Färg, Måla & Tapetsera
jon_h: Jag tycker inte att du ska ta ljusare än grå på golvet. Den kommer bli fläckig och se vidrig ut med tiden annars.
jon_h: Du skär ett snitt genom båda lagren. Sen tar du bort de tunna remsor som blir över (en från varje våd) och då kommer våderna passa exakt i varandra.
jennyn_: Barea Inte för att det hör till ämnet, men vad har du för tapet? Trot nämligen att jag ska kopiera dig =) Tack
Kesella: Men...det är ju bara att projicera bilden och måla den i andra kulörer...?! Varför ska du göra om den?
sax: [citat] Har inga foto, men den kan ju ses med hjälp av Boråstapeters Tapetguide. Kolla in på ::: B O R Å S T A P E T E R ::: och välj Tapetguiden och sedan kollektion Hanna
RenoVera: Hej, Jag har precis målat bokfanerade vitrinluckor från IKEA. Jag slipade ner lacken men korn 120. Gick jättelätt. Ta inte för mycket bara, då kommer du ner till den skrovliga spånskivan, eller vad du nu har. Grundade sedan med Alcros vattenbaserade grundfärg och lackmålade med vattenbaserad färg. Det kändes när jag grundade att ytan sög, så det verkade funka bra. Målade även den
Sanoj_lidatorp: Vi skulle vilja ha en (eller flera) väggar i betong eller betongliknande. Vi funderar på att måla väggen med strukturgrus i färgen för att få den råa känslan. Finns det andra sätt? Kan man slamma på betong? Tipps och råd uppskattas. mvh Jonas .
Johan Gunverth: [citat] Jag renoverade ett par innerdörrar i en verkstad för 15-20 år sedan och de målades direkt med vanlig lacknaftabaserad lackfärg. Funkade perfekt och det har inte blivit genomslag. Däremot rollade farsgubben på vanlig latexväggfärg på en omålad dörr med samma material och den blev lite gulflammig redan efter ett år. Så vad som är rätt grundfärg är jag inte säker på, men
kloka_elin: [citat] Inte vet jag, bara hörde det som ett tips nånstans... Som sagt, jag vet typ inget om putsning :) /Elin
Fundersam: Målare som utbildar sig igenom gymnasiet får göra ett gesällprov efter ett visst antal jobbade timmar. Jag har för mig att man skulle komma upp i 6800 timmar. Förut kunde man få dispens o göra det tidigare. Jag fick dispens men det var nog bara med 400-500 timmar om jag inte minns helt galet. Det var för tolv år sedan...
smil: Sök på trapprenovering, måla trappa o dyl, så hittar du ett helt gäng trådar med olika målningsprojekt. Nu när du ska lägga golv under är ju det klart smidigaste att montera ner trappen för att golvläggningen ska gå lättare. Då kan du under tiden köra alla trappdelar i en bandputs och lackanläggning ...men det brukar man ju inte ha i garaget, så då får man fundera lite.
norabella: Men vad räknas med sitter löst? Ska jag ta bort det som flagar eller det som fastnar på fingrarna när man gnuggar dem mot taket? Ska det sistnämda bort blir det svårt... Det finns en del av taket, antagligen ett rör eller nåt som är inbyggt där är det slätt och kanske drygt en millimeter tjockt lager som kanske skulle gå att skrapa bort. Men på resten av taket ser det ut som att
Kesella: Det är lätt att gnälla på färgen och målaren - men oftast ligger felet i klimatet, okunskapen och oviljan att tvätta fasaden.
Kesella: Det finns en ljust varmbeige Alcro-kulör som heter 81 Shi-take. Mycket populär och mörkar inte ned rummet särkilt mycket.
Kesella: För att återgå till huvudfrågan så har Fluggers kulörer (som har namn och anges som IN-322 ex.) inga NCS-nummer. Däremot har de en skala som liknar NCS-skalan (i utformningen) och där numrena består av fyra siffror (ex. 4322) - och dessa är utdrag ur NCS-skalan och har ett motsvarande NCS-nummer - fråga i butiken. :)
Johan Gunverth: [citat] Du skall ju inte hantera livsmedel på skivan, så linolja går säkert bra. Klar kokt linolja mörkar ju ner träet till viss del. Prova på undersidan av skivan.
Minimalisten: Jag håller med Wahlström. Antikvit är nog finast.
johan77: Strukturtapeter är inte alltid spaltbara. Sådana som är någon typ av papper/spånvariant kan vara riktigt jäkliga att få ner. Däremot har jag hört att den typen som har ett vinylskikt är enklare att spalta. Mitt tips är att prova att få ner en mindre bit av strukturtapeten. Visar det sig vara svårt, överväg renoveringsgips eller bredspackling istället.
JJ1: Du ska använda oljefärg och späda den med c:a 20 % lacknafta, så kommer det att bli bra. Du måste vara noga med att täcka överallt, för färgen vill gärna sprida sig. Använd inte högre lufttryck än vad färgsprutan kräver.
ByggPutte: Har han gjort ett dåligt jobb borde förra ägaren stå för kostnaden. Kanske bara fusk renovering? Mvh Putte
Pesco: I köket har vi målad plywood, som vi tänkt tapetsera. Huset är 30-tal, litet och jag vill inte klä med gips. Ska jag "tejpa" och spackla fogarna? Måla så att allt har samma färgton är det enda jag vet att jag bör göra.
ByggaNytt: Tacka målarn´n, han lärde mig "allt" om målning :) [bild]
Farzan: Tack för alla svar! I just det här rummet (som håller på att bli nytt kök) nöjer jag mig med att slipa. Men när jag ska takmåla i gamla köket - och v-rummet som ligger intill det i öppen planlösning - kommer jag att använda mig av tipsen för där är taket säkert skitigare. Blåpiga (var tvungen att slå upp ordet på Google) eller microfibermopp med målartvätt i svagare lösning
bonnier: Tack! jo vi trodde nog att det skulle gå bra med vanlig färg. Tror nog att jag uttryckte mig lite oklart kanske, med "spis" menade jag inte murad spis utan köksspisen/ugnen...att jag drog upp det i sammanhanget var att jag inte tror att det är en yta som behöver vara motsåndskraftig mot smuts/fett och tvättbar, och därför inte lämpad att måla med matt färg.
Snigel: Tack för tipsen! Det får nog bli en såndär uppbyggd plattform, skruvtvingar var ju en bra idé, det hade varit trist att skruva fast med stora skruv i varje trappsteg som jag hade tänkt från början.
saturnus: Det räcker med att Du spacklar fasningen mellan takgipsen, men detta får du göra 2 gånger för att eliminera att spacklet inte sjunker= samma sak med skruvhålen. Förlimma gärna spacklet innan. Är skivorna ordentligt skruvade i glesen, så skall det inte uppstå några sprickor senare mellan skivorna.
jon_h: Du kan alltså inte kakla på tapeten oavsett vilket. Den skulle bort och det skulle bli en helrenovering om du skulle kakla. Och det finns massor av trådar om att måla våtrumstapet. Jag föreslår att du söker lite.
Zappboy: Först betongets, sedan måste du ha en epoxy färg. Ingen annan färg håller. Finns vattenspädbar epoxy som inte luktar nu för tiden!
-nila-: Det låter ju super. Känns som ett relativt enkelt sätt att förändra så att det gör stor skillnad. :) Vårt nuvarande golv är dessutom superfuuult!