Det verkar som om väldigt många nya hus är målade med plastfärger...och det ser ju snyggt ut, men är det att rekommendera? Jag har en bekant där väggen har börjat ruttna under färgen p.g.a att det kommit in fukt och färgen annars är helt tät. Finns det någon typ av färg som de flesta ör eniga om är det bästa? Viska måla ett trähus ljusgrått och vitt.

Plastfärg (latex/akrylat) har fått dålig klang beroende på att man från början inte kände till hur man skulle använda den. I själva verket är "plastfärg" flera gånger öppnare än oljefärg. De skador som uppstår, som är troligt i din väns fall med förruttning, beror i regel på att man inte grundmålat träet med en penetrerande grundfärg innan det målades med "plastfärgen".

Det spelar mindre roll om färgen andas eller inte, vad som spelar roll är dess förmåga att tränga in i virket, penetrera, och täppa igen porerna. Är porerna fyllda av olja eller färg skyddas virket mot röta.

Linolja och andra oljor är penetrerande och det är därför oljefärg skyddar virket bra. Latexfärg lägger sig som en hinna över träytan utan att tränga in i porerna.

Men använder man plastfärg/latexfärg som det ska med först grundolja (främst sugande partier som ändar etc), penetrerande grundfärg och sedan latexfärg i två flödiga skikt är detta minst lika bra som oljebaserade fasadsystem. Även oljebaserade/alkydbaserade fasadsystem ska grundas med grundfärg eller lösningsmedelsutspädd färg.

Många proffs idag menar att fördelarna med latexfärg är främst:

1) Lång hållbarhet beträffande kulör och glans samt många kulörer
2) Gulnar inte
3) Vattenburen = miljövänlig, obetydlig lukt och torkar snabbt

Wilhelm Inredaren skrev:
I själva verket är "plastfärg" flera gånger öppnare än oljefärg.
Ja, färgen krymper/ öppnar sej när det är fuktigt och kallt och stänger till/utvidgas när solen lyser på. Träet blir fuktigt under kala perioder och kan inte torka ut när det blir varmt :'(. Har man inte grundat så är det ruttet inom ca 10 år :'(
gaia

Så ni menar att plastfärger är det bästa alternativet om man grundar ordentligt?

Spix skrev:
Så ni menar att plastfärger är det bästa alternativet om man grundar ordentligt?
Jag skulle vilja påstå att om man gör "rätt" är olje, alkyd och latexbaserade fasadsystem lika bra. Förarbetet med att tvätta och skrapa den gamla ytan fri från smuts, mögel, alger, lös färg samt byta/fästa lösa och skadade fasadplank är minst lika viktigt för att det ska bli bra i slutändan.

Utvecklingen går åt det vattenburna av alla miljöskäl, både användningen och egenskaperna, med EU som stark påtryckare på färgtillverkarnas forskare/utvecklare.

Om allt går som det ska kommer jag få mitt Eksjöhus i oktober eller november. Kan jag måla direkt? Ska jag höra vad det är för grundfärg och sedan utifrån detta välja färgtyp?

Spix skrev:
Om allt går som det ska kommer jag få mitt Eksjöhus i oktober eller november. Kan jag måla direkt? Ska jag höra vad det är för grundfärg och sedan utifrån detta välja färgtyp?

Du borde höra med leverantören, Eksjöhus, om du inte kan få ett bra pris av den tillverkaren dem köper grundfärgen av. För att omfattas av färgtillverkarens garantier ska man använda samma system, åtminstone är det så med den färgen jag säljer :D

Låter vettigt. Tack för tipset! :-)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.