Färg, Måla & Tapetsera
Cockaby: [citat] Låter trevligt, men jag rekommenderar dig att skaffa kritor istället för Granits penna. Vi målade insidan av vår ytterdörr med griffeltavlefärg och det blev kanon. jag köpte en penna från Granit efter ett tag och tyclte att den var suveränt trevlig att skriva med jämfört med kritorna. Det enda tråkiga med den är att den är flytande och därför lätt tränger ner i de små
Kesella: Det låter som att du har det mesta planerat och klart...=) Hos Flugger har de en kollektion som heter Classic Scandinavian där det finns medaljtapeter i alla möjligt olika nyanser - bland annat en brun. På flugger.se kan du gå in och se hur den skulle se ut i ett rum. Du väljer bara rätt katalog, och bland en av de bruna hittar du den lätt...Faktiskt väldigt snygg, och populär. Annars
jon_h: Ja, det finns ju ickespaltbara vinyltapeter, och de ska funka att tvätta ner med målartvätt innan man målar. Skölj bort målartvätten noga bara.
Honey_: IKEA | hem | Bokhyllor & förvaring | SmÃ¥förvaring | LÃ¥dor | TRISSA LÃ¥da Kan jag måla dessa? bara rakt över el måste de behandlas/slipas först?
LFN: Inga rundade hörn nej. Tack då vet jag hur jag ska fortsätta med jobbet :-)
ST1: [citat] De gamla, utan tvekan. Tapetserade om ett rum nyss, och nuförtiden verkar ju alla tapeter vara Easy Up. Easy Up my ass. Tapeten är tjockare, och om man skär till våderna innan rullar de upp sig medan man försöker mönsterpassa, sen får man torka bort lim från framsidan hela tiden. Att rolla väggen med klister är också dubbelt så jobbigt som att dra tapeten genom en limvals.
Barea: Håller med Roslagen. Måla med en svagt bruten vit på väggar och tak men behåll trägolvet som det är. Ett trägolv blir en visuellt "stadig bas" i ett i övrigt ljust hus. Blir kanonfint!
snackan68: [citat] Ehhhhh... det beror ju förståss på hur stor ytan är som ska målas, men tro mig det tar kängrre tid än man kan tänka sig. Vi har målat vårt hus och är uppe i över 200 mantimmar - det är INTE färdigt. Du kan läsa om alla detaljer på vår hemsida. Det som tar tid är övergången foder/panel - om det nu är monterat. En HIMLA massa pilljobb!!! Måla var annars trevligt och vi
Henkemuff: Ja jag vet!! Men vet inte riktigt vad jag ska göra.Hade ju kunnat göra det själv, men när jag får tillgång till ingrepp i huset så är allt redan målat och glipan i taket full med färg.. Alltså ingen plats kvar att sätta mjukfog, och färgen spricker ganska fort. Målaren ger sig inte utan det tar den tiden. Samma säger kvalitetsansvarig, som anställt målaren. Jag blir bara så
Realswede: Tack för tipsen! Det slutade dock med att jag rev ner allt och har börjat med spacklingen nu. Kommit halvvägs nu. Det går hyffsat snabbt när man väl kommit igång. MVH
MMR: I sommarstugan har vi gjort lite ändringar (bl.a. flyttat en innervägg och flyttat en dörr till sovrummet). Huset är från början på 70-talet och helt i trä. Alla innerväggar är antingen i kraftiga spånskivor eller råspont och sen klädda med masonit och tapetserade. Nu behöver vi nya ytor framförallt i sovrummet och i hallen. Förslag ett jag fått är att skruva upp renoveringsgips
snackan68: [citat] Hejsan! Varför inte tänka tvärtom!? Spinn vidare på att hallen är lång! Måla alla väggar i vitt, eller en kulör - tapetsera sedan en våd (rulle) mitt på väggen på horisontalen. Jag tror det kan bli häftigt och annorlunda. Varför inte välja en stormönstrad medaljongtapet och använd sedan denna "tapetremsa" som bakgrund till tavlor hela eller delar av väggen.
snackan68: Hejsan! Vi har fyllt huset med deras gammelsvenska tapeter! Vi slog till när Bygg Ole hade 20% på deras redan billigare priser. Vi sparade faktiskt flera tusen än om vi köpt dem hos annan leverantör. Lycka till! // Snäckan ps - de var suuuuuuperenkla att hänga - förklistrade, gick fort som 17 :-)
ClaJe: Huset där vi bodde förrut hade en svag brytning åt det vit/grå hållet på de målade väggarna i hall, kök och v.rum men jag upplevde det ändå "varmt"/ombonat. Det är alltid snyggt. Och det framhäver valnötsfärgen i ert bord och även era vita köksluckor som kommer upplevas "sticka ut" om du förstår hur jag menar. Villg ärna se färiga bildbevis när det är klart. tufft hus!
Hejduk..tig: Ja, jag har tänkt på det. Bonde-serien är gjord på: Spånskiva, Askfaner, Bokfaner, Bets, Klar akryllack. Ribba på: Massiv björk, Tonad klarlack. Så jag tänkte att en björkmöbel (eller ask, den är inte inköpt än), som endast är lackad ska funka. Eller om jag hittar en trären. Möbeln ska stå i samma rum, dock ej intill, som tur är. Några idéer om kod för bets/lack? Går det
Kesella: ....Bara ett klargörande.... Reflection heter Decor Maisons tapetkollektion... Reflexion heter Fluggers egna Fiona-kollektion... :) Så ni inte pratar om varandra...Beroende på var tapeterna inhandlas.
P-plats: Konstgt för förra ägaren var säljare av färg... ...men förvånad blir jag ändå inte med tanke på alla konstigheter vi hittat i detta huset!
dalken: [citat] Har samma uppfattning när det gäller val av färg. Jotuns Lady är utomordentligt bra val tycker jag. Jag brukar grunda två gånger innan jag färdigstryker. Gör man det täcker det med en färdigstrykning och det blir perfekt rsultat med en finare lackpensel. Typ Ansas röd/guldfärgade kommer inte ihåg vad den heter. Ett tipps när det gäller penslar dra borsten mot ett halvgrovt
Kesella: Svårt att svara på spackelfrågan när man inte får en klar bild av hur det ser ut eller hur det skulle kunnase ut. Över kvistlacken skulle jag dock grunda med en alkydgrund (ev. en alkydburen häftgrund) och sedan stryka på vattenburen täckfärg för att slipa gulningen som alkyden drabbas av. Är det obehandlat så är det bara att tvätta taket (oftast behövs inte ens detta om det inte
Kesella: Om du inte har problem med fukt i källaren så kan du använda vanlig tak- och väggfärg. Om du däremot har en del fukt och oroar dig för detta skulle jag använda en diffusionsöppen utomhusprodukt - ec. Fluggers Deksoplast 5.
Marive: lider av lite samma problem med färggranna kartonger i vår databutik, Jag bytte till ett heltäckande hyllsystem med ryggar i offwhite och hyllor och detaljer i grått, även en kassadisk i grått. blev kanon om man jämför med ELFA-hyllorna vi hade innan
ByggaNytt: http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/55857-snobbrand.html
jon_h: Nej, på lättbetong behövs ingen väv, det går bra att bara spackla väggen slät och sen måla.
chris47: Jaha, nej jag menade att det inte bör finnas möjlighet för vatten eller snö att lägga sig på ytan, typ en räckesöverliggare eller liknande. Om du ska olja en panel spelar det ingen roll om det är liggande eller stående panel på huset. När du oljar bör det vara helt vindstilla, det bör vara medeltemp på minst +10 grader och det får absolut inte vara pollensäsong för bästa
dalle: Tror det bara funkar med bredspackling över hela väggen eller reparationstapet, typ Easy Cover, om man ska måla. Vi körde med det senare, just pga bård. I ett annat rum där vi tapetserade räckte det med slipning och spackling där bården suttit.
Isaksson: [citat] Jo det är sant det du säger, men man får ju inget vidare förtroende när det säger som de gör, kan säga att detta var via mail till beckers kundtjänst, så jag har ej frågat på någon affär som säljer Beckers. [citat] Jag ska gå runt lite på firmorna här omkring och se vad de kan erbjuda för typ av färg. Jag ska kolla lite på den Deksoplast 5 som du nämnde. Tack.
handersson: Håller på att skarapa bort färg från källarvägg(under mark) som sedan skall målas. Har läst en hel del här på forumet om färg och sånt, men jag skulle vilja veta om man behäver någon typ av primer först för att bind allt löst elände som lossnar så fort man tittar på väggarna, eller räcker det med målning ? har kört stålborst på väggarna - räcker det ?
jon_h: Spackla på microliten..? Hur tänker du då, vad skulle det vara bra för?