10 483 läst ·
4 svar
10k läst
4 svar
Byta färg på lackat piano?
Jag ska få hem ett piano i morgon. Det är lackad fanér(?) och ser ut såhär:
http://www.kodakgallery.com/Slidesh...&Ux=0&mode=fromshare&conn_speed=1
Frågan är nu om det skulle gå att lacka om det med något pigment i lacken för att få bort det röda? Vi skulle helt enkelt vilja ha det bara brunt...
Vi har samma tanke med några innerdörrar i samma rum (som också är brunröda), men de är massiva och betsade, så de känns lite enklare att få ordning på(?).
Bör vi försöka acceptera pianot som det är eller finns det något man kan göra?
Alternativet är att ställa det i ett annat rum där det passar in bättre färgmässigt, men det är dåligt av andra anledningar...
http://www.kodakgallery.com/Slidesh...&Ux=0&mode=fromshare&conn_speed=1
Frågan är nu om det skulle gå att lacka om det med något pigment i lacken för att få bort det röda? Vi skulle helt enkelt vilja ha det bara brunt...
Vi har samma tanke med några innerdörrar i samma rum (som också är brunröda), men de är massiva och betsade, så de känns lite enklare att få ordning på(?).
Bör vi försöka acceptera pianot som det är eller finns det något man kan göra?
Alternativet är att ställa det i ett annat rum där det passar in bättre färgmässigt, men det är dåligt av andra anledningar...
Du kan slipa ned lacken på pianot - betsa med den färgen du vill ha o därefter lacka igen. Fast min erfarenhet är att det är svårt. För det första är det svårt att endast slipa bort lacken utan att slipa ned fanéren. För det andra är det svårt att lacka stora ytor på ett snyggt sätt - jag har aldrig lyckats. Jag tror att det behövs professionella lackare för det.
Hmmm, det låter verkligen inte som något vi borde ge oss på själva... Nä, just nu håller jag tummarna för att det inte kommer att se så rött ut när det är på plats...
Vilket sker om en timme eller så!
Tack för ditt svar!
Vilket sker om en timme eller så!
Tack för ditt svar!
jag tycker det ser ut som ett fint piano..huvudsaken är väl att det låter bra.stor synd att ge sig på med färgrollern.
Ja, det är ett jättefint piano och jag är såå glad att äntligen ha det hemma hos mig (har stått hos mina föräldrar)!
Vi (sambon och jag) har dock svårt för att blanda många olika träslag i samma rum, och vi har redan lackad ek (golv) och såpad björk (bord och hyllor) i vardagsrummet där pianot nu står. Men dörrarna är som sagt också lite rödaktiga, så pianot binder ihop allt rätt hyfsat.
Kanske behöver vi inte göra åt dörrarna heller nu... Det vore ju toppen!
Fast det är nog tveksamt om sambon håller med mig där... ;D
Vi (sambon och jag) har dock svårt för att blanda många olika träslag i samma rum, och vi har redan lackad ek (golv) och såpad björk (bord och hyllor) i vardagsrummet där pianot nu står. Men dörrarna är som sagt också lite rödaktiga, så pianot binder ihop allt rätt hyfsat.
Kanske behöver vi inte göra åt dörrarna heller nu... Det vore ju toppen!
Fast det är nog tveksamt om sambon håller med mig där... ;D
Klicka här för att svara