jag kan få se? Jag undrar också vilken färg som är bra att använda?

Skulle rekomendera en vattenbaserad lackfärg, då den lösningsmedelsbaserade har en ganska stark lukt. Det är lätt man får huvudvärk efter bara en liten stund och trappan är en riktig tidsdödare ska du veta :D
Den vattenbaserade har en fördel till. Om du väljer att måla trappan vit , kommer färgen att hålla sig vit. Med en lösningsmedelsbaserad färg kommer kulören att gulna en aning med åren, pga just lösningsmedlet.

Den vattenbaserade färgen är mindre slagtålig än den lösningsmedelsbaserade, men bara ett tag. Efter ett par tre veckor har även den vattenbaserade hårdnat till sig och är lika tålig som en lösningsmedelsbaserad lackfärg.
Så var bara försiktig ett tag, så står den emot mer sen.

Däremot kan det vara lite svårare att måla med den vattenbaserade, då den torkar ganska fort. Det går inte att gå tillbaka och rätta till en ev rinning.
Men övning ger färdighet.
Räkna med 2-4 strykningar, beroende på hur mörk din trappa är idag och hur många gånger du grundar.
Efter tre strykningar och två månader senare, är du antagligen en baddare på att måla med vattenbaserad lackfärg.

Har tyvärr ingen bild att bifoga på våran nymålade trappa. Men jag kan säga att vi fått en helt ny trappa. Bytte dessutom hörnstolpar (Satte dit 70x70mm. med lock, även det vitmålat) samt ny överliggare.
Har inte ångrat det en sekund.
Hallen känns mycket fräschare och ljusare och endel av 80-talskänslan försvann direkt.

Mina råd således: MÅLA! och VATTENBASERAT, du kommer inte att ångra dig.

Lycka till
// Fia

Hej

När man målar på gammal furu så är det alltid vettigt att grunda med en alkyd.
Risken finns annars att ämnen i trät kan blöda igenom.

Den vattenburna lackfärgen blir aldrig lika hård och lika tåldig som oljefärgen.
Hur länge den än får torka. Den är känsligare för slag. Den får lättare märken i sig.
Men den luktar som sagt inte mycket och gulnar heller inte.

/Fredrik

Hoppsan, var kanske otydlig...?
Självklart alkydgrund, för att förhindra genomblödning.

Flera färghandlare påstår att den vattenbaserade hårdnar med tiden och till slut blir lika tålig som en lösninsmedelbaserad.
Jag köpte även lackfärg till mina köksluckor och blev genast påprackad en vattenbaserad.
Själv blev jag lite tveksam till just detta förslag till köksluckorna, men blev åter påmind om att den hårdnar med tiden och att den lösningsmedelsbaserade färgen är i princip helt utdöende.

Bör jag känna mig lurad på dessa påståenden, eller finns det fler som fått den informationen från sin/sina färghandlare?

:-/ // Fia

Nej det tycker jag inte.
Den vattenbaserade är bra.

Och till vis mån så är oljefärgen utdöende.
Men det beror inte på att den är dålig.
Det är EU direktiv som sätter stopp för den..

Till köksluckor däremot så ser jag den som det mest vettiga av val.
Det ända man kan hålla emot den är i fallet med utflytnings förmågan och finishen.

Men angående finishen så tycker jag att den ändock är fullt acceptabelt.
Visst blir det lite gräng när man rollar. Men jag tycker att det är helt ok.
Det är trots allt inte tokslät sprutlack på burk.

Sen har jag noterat att ytor som utsätts för mer fett än vatten.
Står sig bäst om det är målat med vattenbaserat.
Inte så konstigt iof. Vatten löser vatten. Fett löser fett.
Och i ett kök så blir det ju mest hudfett på luckor som man ryker i.
Vilket kan göra att en oljebaserad färg mjuknar på sina ställen.

/Fredrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.