Hej,
har ständigt problem med att få en bra finish när jag målar med lackfärg. Har märkt att det är lite lättare med oljebaserad färg men det luktar så det får jag inte använda för frugan när det är dags att måla dörrfoder, taklister och golvlister i källaren snart.

Hur gör man enklast? Är det några speciella trick man skall kunna för att slippa penseldragen i slutresultatet? Det är alltså vattenbaserad lackfärg som skall användas.

Målade köksluckor förra året med oljefärg och korthårig roller, vilket funkade rätt bra. Det är ju dock lite krångligare att måla lister med roller (speciellt hålkäl.. :))

Hej,
Håller också på att måla med vattenbaserad lackfärg, eftersom jag gärna slipper lukten av den lösningsmedelsbaserade.
Har målat både listverk, innerdörrar, trappa fönsterkarmar, köksluckor mm.
Har väl nu äntligen börjat få riktig kläm på det.
Prova att ta lite mer färg i penseln, dock inte så mycket att det rinner. Det går absolut inte att gå tillbaka och rätta till en ev. rinning, eftersom färgen torkar till så fort.
Utan mera lagom mycket.
Var lite lätt på handen när du stryker mot den blöta färgen som du redan målat.
Och sen gäller det att vara lite snabb också :D
Ett tips kan vara att ställa fönstret eller dörren lite på glänt, för att på så sätt sänka innertemperaturen lite, då har du aningen längre tid på dig. (Inte för mycket bara då blir det för kallt och då funkar det inte heller. Har provat det också :D).
Kanske behöver du tunna ut färgen lite?
Vad har du för pensel?
Har själv provat lite olika, men fastnat för en pensel som heter "elegance".
Den funkar till både vatten- och lösningsmedelsbaserade lackfärger.
Den behåller färgen ;D bra och har en fantastisk precission när det gäller att följa kanterna. Kanonpensel tycker jag.
Anzas penslar upplever jag bara som klumpiga.

// Fia

Tack för tipsen.

Skall kolla upp penseln, det är utan tvivel viktigt att ha rätt verktyg. Var har du köpt dina? (nånstans i Gbg-området kanske...?)

Problemet är kanske att man går tillbaka och försöker släta till där man tidigare målat.

Hej!

Vet inte om det stämmer speciellt bra på moderna vattenbaserade färger, men när jag lärde mig marmorering så var tricket för att göra en riktigt slät fin yta att späda ut färgen rätt mycket med lösningsmedel och sedan måla många varv med lätt slipning med fint slippapper mellan varje strykning.

Detta tar naturligtvis enormt lång tid och lämpar sig antagligen bäst för ytor som inte är så stora. I detta fall var det oftast fråga om en framsida på en byrålåda, en bordsskiva eller en dörr.

/Ulrica

Hej,
Nej, jag har köpt mina hos en färghandlare i Katrineholm (Södermanland).
Men kan tänka mig att de finns lite varstans.
Rättar mitt tidigare inlägg lite. Den heter inte "elegance" utan rent av "elegant" och är tillverkad med både korta och långa strån.
Detta gör att den är tjockare i borsten upp mot handtaget (för att behålla färgen) och tunnare mot spetsen (för precissionen).
Prova gärna, om du hittar den och tala om vad du tycker och hur det gick.

Gå inte tillbaka och släta ut. Låt det hellre vara och slipa bort det med fint slippapper när det torkat.
Tips igen: För varje gång du har burken öppen brukar färgen tjockna lite.
Jag brukar späda den lite varje gång, för att sedan göra den slutliga strykningen med en ny oöppnad burk.

// Fia

Späd den med vatten, inget annat!

// Fia

Oj, ursäkta min otydlighet.....

Rätt lösningsmedel till rätt färg, Naturligtvis!!!!

Vatten till vattenbaserad färg och rätt lösningsmedel till lösningsmedelsbaserad färg.
Vi använde Balsamterpentin, därför mitt något klantiga ordval.

;) Ulrica

Tjena!

Om du tycker att du lägger på mycket färg lägg på mer, snåla aldrig va så snabb som möjligt gå inte tillbaks och dra efter försök få upp lite fukt i rummet...

Lycka till

Hej

Ja, ni har ju redan konstaterat att den vattenburna färgen torkar fort.
Och det har ju att göra med att den har en lite annorlunda torkprocess.

Det man kan göra. Ja, eller dom tips jag har är att...

Kyla färgen. Låter kanske märkligt.
Men det funkar rätt bra. Färgen torkar då långsammare och hinner flyta ut lite bättre.

En annan sak man kan göra för att bättra rinningar är att ha med sig en liten
blomspruta.
Ställ den på 'duschläget' och spraya på försiktigt.
Detta 'öppnar' upp färgen och gör att man kan fixa till lite mindre misstag.

Penseln. Att ha bra verktyg är också viktigt.
Och det tips jag kan komma med där är en lite av en oupptäckt guldklimp.
Den tillverkas av stiwex och har en borst som kallas för super finish.
Det är någon typ av syntet. Alla penslar med syntet fiber utsätts för något som
jag tror kallas klyvning. Man slår sönder borsten längst ut för att den ska lämna så
få penselsteck som möjligt.
Och denna pensel sägs vara den ända i sin typ på marknaden som har 100%
klyvna ändar.

/Fredrik

Kan också rekomendera Stiwex penslar. Tyvärr blir de som bäst efter ett års daglig målning med dom. Men de är inte dåliga nya heller!

En färg som det blir kanon resutat är Alcro`s V-Mill. ;)

Men V-Millen är ingen lackfärg... :P

/Fredrik

Tack för alla tips.

SiggeSus: Att ösa på en massa färg funkar dåligt för mig, det brukar bara rinna då och det är ju inte snyggare än penseldrag.

Förutom penslarna så kanske färgsorten man använder spelar roll också. Har inte tänkt på det så mycket men jag har egentligen mest använt Byggmax budgetlackfärg. Vilken sort skulle ni rekommendera?

Alcros till exempel.
Resultatet blir alltid bättre med bra material och verktyg.
Har även provat Landoras vattenbaserade lackfärg, men fy tusan aldrig mer.
Det var som att måla med gelé, nästan i alla fall...., torkade säkert på en minut eller nå´t. >:(

Finns säkert andra lackfärger som funkar bra oxå, men håll dig till mer välkända/kvalitativa produkter så ska du se att det blir mer lättjobbat och bättre slutresultat.

//Fia

Och då till en lite fråga i ämnet vatten/oljebaserad färg: Vad händer om man blandar dom? Om man målar vattenbaserat på en oljebaserad yta? Kanske en dum fråga men ändå..... :-?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.