Skall och skall ::)

Handlar väl mest om att hela rummet skall se nytt och fräscht ut, detta då kontrasten mellan nya väggen och "gamla" taket blir oftast större än man tror enligt min erfarenhet.

Wilhelm

Enligt mitt råd skall du måla om taket samtidigt för bästa resultat och du skall använda en matt färg.
Snåla inte på färgen utan köp med bra kvalite.

A.L skrev:
Okej. Är mitt och min sambos första hus tillsammans.
Så det är lika bra att måla menar du då?

Okej. men till nästa fråga.
Matt eller blank färg?
har hört att man skall ha matt då detta ej blir lika jobbigt för ögonen.
Stämmer detta?
Har aldrig själv tapeteserat eller målat tak förut.

"Normal" takfärg är helmatt, glanstal 1-3, "normal" väggfärg matt, glanstal runt 7. Halvblank till blanka färger, glanstal 35 och uppåt är för snickerier. Glanstal 20 rekommenderas för tex kök och badrum där man behöver ha en yta som tål mer avtorkning.

Om du tar en takfärg från en "erkänd" producent tex Nordsjö eller Beckers kostar de inte mer än ca 170-200kr för 3L på byggvaruhusen. De billigaste märkena ligger ända ner till runt 60kr på kampanjer för 3L. Men jag hade följt din morfars råd och satsat 100kr extra på lite säkrare kvalite ;)

Nja du kan ju ha tur med dina Rusta tapeter dock har ej jag haft det ;).

Jag körde senast med Eco designs easy up tapet som är klockren att tapetsera med.
Kör oftast med vinyltapet då den är tjockare och ger ett bättre resultat.

Tapeterna som jag använder ligger på runt 280-350 kr rullen och i mina ögon är det värt varenda krona. Men smaken är ju som baken; delad :D

hehe jo dom var inte direkt snygga.

Jo man får tänka med plånboken för renoveringar är kostsamma och kräver mycket material och tid.
Jag har också gjort som du men är inne på s.k andra vändan nu för att få det som jag vill ha det.

Lycka till iallafall :)

Bege dig till en färgaffär och låna hem diverse tapetböcker för att dels bestämma vilken kulör ni önskar samt se om det skall tapetseras eller målas.

Allting blir lättare när man har tapetprovet/färgprovet framför sig för då ser du lite av hur resultatet kommer att bli.

Tegelväggen är en smaksak om man vill måla eller inte så det är bar ni själva som kan avgöra vad som blir snyggast.

hej

Att måla taket innan man tapetserar ångrar man inte. det som ser vitt ut är aldig vitt.
Själv har jag köpt massa tapeter genom en som köper förra årets från dom större tapetaffärerna, dyraste rullen kostar 75:-/st
Men som sagt köp en takfärg som är matt och av bra kvalitet.

Vill absolut inte ha det så här i sovrummet i alla fall..!!
Fast jag tyckte man kunde komma rätt långt med att åtminstonde ta ner gardinen ;D. Faktiskt måste jag tacka för din bild för den hjälpte mig att komma fram till att det med att fortsätta med tapet upp på snedtaket inte är min grej...även om många gör det. Det blir för rörigt, åtminstonde med mönster...sen finns det ju olika mönster - en del finare än andra ;)

Jag har vid flera tillfällen tapetserat med 99-kronors-tapeter, visserligens inte Rustas utan mer kända märken, men jag har inte ångrat mig. Största skillnaden tycker jag är att skära i dem när de är våta så var extra nogrann med att ha vassa blad i kniven.

Lycka till!

Måla taket i sovrummet vitt, det gör otroligt mycket när man har snedtak, det blir mycket mera rymd.
Det skulle bli snyggt med fondvägg på kortsidorna (där det sitter fönster) prova en småmönstrad tapet, ungefär som textiltapeterna såg ut på 70-talet, d.v.s. på lite håll så ser den homogen ut men kommer man närmare så ser man krusat mönster. Väggen nedanför snedtaket kan man också måla vit, passar inte det så är det ju bara att tapetsera vidare ...

Ska kolla om jag har en exempel bild.

Henrik

Kan säga att dessa bilder togs när vi kollade på huset.
Har ej fått nyckeln ännu. Får denna 1mars så det är inte mina prylar som visas på bilderna.
Jo jag förstod nog att det inte var dina gardiner. Fattar inte riktigt bilderna...är rummet i hela husets bredd med ena sidan tapetserad och andra med vita skivor? Skumt ... varför gör man så i så fall? Skivorna verkar ha "ränder" i skarvarna...så isåfall blir ju taket inte lika fastän du målar vitt...

tigern skrev:
[quote author=A.L link=1140693888/0#21 date=1141593879]
hHar nu tapetserat och målat taket + lagt nytt golv i första rummet.
Bara femtioelva rum kvar :(

Då inser du väl att du måste lägga upp bilderna här omedelbart! ;D ;)[/quote]

bilder är ett måste

A.L skrev:
Vill absolut inte ha det så här i sovrummet i alla fall..!!
[bild]
jag skulle nog byta gardin i första hand .....till en som passar till tappeterna :)
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.