Färg, Måla & Tapetsera
ThereseLau: jo de hade den innan i vårat tak med.. så de var en hel del klossar =) men de syns inte och va riktigt snygtt =)
Kjell_G: Tänker ev skaffa vitlaserad panel till innertak (allrum). Den vi tittat på hade en dragning åt gult, kanske var ljuset i butiken, och den effekten vill vi inte ha. Hur funkar det att måla på panellack, går det att bättra på det vita med ett lager till? Kan man måla med täckfärg direkt på, eller måste det förbehandlas på nåt sätt? Läste denna tråd
Johan Gunverth: Testa med lite rödfärg på "det bruna". Troligtvis kommer det att lossna efter ett tag eller inte fästa alls, men ibland har man tur. Rödfärg kräver obehandlat trä eller tidigare slämfärgsmålat. Vit oljefärg till knutarna. Inte slamfärg. Spill inte oljefärg på rödfärgen.
Harrieth: Hej, jag håller med andersmc. Om allt är målat i samma kulös så märks det inte. Måla enligt förslag 3. Målar du enligt förslag 2 kommer dörrarna att se smutsiga ut. Förslag 1 är onödigt arbete....
Kesella: Hur noga du måste vara med underarbetet beror mycket på hus tapeten ser ut och hur nogrann du själv är. Själv skulle jag inte kunna leva med missar under tapeten och skulle förmodligen bredspackla. Frågan är också hur väl tapeten fäst mot underlaget. Har själv har problem med tapeter som gett mig ett mindre helvete då de är uppsatta på spånskiva. Är det en starkt mönstrad tapet
Anders_S: Om du använder spruta se till att fylla den med våtrumslim istället för vanligt vävlim den är mycket klistrigare (kan även använda bårdlim) Anders
bimbosorken: Vad kostar det ungefär att få ett hus på 70kvm 1 plan målat av hantverkare utvändigt vägg fönster, vindskivor knutar och foder ?
Beppo: När jag rev vinyltapeten i mitt kök var det precis samma visa. Jag grundade hela vägen med en oljefärg som då låser skiktet. Sean skaver man av alla toppar som rest sig med en bredspackel typ och sedan bredspacklar man hela väggen varpå man slipar och mättar den med tapetklister om man skall tapetsera eller färg om man skall måla. Lycka till
jon_h: [citat] Det där stämmer inte, kall luft orsakar inte kondens på en varm yta. Tvärtom snarare, varm och fuktig inomhusluft tränger ut mellan glasen och kondenserar mot det kalla yttre glaset.
sandhall: [citat] Fungerar även med pappremsor. Bara man spacklar brett.
Vi-i-villa: Oj, vilken skillnad! Det blev verkligen jättefint - vilket jobb du lagt ner, du kan vara jättestolt.
AnnaMCJ: Måla/tapetsera med härlig färg och sedan placera wallies kan vara en idé..? www.inreda.com
Kesella: Det beror nog mer på hur flödigt man stryker på och vilken tillverkare man köper färgen av. Målade själv på vit grund s0525-R70B (som är mellanblå) och det täckte kanon på en strykning. Detsamma gjorde lackfärgen i S2502-B, som jag målade på samma vägg. Det är först när du ska ha en riktigt mörk kulör som täckningen är knepigare eftersom den innehåller så pass mkt
imported_AX: Edit: Missade sista inlägget, står ungefär samma i mitt... låter det stå kvar.. Tror det va på roomservice som en hantverkare lagade ett vävspänt tak med hål i. För mig att han använde något riktigt tunt tunt papper, nästan som en folie som han limmade dit o jämnade till försiktigt med en pensel. Ungefär som när man lägger på bladguld på föremål. Sen på med takfärgen.
hedde: Kontrollmätte väggen innan jag satte den sista smala våden o skar den sedan innan jag satte upp den på väggen o det blev riktigt bra. Tack för all hjälp o tips. /hedde
Hejduk..tig: Själv kan jag rekommendera Alcros Rökgrå, men den är ganska mörk. Hade den i min förra hall. Och "rök" betyder inte gulnat i detta fallet. Eftersom du inte kan provmåla i den nya bostaden, så kan du iaf provmåla någon annanstans. Det behöver inte nödvändigtvis vara på just en vägg. Går utmärkt med en bit lös gipsskiva, vit kartong etc. Färg uppfattas just annorlunda när det
headwall: Tapeten sitter på en vad jag antar är fabriksmålad/lackad yta. Troligvis har dom därför använt ett väldigt kraftig lim för att få det att sitta kvar. Jag har faktiskt gjort lite framsteg nu, det tog mig 6 timmar med en spackelspade modell mindre men jag har faktiskt lyckats skrapa bort tapeten på en hel dörr nu. Bara 6 kvar :) Vräkte på tapetlim och lät stå ett tag, det löste upp
bigsnucke: Jaha, det var därför snickarn i "bygglov" behandlade kanterna på en MDF-möbel med kvistlack! (Hoppade in mitt i programet och fattade aldrig vad han pysslade med...)
globestar: Är det verkligen ingen här som har lagat en murstock själv med puts? Alltså putsat om pga putssläpp och torrsprickor? Vilken puts ska jag använda eftersom jag inte vet vad som sitter där tidigare? Kalkbruk, kalkcement? När jag putsat tänker jag måla med gysinges matta linoljefärg.
morsan: Nej, vår tapet är inte vass och den har åtminstone 5 lager färg på sig :) Vem går förresten och stryker sig mot tapeten :confused: Speciellt om den är vit ;)
Kesella: Du kan måla direkt på renoveringgipset efter att du skarvremsat och spacklat skarvarna. Om det är ett hus som rör sig mycket så kan du sätta upp en armeringsväv för att slippa uppkomsten av sprickor.
pelle_fransson: Har samma problem att brottas med, och jag lappar putsen med ett icke-cement baserat bruk, men skrapar iövrigt rent och målar med limfärg. Limfärg och murstock/kåpa hänger ihop på ngt sätt för mig och priset på egenblandad limfärg är ju rätt attraktivt jmf med Gysinges linoljefärg. Hade kanske funderat på att göra som dig (spackla och måla) om det var mindre omfattande, men min
Kesella: Är det råspont så får du hur som helst räkna med att få ett ojämnt färgflöde, med vita streck där stickorna är. Du kan använda vitbets, vittonad lack eller trälasyr, det är mest en smaksak hur du vill att det ska se ut. Vit bets kan vara lite knepigt om det är mkt torrt virke.
Anna_Robban: Vi har målat fönsterkarmar och dörrarna röda på vårat lilla hus.Vi använde färg från Flügger. Har inte färgnr på den men det va faktiskt en av deras färdigblanade färger -Mora. Vi provmålade med deras röda "Falun" också men den blev för brun ute hos oss. Vårat hus e grå/beige men... Har du vägarna förbi en Flüggerbutik kan du alltid kika om det kan va nått! Se till att du
Kesella: Troligtvis är fodrena grundade med en alkyd. Gnugga med lite t-sprit på ytan - får du färg på trasan ska du inte måla på med en alkydfärg. Det går att tunna ut alkydfärdigfärgen, men tänk på att du bidrar till växthuseffekten i högre grad... :)
RobertC: skulle tror jag satt väv många gånger på gips och jag har aldrig förlimmat och jag har inte vart med om at det släppt nån gång.
cameljointen: [citat] Drar slutsatsen att en bra långvarigt lösning är kvistlack och sedan takalkyd.