6 120 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Masonit + glasfiberväv. Hur håller skarven.
I sommarstugan har vi gjort lite ändringar (bl.a. flyttat en innervägg och flyttat en dörr till sovrummet). Det är ett trähus från början på 70-talet och alla innerväggar är antingen i kraftiga spånskivor eller råspont och sen klädda med masonit och tapetserade. Nu behöver vi nya ytor framförallt i sovrummet och i hallen.
Förslag ett jag fått är att skruva upp renoveringsgips utanpå allt, spackla och väva/måla eller tapetsera, känns som ett dyrare och kanske onödigt alternativ. Ett annat alternativ är att sätta ny masonit utanpå den gamla och tapetsera direkt. Det tredje skulle vara att att dra ner gammal tapet, slipa och spackla lite, samt väva/måla eller tapetsera.
Det lutar mest åt att sätta 3mm masonit sen glasfiberväv samt målning. Lite fler moment men känns mindre bry än att försöka slipa ner och tapetsera över det gamla.
Hur håller skarven i masoniten om jag väver? och hur fäster jag masoniten bäst? Spik? Skruv?
Förslag ett jag fått är att skruva upp renoveringsgips utanpå allt, spackla och väva/måla eller tapetsera, känns som ett dyrare och kanske onödigt alternativ. Ett annat alternativ är att sätta ny masonit utanpå den gamla och tapetsera direkt. Det tredje skulle vara att att dra ner gammal tapet, slipa och spackla lite, samt väva/måla eller tapetsera.
Det lutar mest åt att sätta 3mm masonit sen glasfiberväv samt målning. Lite fler moment men känns mindre bry än att försöka slipa ner och tapetsera över det gamla.
Hur håller skarven i masoniten om jag väver? och hur fäster jag masoniten bäst? Spik? Skruv?
Jag ska göra vissa renoveringar i sommarstugan (ouppvärmd vintertid) och kommer att välja vanlig 13mm gips då några mm inte har någon betydelse och dessutom kostar några kronor mindre än renoveringsgipsen. En masonitskiva kostar ca 35-40:- och en gips 60-65:- (lågpris) och det blir inte så många hundralappar extra. Däremot så kommer kommer masonitlösningen kräva betydligt mera arbeta för att få ett bra underlag, så även att ta bort gammal tapet och få ett slätt underlag. Orsaken är väl att jag inte är så bra på att bredspackla och tycker att det tar för lång tid att få ett bra resultat.
Mazoniten är nog det sämsta att använda, den får med andra ord peppras med spik för att ligga an mot väggen. Mazonite skarverna får också spikas tätt för att inte rörelser här skall uppstå. Förmodar att man får bredspackla skivorna innan tapetsering. Allt detta om man vill uppnå ett godtagbart resultat, eller att jämföras med en gipsvägg.
ja, jag har nog insett att jag får ge upp masoniten (med tanke på hur många hundra spik de som byggt huset använt för att fästa de befintliga), så det lutar nog åt gips ändå. Ett problem dock, hur gör man smidigast runt fönster? Skivan är ju lika tjock (om inte tjockare) än fodret?
Jag vet inte hur det ser ut hos Dig, men med tanke på att du har mazonite på väggarna, så bör det vara 30-tal eller äldre. Det jag brukade göra, när det fanns en list på väggen (75-100mmbred) allmogetyp, var att jag passade på att ta bort denna. Förr var det vanligt att man målade smygen, som var ganska bred, färgen spack, krackelerade, och så såg det tråkigt ut. Tar man bort listen, får man en tvär kant mellan vägg-smyg= snyggare tycker jag. Man kan då väva smygen och en bit ut på väggen, för att hålla ihop det hela. Måla smygen vit och en bit ut på väggen, tapet eller väv på väggen kan då sluta en 10-15mm in på väggen. Oavsett hur du gör. så måste fodren bort, och så gips eller mazoniten ända fram till smygen, och så på med fodret igen. Att låta fodret sitta kvar, och låta skivan stöta till denna, blir ett amatörmässigt utfört jobb=fusk. Hela ideén med fodret försvinner= ser hemskt ut. Detta som lite ideér, du kan välja bland.
Huset är från början på 70-talet men det är ett egenbyggt fritidshus och man har tagit det material man fått tag på verkar det som. Väggarna innehåller en salig blandning av material, utanpå regelverket är det antingen råspont eller 15-20 mm spån, utanpå det masonite eller tretex.
Sätta gips mot fodret är som du säger inget att tänka på, det låter som en bra ide att väva ut ur smygen och över skarven och sen dölja detta med foder, det skulle nog bli bra. Men det finns ingen egentlig fönstersmyg utan bara fönsterkarmen så frågan är hur snyggt det blir att väva in i den? Annars får man väl chansa på att sätta gipset i höjd med karmen, spackla, slipa, sätta ditt fodret och måla allt och hoppas på att det inte spricker...
Sätta gips mot fodret är som du säger inget att tänka på, det låter som en bra ide att väva ut ur smygen och över skarven och sen dölja detta med foder, det skulle nog bli bra. Men det finns ingen egentlig fönstersmyg utan bara fönsterkarmen så frågan är hur snyggt det blir att väva in i den? Annars får man väl chansa på att sätta gipset i höjd med karmen, spackla, slipa, sätta ditt fodret och måla allt och hoppas på att det inte spricker...
Klicka här för att svara