Färg, Måla & Tapetsera
chris47: Innan det blev vanligigt med gips användes ofta spånplatta. Min far använde det överallt när han renoverade för 25 år sen. Då satte man tapet direkt på spånplattan och i ditt fall skulle jag använda microlitväv som man sen målar direkt på för att slippa rörelser och sprickbildningar i färgskiktet. /CC
Lars-Erik: Tack för ännu ett bra svar med många förtydliganden. Jo, du har rätt. Med träkonstruktioner menade jag staket, balkongräcken, sandlådor och andra saker som är oskyddat utsatta för väder och vind. Men även panel som går nära marken, där kanske regnvattnet stänker upp. Färghandlarn har varit hem och tittat på mitt hus och föreslagit den ordning jag nämnde i början. Jag var
morsan: [citat] Den gröna finns färdig nu. Man behöver inte längre blanda själv. /Fredrik[/quote] Tackar! *hurrar lite för mig själv* Jag älskar den färgen, men jag vet inte var jag ska ha den ;D
Chief_Ryback: Man kan måla direkt på gips, bara att komma ihåg att sätt remsa i skarverna.
Blomman77: Efter dennna noggranna "research" har jag bestämt mig för att SKIPPPA väven & måla direkt på gipset :D! Får väl måla några lager extra med färg - precis som du gjort! Till alla: Tack för råden! [citat]
Toaster: Hej. Nja.. det beror ju på hur bra tapeten sitter. Det är inte helt ovanligt att tapeter blåsar sig när man tillför fukt. Vilket man gör då man lägger dit spackel. Och jag hade nog, för säkerhets skull grundat med en oljefärg på just det här stället innan spacklingen. /Fredrik
David_Q: Nu vet jag inte om du redan har köpt färgen eller inte. Om inte så kan jag rekommendera t ex Alcro Täckfärg för Metall och Trä AQUA. En helt vattenbaserad färg med nästan lika bra slitstyrka som oljebaserad. Man kan t ex stryka allt med denna och sedan själva stegen (där det slits) med oljebaserad. Om man nu ska stryka stegen... Om du redan köpt färgen vet jag inte vad som gäller,
jenfor: Det är oerhört lätt att tänka kortsiktigt och välja en billigare lösning från början, men den stora fördelen med att måla är att det är så lätt att göra om sedan. En fondvägg fixar du t ex på ett par timmar, medan det är ett betydligt större projekt att tapetsera om. Har man dessutom lagt 2,5 Mkr på huset så känns det trist om det ska andas lågbudgetlösning... ;) Det
koko: Tack, vi är själva väldigt nöjda. :) Vi hade en helt ny gipsvägg, så vi satte glasfiber(?)-remsor i skarvarna och spacklade dem. Annars finns det risk för att det blir ränder, och det är ju inte så snyggt. Tror faktiskt att vi även spacklade över skruvarna, de var nämligen djupt dragna. Vet inte om det var nödvändigt. Primer? Hahaha, ja, det skulle man säkert ha haft, men det hade
MariaK: Vad ska jag använda för färg om jag vill måla om min 19 år gamla Jorm braskamin? Det är plåt som är strukturmålad. Ska det vara värmefärg eller går det med acrylatfärg? Flera färgaffärer verkar villrådiga och jaf vill ju inte att färgen ska lossna.
Immobil: Vänta till framåt vårkanten. Framför allt tills temperaturen har kommit upp till färgtillverkarens rekommendationer. Passa på när det har varit uppehållsväder några dagar. ;)
GR_B: Ring runt och kolla.Från 200 kr och upp inkl kvitto beroende på luckans storlek.
PAN: Målade med Beckers billigaste väggfärg, billigt på OBS(just nu) ;D Blandade i lite göjs, struktur, vid första målningen. Sedan andra gången tog jag lite glansigare väggfärg av samma fabrikat och målade lite ymnigare. Första gången jag fick beröm av hantverkarna i huset :D
knoelen: Letar efter en snygg mörkgrå färg till vår nya fasad. Har tittat på alcros färger Järn(för ljus) och Gazell (för brun). Vi såg ett hus i somras så jag vet att det finns en färg som är den rätta. Snälla, tipsa mig
CCPusher: Hej! Har precis varit med och målat om en stor 5-rummare där den tidigare ägaren hade satt upp några ganska horribla strukturtapeter (det borde vara straffbart med strukturtapet! >:() så alla rum bredspacklades och slipades, sedan målade vi direkt på den spacklade ytan. Är man bara någorlunda noggrann när man slipar så är det inga problem alls.
koko: Vårt hus är målat med plastfärg, och när vi målade om det förra sommaren skrapades all lös färg bort, trärena ytor impregnerades med grundolja, det grundades med grundfärg och målades slutligen två varv med täckfärg, vattenbaserad akrylat ("bestå" från alcro). På ostsidan av huset hade färgen släppt mest (panelen är äldst där, men i bra skick i övrigt), och där ser
bitte: Tänkte på en annan sak också! Går det att andvända Tripp Trapp till att måla en lackad furutrappa också? Och furudörrar?
gaia: [citat] Det är fogarna som andas och det räcker väl om du inte har en sjö under golvet. En bra golvfärg till betonggolv som håller all slitage är lika dyr som att lägga billig klinker - den slutsatsen drogs under tidigare diskusioner..... så varför inte lägga klinker i pannsummet också? Lättstädat, snyggt och hålbart - det har vi faktiskt i hela vår källare, också i pannrummet
linvik: Jag svarar mig själv. Den där vattenavtötande putsfärgen var även "andningsaktiv" när vi läste lite nogrannare på dunken, så vi kör på med den.
lillolle: Kvistlacka inte före då blir det ojämt när du laserar. Kvistarna och träet gulnar/åldrar lika så dom framträder inte något mer än resten av taket. Alla tillverkare har bra lasyrer eller lacker som funkar ;) Målar´n
Toaster: Ja det kan den def. Kör på S1005-Y30R el. S1005-Y20R istället. Men risken med S1005-Y20R är att den kan blir för grön... Provmåla? Jag hoppas att det inte blev för sent nu.. nu för ikväll.. :-/ /MVH Fredrik
smarti: lite beroende på underlaget, vad det är för något. men vi utgår från vanligt ojämt tak och vanilg tapet på väggarna så ligger nog arbetskostnaden (ej material) runt 20timmar =5000kr exkl moms (min taxa)inkl. bredspacklingx2 och slipning efter varje. förutsett att väggar och tak är i sådant skick att det behövs bredspacklas kan räcka med skrapspackling beroende på vad du ska hitta
Toaster: [citat] Lite sorgligt. Visst är det skillnad på glasfilten (VM-Glas) och Flüggers filtduk... Men det är nästan som att säga att vi har Quick-Up Tapeter (Duro) men inte Sätt-Lätt Tapeter (Midbec) eller EasyUp Tapeter (Boråstapeter/Eco). Som att säga att vi har Kalkvit men inte Antikvit, bruten vit eller tonad vit. Nu kanske ni alla undrar vad jag mumlar om.. Men för dom allra flesta som
Aine: Suveränt! :) Tack för tipset! Ska prova detta nu i vår så får vi se.