15 472 läst ·
6 svar
15k läst
6 svar
Järnvitriolgrå lasyr
Jo, ert hus är en av mina inspirationskällor
. Men jag kan inte järnvitriolbehandla eftersom mitt hus redan är laserat. Jag är ute efter bilder på hus (samt ev. färgkoder) där man har försökt efterlikna järnvitriolbehandling med en vanlig färg. Jag förstår att utseendet varierar med tiden, men jag tycker ändå att det ser ut att vara en speciell "färgtemperatur" i järnvitriolbehandlat trä.
Hej
Hmm.. att få till en täckande färg som till tonen stämmer hyffast med järnvitrolens utseendet är inte så svårt...
Jag gjorde det för inte så himla länge sedan...
Men jag kommer inte riktigt ihåg vad det nu blev. Men det blev nått handbrutet.
Och det blev väll i princip så bra det nu kan bli. Men direkt bra det vet jag då inte om det blev...
För järnvitrolen är precis som slamfärgen helt unik i sitt utseende.
Och slamfärgen är också något som det gjorts många försöka på att efterlikna.
Men hur man än vrider och vänder på det så går det 'inte'..
Visst har slamfärgen och järnvitrolen sina nackdelar...
Men utseendet är det absolut inget fel på.
Och dessa två är förmodligen dom vackraste behandligar man kan göra på trä.
Och dessa två är lika älskade för sitt utseende som hatade för deras andra sidor...
För mig är det i vissa stycken lite som med endel gammla Italienska bilar.
Nästan alltid väldigt vackra men inte så ofta lika tillförlitliga..
Om man tar Alfa Romeo t.ex. som i vårat fall får vara Järnvitrolen..
Ofta en vacker och på många sätt en speciell bil men med ett andrahands värde som gör att du inte kan göra dig av med den när du en gång köpt en..
Du gör ditt val en gång. Sen är det som det är. Du 'kan' inte byta. Om du nu inte är beredd på en rejäl förlust.
Men om den nu ser ut som den gör.. varför byta?
Ryktet om gammla tiders Ferrari är nog det som får vara vår slamfärg.
Dessa kräver i likhet med slamfärgen korta och tidskrävande underhåll för att hållas på topp.
Och ingen av dessa skulle jag vilja påstå är speciellt lätt att leva med..
Men man väljer att leva med det. På gott och ont.
Toyota? En förbannat bra bil. Går aldrig paj. Den bara går och går.
Stabilt och fint andrahandvärde är det också. Så vill om man byta så är det bara att sälja.
Det man däremot inte kan beskylla dom för är att göra vackra bilar.
Och lika mycket som jag beundrar deras genomtänkta sätt att göra bilar.
Lika mycket gråter jag över att dom inte lägger ner samma energi på att designa packetet.
Vad av allt detta?
Att försöka kopiera järnvitrol el. även för den delen slamfärg är som att välja en Ferrari röd Toyota.
Det kan kanske lura en halvblind och halvdöv på några hundra meter.
Men när man kommer närmare så kan den inte lura någon alls.
För det är inte bara färgen som gör det. Det är ljudet, lukten, spännningen, gnistan, proportionerna, djupet och mycket mycket mer...
Det är det där svårgreppbara och svårdefinierade.. det är det där äkta som är så svårt att sätta ord på.
Du bara vet att det är rätt. Ord blir överflödiga. Det behöver inte förklaras. För alla kan se det.
Det jag vill säga är att försöka 'kopiera' det som järnvitrolen och slamfärgen göra bra är döfött.
Visst kan jag ta fram en färg åt din 'Toyota'.
Men om det är en 'Alfa' du vill ha så är jag rädd att du blir missnöjd med vad jag än 'hittar'..
Istället så skulle jag välja fritt ibland den stora flora som finns. För det finns mycket fint.
/Fredrik
Hmm.. att få till en täckande färg som till tonen stämmer hyffast med järnvitrolens utseendet är inte så svårt...
Jag gjorde det för inte så himla länge sedan...
Men jag kommer inte riktigt ihåg vad det nu blev. Men det blev nått handbrutet.
Och det blev väll i princip så bra det nu kan bli. Men direkt bra det vet jag då inte om det blev...
För järnvitrolen är precis som slamfärgen helt unik i sitt utseende.
Och slamfärgen är också något som det gjorts många försöka på att efterlikna.
Men hur man än vrider och vänder på det så går det 'inte'..
Visst har slamfärgen och järnvitrolen sina nackdelar...
Men utseendet är det absolut inget fel på.
Och dessa två är förmodligen dom vackraste behandligar man kan göra på trä.
Och dessa två är lika älskade för sitt utseende som hatade för deras andra sidor...
För mig är det i vissa stycken lite som med endel gammla Italienska bilar.
Nästan alltid väldigt vackra men inte så ofta lika tillförlitliga..
Om man tar Alfa Romeo t.ex. som i vårat fall får vara Järnvitrolen..
Ofta en vacker och på många sätt en speciell bil men med ett andrahands värde som gör att du inte kan göra dig av med den när du en gång köpt en..
Du gör ditt val en gång. Sen är det som det är. Du 'kan' inte byta. Om du nu inte är beredd på en rejäl förlust.
Men om den nu ser ut som den gör.. varför byta?
Ryktet om gammla tiders Ferrari är nog det som får vara vår slamfärg.
Dessa kräver i likhet med slamfärgen korta och tidskrävande underhåll för att hållas på topp.
Och ingen av dessa skulle jag vilja påstå är speciellt lätt att leva med..
Men man väljer att leva med det. På gott och ont.
Toyota? En förbannat bra bil. Går aldrig paj. Den bara går och går.
Stabilt och fint andrahandvärde är det också. Så vill om man byta så är det bara att sälja.
Det man däremot inte kan beskylla dom för är att göra vackra bilar.
Och lika mycket som jag beundrar deras genomtänkta sätt att göra bilar.
Lika mycket gråter jag över att dom inte lägger ner samma energi på att designa packetet.
Vad av allt detta?
Att försöka kopiera järnvitrol el. även för den delen slamfärg är som att välja en Ferrari röd Toyota.
Det kan kanske lura en halvblind och halvdöv på några hundra meter.
Men när man kommer närmare så kan den inte lura någon alls.
För det är inte bara färgen som gör det. Det är ljudet, lukten, spännningen, gnistan, proportionerna, djupet och mycket mycket mer...
Det är det där svårgreppbara och svårdefinierade.. det är det där äkta som är så svårt att sätta ord på.
Du bara vet att det är rätt. Ord blir överflödiga. Det behöver inte förklaras. För alla kan se det.
Det jag vill säga är att försöka 'kopiera' det som järnvitrolen och slamfärgen göra bra är döfött.
Visst kan jag ta fram en färg åt din 'Toyota'.
Men om det är en 'Alfa' du vill ha så är jag rädd att du blir missnöjd med vad jag än 'hittar'..
Istället så skulle jag välja fritt ibland den stora flora som finns. För det finns mycket fint.
/Fredrik
Tack för ditt svar Fredrik! Jag tror jag förstår vad du menar
. Jag har själv svårt för en del imitationer av Falu rödfärg. Och i mitt fall, med ett sjuttiotalshus, skulle det säkert inte passa med järnvitriol.
Det jag är ute efter är faktiskt att behålla min 'Toyota', för den gillar jag. Och jag vill heller inte försöka lura någon att det är en 'Alfa', för det är inte en sådan jag vill ha.
Jag gillar faktiskt inte gamla bilar, jag gillar nya. Med modern design och modern teknik. Lacken skall vara tvåkomponent med isocyanater och sånt, ingen äggoljetempera 'för att det hade man förr'.
Jag har länge tittat efter gråa hus, och ibland har jag sett något. Jag har i efterhand ångrat att jag inte knackade på och bad om färgkod. Nu minns jag inte var det var. Men jag minns att de inte var järnvitriolbehandlade, de var målade med färg. Och om jag skall försöka beskriva den grå nyansen de hade, så kan jag bara säga att det var som om det var järnvitriol.
Innerst inne hoppades jag väl att någon skulle svara: "Järnvitriol =YX05&&78", men så blir det alltså inte. Och jag antar att det är riskabelt att 'handbryta', så jag fortsätter väl att titta på de gråa husen som finns. Och nästa gång stannar jag och frågar.
Det jag är ute efter är faktiskt att behålla min 'Toyota', för den gillar jag. Och jag vill heller inte försöka lura någon att det är en 'Alfa', för det är inte en sådan jag vill ha.
Jag gillar faktiskt inte gamla bilar, jag gillar nya. Med modern design och modern teknik. Lacken skall vara tvåkomponent med isocyanater och sånt, ingen äggoljetempera 'för att det hade man förr'.
Jag har länge tittat efter gråa hus, och ibland har jag sett något. Jag har i efterhand ångrat att jag inte knackade på och bad om färgkod. Nu minns jag inte var det var. Men jag minns att de inte var järnvitriolbehandlade, de var målade med färg. Och om jag skall försöka beskriva den grå nyansen de hade, så kan jag bara säga att det var som om det var järnvitriol.
Innerst inne hoppades jag väl att någon skulle svara: "Järnvitriol =YX05&&78", men så blir det alltså inte. Och jag antar att det är riskabelt att 'handbryta', så jag fortsätter väl att titta på de gråa husen som finns. Och nästa gång stannar jag och frågar.
Hejsan Tosca. 
Jag blir väldigt glad över att höra att du uppskattar mina inlägg.
Men ännu gladare och än mer uppskattar jag att du talar om det.
Så lätt rodnad tar jag av mig hatten och bugar djupt för dig.
Faidros, jag tror att du förstå att det inte går att få ett endaste entydigt svar
eller en 'bestämd' färgkod på järnvitrol.
För detta utseende varierar beroende på endel olika saker. Bla. ålder.
Jag hittade faktiskt en järnvitrols behandlad planka i 'hemliga hörnan' idag.
Tonen på denna planka hamnade på ungefär S5005-Y20R.
Däremot så tror jag att den va väl 'färsk'.
Jag skulle nog tippa att det med lite mer gråträ i 'botten' ligger mer åt S5502-Y el. S6502-Y.
/Fredrik
Jag blir väldigt glad över att höra att du uppskattar mina inlägg.
Men ännu gladare och än mer uppskattar jag att du talar om det.
Så lätt rodnad tar jag av mig hatten och bugar djupt för dig.
Faidros, jag tror att du förstå att det inte går att få ett endaste entydigt svar
eller en 'bestämd' färgkod på järnvitrol.
För detta utseende varierar beroende på endel olika saker. Bla. ålder.
Jag hittade faktiskt en järnvitrols behandlad planka i 'hemliga hörnan' idag.
Tonen på denna planka hamnade på ungefär S5005-Y20R.
Däremot så tror jag att den va väl 'färsk'.
Jag skulle nog tippa att det med lite mer gråträ i 'botten' ligger mer åt S5502-Y el. S6502-Y.
/Fredrik
Klicka här för att svara