K
kaiser: mycket snyggt . bra jobb. :) :
7 svar · 5,8k läst
·
O
ollesthlm: Du spacklar enklast genom att använda 2 spackelspadar där den ena används som påstrykare och den andra används till att ladda upp med spackel. Du strycker på spacklet i vågrät riktning först och sedan drar du av det i en SNABB horisontell riktning. Det är viktigt att du arbetar någorlunda snabbt och i snabba bestämda rörelser. Lycka till!!
9 svar · 46,3k läst
M
Milla66: Tänkte inreda ett lekrum till min son, allt från att måla väggar, tak till saker och ting att fylla rummet med. Alexander är nu 10 månader och tänkte göra det till hans 1-års dag :-* Några tips & idéer på väggmotiv, hyllor, lampor ja allt ni kan komma på som kan behövas! Rummet är ca 15kvm Tacksam för all hjälp jag kan få :)
0 svar · 4,9k läst
swecul
swecul: och nu kan jag konstatera att beckers färgen var överförväntan! täcker jättebra!! rekomenderas!
6 svar · 12,9k läst
E
elof: -Rugga upp med sandpapper (~120) -Måla med en grundfärg(baserad på nafta), så den slutgiltiga färgen fäster riktigt bra -Slipa ner "resningen" med ett fint sandpapper (minst 180) -Köp exempelvis en lackfärg (glans minst halvblank då det sliter ordentligt på en stol) -Färdigmåla 2ggr med lackfärgen, eventuellt lätt slipning emellan men lär ej behövas. -Du har nu två fina stolan
2 svar · 8,6k läst
G
GR_B: Grundade alldrig när jag slipade av färgen. Mdf är väl ingett sugande material.Men eftersom du sprutar 2 ggr så hinner första svängen bli som en grund.Kom bara ihåg att använda klibbduk,och torka av allt damm.
6 svar · 7,8k läst
Severus
Severus: [citat] Eh?? Du förväxlar inte utrymme nu? Kök och badrum är olika saker... ;D
15 svar · 11,8k läst
D
David_Q: I anvisningarna står det att i ytterhörn skall glasfiberförstärkning användas. Någon som har praktiskt tips hur det går till, har aldrig gjort det förrut. I innerhörnen kör jag bara så tätt det går och sen latax och målar över 2 ggr.
0 svar · 4,9k läst
S
SiggeSuS: Ja
2 svar · 7,0k läst
S
T
Toaster: Hej Dessa icke 'orginal' skarvar ska fasas och sen patenteras. (Oljefärg) Sen spacklar man och lägger pappremsa. /Fredrik
3 svar · 3,8k läst
B
Bigfoot: Tackar
3 svar · 1,8k läst
B
3 svar · 1,8k läst
Snigla
Snigla: [citat] Tjo, har mejlat bilden :) ha det gött MVH Sandra
4 svar · 3,8k läst
Snigla
Snigla: Hejsan! Mitt förslag är att satsa på mörkare färger faktiskt. Rummet hade mycket fönsterpartier och låg mot söder så oavsett bör ljuset komma in snyggt i rummet. Har sett underbara "mörka" rum (i vårt nya hus kommer vårat sovrum gå så) tillsammans med ekmöbler. Och genom att ni också hade "cremevitt" så vill man ju markera möblerna också... väljer man för beiga eller vita
8 svar · 2,9k läst
C
Chief_Ryback: Eller såfort du har grundat men t ex pansarol kan du måla en annan färgtyp över, då målar du inte på zink längre. Nu vet jag inte om pansarol funkar, har inga kunskaper om att måla på zink.
5 svar · 10,5k läst
C
Chief_Ryback: Säljs mycket Alifatnafta nu som jag tycker är sämre men det finns fortfarande Terpentin och thinner.
2 svar · 3,5k läst
T
Toaster: Hejsan Jo, visst kan man använda sig av matta väggfärger. Och visst går det att slå ihop massor av slattar av kvarbliven färg och grunda med det. Men så fort det är tal om ett helt rum så är det bättre att snegla efter andra alternativ. I fråga om resultat så är det väll marginellt bättre med speciell en grundfärg. Den är bättre på det den gör i jämförelse med en vanlig
9 svar · 9,6k läst
T
Toaster: Hej Alcros V-Mill. Alltså en blank el. Halvblank termoplastikst (dvs. ej blockningsfri) akrylatlatexfärg för trä... På ett element? Mindre lämpligt. Men bakom elementet går det bra. Kör med element el. lackfärg. Akrylat el. alkyd. /Fredrik
5 svar · 3,9k läst
·
I
inkognito: Hej är det någon här som har lämnat in luckor hos ovanstående företag för lackering? Jag vill i alla fall varna för dem, jag hade lämnat in 17 luckor för lackering och varenda lucka såg förd**vlig ut. Det är inte gjort något som helst underarbete, ingen spackling av minsta grop eller något, totalt kasst. Jag vet inte om det finns andra som har bättre erfarenheter av detta
0 svar · 9,6k läst
G
gaia: Är lika tveksam som Pocke om det nu faktiskt är en kalkfärg? Lätt att testa: kalk och limfärg kan man tvätta med vatten. Blott yta blir geggig och går att tvätta bort. Efter en vattenskada skulle kalk och limfärg spolas bort från den skadade område men det ser inte så ut på bilden. Du skrev att den löser sej inte i Färgtvätt .... så är det knapast en kalkfärg och då kan den
7 svar · 23,0k läst
·
R
RenoVera: Nej, jag tror inte att du behöver nå´t bygglov för att måla om din ytterdörr. Bara den passar till huset och huset passar in i omgivningen så är det nog inga problem. Pratade själv med byggnadsnämden angående färgbyte av hela huset. De sa att det behövdes inget bygglov för det, men jag kunde få komma upp på kontoret och visa mina färgalternativ, så kunde de titta på dem.
3 svar · 9,1k läst
R
RenoVera: Hej, Jag rollade mina innerdörrar med elementroller. Färgen jag använde mig av var servalack vattenbaserad. Helt slätt blir det ju inte med vare sig pensel eller roller, i alla fall inte med den vattenbaserade färgen, eftersom den har något sämre ihopflytningsförmåga. Men jag är helt klart nöjd ändå. Ser inte att det är rollat förrän man tittar väldigt nära. Penslar som används
1 svar · 10,1k läst
P
PAN: Glömde att skriva att glöm inte att anställa riktiga målare i tid före ni kommer igång med byggprocessen. Snickare i all ära men en målare kan också göra underverk. Hade jag fått göra om det här bygget så hade jag definitivt satsat mer pengar på yrkesverksamma målare.
8 svar · 4,2k läst
S
smarti: ta ner det som sitter löst innan. om du har missat något som sitter löst så kommer du att märka detta när du har spacklat hela väggen för när det har torkat så kommer det isåfall att bli blåsor där tapeten sitter löst. skär isådanafall bort dem och spackla igen. om du inte spackla väggen innan så kommer dessa eventuella blåsor att komma fram när du målar på löst sittande
5 svar · 3,5k läst
S
smarti: vet ej hur mycket tapet-väck kostar men som målare använder jag alltid tapetklister i pulverform som blandas med vatten fungerar likadant du kletar på ett tjockt lager och sen plastar du in väggen med vanlig skyddsplast.lämna det till dagen efter och ta sen väck en liten bit av plasten åt gången och ta väck all tapet på den ytan. plasten har du för att klistret inte ska torka har det
3 svar · 16,8k läst
G
greenbay: Sätt en gips till utanpå den som är målad mm. mvh Peter
3 svar · 13,5k läst
·
W
Wilma: Tack snälla ni för snabba svar! Det låter som om det inte är något som jag ska mixtra med på egen hand. [citat] Ja, det skulle jag säkert få göra för "min" färghandlare är alldeles för snäll. Det vill jag absolut inte utnyttja! [citat] Nyansen är vald med tanke på bakgrundsfärgen i en tapet som sitter på halva väggen. Jag har provmålat med felfärgen för säkerhets skull -
3 svar · 8,0k läst
mupejuppe
mupejuppe: oki tack för svaret :)
2 svar · 3,2k läst
G
GR_B: Kolla in Poströda som Engelska posten har.Har lackat några bilar med den kulören.
7 svar · 20,9k läst
D
drx: [citat] [/quote] Underlättade ju att få veta att där satt pärlspont...... ;) Då kan du ignorera mitt inlägg.
8 svar · 5,9k läst
S
SiggeSuS: Tjena! Kör en oljespärrgrund på väggarna först för att förhindra ev rörelse i masoniten den bångnar väldigt mycket av vattenfärger eller lim, spackla sen skarvarna sätt microlit över och måla 3 gånger, då har du ett kanon resultat sedan.
4 svar · 21,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.