Jag vill inte som alla andra ta bort min vävtapet - jag vill tapetsera ny vävtapet!!! :o Vi har byggt igen ett valv mellan två rum som båda är tapetserade med gammal juteväv eller liknande som sedan är målad. Den ny väggen behöver nu tapetseras med samma väv som resterande rum. Jag har letat efter gammal vävtapet men inte hittat nån. vi har testat med ny glasfiberväv men det blev mkt dåligt.

Vet nån om man kan få tag i "gammal" vävtapet? Vad var det för vävtapet man använde förr i tiden? Var det bara vanlig juteväv/säckväv (sån som finns att köpa tex på Panduro)?? Eller var det nån slags tapet med väv på??

Vi känner oss rådlösa och just nu är väggen jätteful!!  :-[

//Maja    

Jag har tyvärr inget svar på frågan, utan ställer den igen; är det nån som vet var man kan köpa ny "ful"tapet att måla över?
Tyvärr hade säljarna till vårt hus slängt alla gamla tapetrullar trots våra noggranna önskemål om att få dem vid köpet...

Det känns ju lite surt att köpa ny tapet från Kinnasand eller motsvarande bara för att måla över...

/Elin

Elin, är det juteväv eller liknande du letar efter?? Eler har jag missuppfattat då?? Jag har letat länge och väl och äntligen hittat det på Gysinge Bggnadsvård (www.gysinge.nu) tyvärr väldigt dyrt 550:- m, bredden är dock 5 meter!!!???! så för våran del räcker en meter till de två våder som behövs (tydligen är det ingen skillnad på åt vilket håll man sättrer upp väven. Dom ska skicka ett prov till mig och om du vill kan jag rapportera om hur det blev (men nu kanske det inte var juteväv du var ute efter??).

Gamla tapeter säljs även på www.tapetorama.se och www.interior1900.com men inte heller detta är ju billigt.

/Maja

Ja, det är typ juteväv. Eller i alla fall något som liknar det i texturen. Men nu har jag gjort den glada upptäckten att vårt spänntak som nu skurits ner består just av målad juteväv, och baksidan är helt oförstörd! Så nu ska jag nog tapetsera med det, om man kan få det att fästa, vill säga... Tycker att det är värt ett försök, vävtapeter är som bekant inte billiga.

/Elin

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.