85 628 läst ·
39 svar
86k läst
39 svar
spackla källarvägg, våtrumsspackel eller husfix eller vad?
Jag skulle gissa att du har ren kalkputs om det är från 1942. Jag har samma problem men jag har valt att bila skrapa bort all puts ända ner till betonghålstenen i min källare. Jag har ännu inte bestämt mig för vad jag ska göra med väggen men det lutar åt att jag putsar/slammar med KC-bruk (C eller B) direkt på den rena och tvättade betonghålstenen. Gipsputs är direkt fel om det är en källaryttervägg, enligt mig.
Jag blir kluven som fan av att läsa här, har putsat nästan hela källaren med gypsum efter rådgivning med en erfaren murare, på en av väggarna har gypsumet suttit i ett år ungefär utan problem. Innan jag la på gypsumet så skrapa jag nästan alla väggarna rena från gammal puts. Har en fläck på väggen som aldrig riktigt torkar men gipsen sitter än så länge.
Såg att jag glömde att skriva att gipsbruket sitter på innerväggar av betonghålsten. På ytterväggarna tog vi ned bom puts och slammade vi på a-bruk. Därefter reglade vi upp en vägg ca 20 mm från ytterväggen med. Denna vägg är 70mm tjock och är främst för att dölja installationer och ge ett bättre ljudklimat.
synpunkter skrev:Jag skulle gissa att du har ren kalkputs om det är från 1942. Jag har samma problem men jag har valt att bila skrapa bort all puts ända ner till betonghålstenen i min källare. Jag har ännu inte bestämt mig för vad jag ska göra med väggen men det lutar åt att jag putsar/slammar med KC-bruk (C eller B) direkt på den rena och tvättade betonghålstenen. Gipsputs är direkt fel om det är en källaryttervägg, enligt mig.
Jahaja, här försöker man vara nogrann åsså blir det fel ändå
Eftersom du har tagit ner allt och gjort "rena" stenar så skulle jag rekommendera dig att du slammar med Rödgrund och sen putsar med B-bruk.synpunkter skrev:Jag skulle gissa att du har ren kalkputs om det är från 1942. Jag har samma problem men jag har valt att bila skrapa bort all puts ända ner till betonghålstenen i min källare. Jag har ännu inte bestämt mig för vad jag ska göra med väggen men det lutar åt att jag putsar/slammar med KC-bruk (C eller B) direkt på den rena och tvättade betonghålstenen. Gipsputs är direkt fel om det är en källaryttervägg, enligt mig.
Ja, jag försöker hitta den rättaktm250 skrev:
gaia
Är inne på att göra nå liknande, håller på med musik så det är inte allt för roligt att hålla till där nere som det är nu.gravedigger skrev:
Glömde ju bort att du hade färgen... och då är ju primern att rekommendera först. Risk att Gypsumet kommer ner annars. Jag tror då mer på sandspacklet, som vi pratade om tidigaregaia skrev:Ja, jag försöker hitta den rätta. Mitt tak är målad med tätt färg och jag vill helst inte skaffa mej mer jobb än att bara spackla på tunt ovanpå färgen så det blir slätt . Har tyvärr ingen fuktvandring som hjälper att dra av färgen
. Jag köper nog en säck Gyprum och provar om den stannar kvar där uppe
.
gaia
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden