Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Billackerare, var det. ;)
6 svar · 4,5k läst
M
nnok: hej hej. Har du tänkt köra remsor i skarven eller? det har iaf vi gjort när vi slog upp nya gipsväggar och det har hållit jättebra.
7 svar · 6,1k läst
Kesella
Kesella: Om man sätter Easy Cover/Återställaren/Flugger Plain så täcker det grovtjockleken av en väv ungefär. Dvs G135 ("sjukhusväv") blir helt slät. Är det större håligeheter så bör man fixa till dessa först, men för de mindre så täcker det sedan galant. Den är dock väldigt styv och tjock och därför tycker vissa att det är svårarbetad, speciellt i hörn.
10 svar · 5,0k läst
H
Henkemuff: Tjenare!! De flesta färgleverantörer har nån form av färgsättningsprogram på sin hemsida. Men det är ändå ganska svfårt att se. Men lite idéer kan man ju få. Den bästa hittar ni på Alcro.se klicka på "färgsätt på datorn" och välj sedan de hus som bäst överenstämmer med ert.. mvh Henke
1 svar · 5,5k läst
T
tummenmittihanden2: Vi kommer att mura upp spisen (insatskassett) med sipporex, och den kommer först att putsas så slät som det går och sen kommer den att spacklas (med vanligt byggspackel) och slipas helt slät för att sedan målas. Så det borde ju gå med era väggar också, men mycket jobb blir det...
2 svar · 9,7k läst
mångstekta
mångstekta: mindre än 4mm så funkar det nog det bra att bara mjukfoga, annars spackla--->grunda--->mjukfog--> färdig strykning.= fint :D
1 svar · 4,0k läst
C
carax: Då var fiberväven uppe + 3 strykningar med väggfärg.. hoppas aldrig den släpper...
7 svar · 15,4k läst
F
Farzan: [citat] Min vanliga tur...plasttapeten som vi har i tvättstuga/badrum är från -81. Rosa med hjärtan så den hade man gärna målat över... ...men vad sjutton, det är utreglat med trä i en källare med viss fuktfara, så det är väl lika bra att riva skiten och göra om i alla fall!
19 svar · 24,6k läst
F
FSS: Måste man verkligen ha oljefärgen? Det verkar ju inte vara limfärg i taket. Skulle nämligen gärna slippa den pga allt merjobb och lukt.
4 svar · 12,7k läst
·
D
Dr.SiC: Det går bra att slipa Husfix med ett 60-80 papper, men det är klart att det inte är lika lättslipat som vanligt spackel.
9 svar · 13,6k läst
N
Nygga: Jag har använt en oljebaserad färg som "fästgrund". Tror det var oljebaserad takfärg. Då slapp jag och slipa.
2 svar · 16,7k läst
A
antoni: japp, körde över hela ytan, det gick ganska fort ;)
3 svar · 4,9k läst
A
alacs: [citat] Stort tack! Ska kolla vid första bästa tillfälle! /alacs
7 svar · 7,9k läst
G
gaia: [citat] Tack Dr. SiC! då väljer jag också den för mitt målat tak ;). gaia
39 svar · 85,6k läst
·
S
ST1: Åh, tack för den förklaringen! Nu fattar till och med jag!
13 svar · 14,0k läst
Overlander
Overlander: Ska du fortsätta använd rummet som våtrum? Har du tänkt använda papperstapet eller våtrumstapet? Är det våtrumstapet eller vägghängd våtumsmatta? Ovsett vilka svar, så är det nog väldigt svårt att få ett bra resulat.
1 svar · 9,4k läst
G
gaia: börja med att måla taket vitt med täckande och lösningsmedelbaserat färg så får du mera ljus i rummet. Vattenbaserade färger kan få missfärgningar och gula färggenomslagg av trä, har jag hört. Sen kan du fundera vidare om du vill ha mera ljus på väggarna. Golven skulle jag lämna som dom är av praktiska skäll ;). gaia
3 svar · 11,6k läst
B
basi: där ser man. tack för snabba svar mvh basi
6 svar · 20,4k läst
G
gaia: [citat] Huvudsaken att grundfärgen är lösningsmedelbaserat . Dörrarna målades ju utan problem innan vattenbaserat blev uppfunnen. lycka till!
6 svar · 4,6k läst
chris47
chris47: Ja det går alldeles utmärkt. Var riktigt supernoga med spacklingen bara. Använd släpljus och måla inte förrens du är 101% säker på att det kommer bli bra. Microlit behövs inte, men använd förstärkningar i alla skarvar och hörn. /CC
1 svar · 3,3k läst
D
Dobis: Nu har vi löst vårt problem med olika kulörer på fönster och ytterdörrar. Vi gjorde helt enkelt som så att vi bytte dörrleverantör. Vår ursprungliga dörrleverantör Dooria kunde inte erbjuda att måla i RAL-kulör utan enbart i NCS-kulör. Så vi bestämde oss därför att försöka hitta en annan dörrtillverkare. Vi fann att Snickar-Per och Swedoor kunde erbjuda båda färgsystemen.
3 svar · 18,3k läst
T
TorpSara: Vita pigment gulnar ofta i början, för att bli vita igen efter något år. En bekant som är målare hävdar arr Jotun är den enda färgen han känner till som inte gulnar, vid sidan om limfärg...
6 svar · 20,1k läst
J
jennied: Hej, Fläckarna är alla möjliga spår från de senaste årtiondena, bla märken efter gammal köksinredning på golvet. Det har varit ett undergolv och har sedan 60-talet haft en plastmatta ovanpå sig. Kan inte riktigt säga vad alla fläckar består av, men de går inte att skura bort i alla fall... de är som fettfläckar som ej går bort. Jennie
3 svar · 6,1k läst
B
Beppo: Se där. Fel av mig =) Har bara grejat lite med det och fick den känslan.
10 svar · 35,6k läst
Kesella
Kesella: Jag sågade mina med en vanlig geringssåg med hyfsat fint blad. I skarvarna kör du med latexfog så ev. småojämnheter försvinner. Jag har inte stött på några som inte får gropar om man trycker på dem, men eftersom de sitter i taket är detta inte ett problem. Någon har satt upp en list på jobbet inne på toaletten (mitt på väggen) och alla som kommer in ska testa materialet med
8 svar · 12,0k läst
Robert63
Robert63: [citat] Håller med. Själv fegade jag lite och la ett golv i al som inte är lika mörkt. Al är mjukt och väääldigt lätt att repa, något jag upptäckte när det väl låg på plats.
6 svar · 12,6k läst
Robert63
Robert63: Om du väljer en mörkare fondvägg kan du fundera över att sätta den på den väggen där du har fönster. På så vis behåller du ljuset bättre samtidigt som du får fondväggens brytande effekt. I mitt vardagsrum har jag valt att sätta fondväggen efter en hel kortvägg samt låtit den fortsätta en bit ut på långväggen. Jag gjorde så för att fånga in soffgruppen, så du kan även
4 svar · 5,4k läst
Robert63
Robert63: Jag har valt att hålla ihop huset med en genomgående färg, svagt beige, tror den heter "harmony" hos Beckers, men jag hittade samma kulör via ncs-skalan. (onödigt att betala extra för "trendfärger") Färgen är både varm och ljus på samma gång. I nedre hallen samt i den övre har jag fiskbensväv som underlag. I vardagsrummet har jag satt en fondväggstapet i en mörkare brun kulör, i
2 svar · 3,3k läst
J
Johannabacken: Det fick bli en vända till Bygg-Ole. Tack ///J-B
2 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.