Färg, Måla & Tapetsera
Jennika: Det blev fel men Ni förstår säkert vad jag menar!!:rolleyes: Har ändrat rubriken/morsan :)
bitte: På färgaffären utlovade de att en strykning räcker men jag såg på en gång att det inte var tillräckligt! Tripp Trappen är verkligen lättstruken och användarvänlig och verkar räcka länge vilket är bra om man tänker på priset! Jag vill gärna se bild på ditt tak om du har lust att bifoga en sådan!
Kesella: Mmmm...du borde ha alkydgrundat väggen innan du spacklade... Det är tyvärr oftast för sent när man redan upptäckt sina misstag...Det är väl därför det kallas så.. ;)
Kesella: Haha... Ja, jag antog att du redan hade valt att använda kvistlack och att frågan inte gällde det... Du kan spruta de flesta snickerifärger. Vissa måste du dock tunna. Om du vill efterdra med pensel så går det alldeles utmärkt. Du vill bara spruta för att det ska gå fort...eller?
meya: Oj, sorry! Det var inte meningen att vilseleda någon... Det var visst Caparol färgen hette...
ST1: [citat] Sorry för sent svar!:( Nä, ingen fog. Trappan är av den typen där trappstegen bara är fästa i sidorna, så det behövdes inte.
Emssal: Vilket bra tips! :-D Har ju flera från IKEA som jag köpte för 5:- styck! Tack :-)
mino: jag lackade om köksluckor på zinkens lack på söder för 5-6 år sen och det var inte så värst dyrt. Alla luckor + lådfronter gick till strax över 2000.
AnnaKanin: Jag har börjar renovera vår husvagn :) . Kan inte få nog av renovering verkar det som. På toaletten är det en "form" i plast till golv som går upp ca 50 cm på väggarna. Tanken är väl att det ska fungera som duschkar. Tyvärr är färgen fruktansvärd, ngt mellan vinröd och brun. Går det att måla detta "kar" och i så fall med vilken typ av färg?
anasel: Hejsan, Det är helläckert med mörk färg på fasaden! ;) Trivselhus har flera inspirationsbilder på hus med svart fasadfärg, kika in där. Kika även hos andra hustillverkare, kanske finns det fler som har inspirationsbilder med den fasadfärg du är intresserad av. Lycka till med ditt val! Mvh Anna
therese82: [citat] låter ju skumt! vi har målat med nordsjö utegrund och ska måla med nordsjö tinova v täcklasyr i år. står inget sånt på våran färg.
Robert63: Var din tanke att få ett tak som såg grängat ut? Svårt att ge råd om vad du ska göra utan att ha sett taket, men som du beskriver det tror jag du helt enkelt får måla tills strukturmedlet är mättat. Tänk på att låta det torka ordentligt mellan strykningarna, att måla vått i vått har jag märkt kan ge flammigt tak som man aldrig kommer riktigt till rätta med. Antar utan att veta
snackan68: [quote="ribo500, post: 426569"]Ursäkta, har ej hunnit.... Jo, huset grundades (eller målades första lagret ) i höstas, med Beckers elit Träfasad, röd. Den är vattenburen, helmatt. Meningen var att vi skulle fortsätta med 2 strykningar till i vår, men ytan är alldeles för matt, och "dammig". QUOTE] Men, borde ni inte göra ett färgprov med alla tre strykningarna?! Färgen efter första
ktm250: [citat] Silikatfärg är inte att rekommendera på kalkputs då den är så stark (kalivattenglas). Det kan gå, men varför chansa? Kalkfärg på kalkbruk, helt enkelt. Och varför hänga upp sig på kalkbruk om man inte behöver det? Visst, det är det svagaste bruket som finns och du riskerar aldrig att lägga fel med nåt starkare överst, men vet man att man har KC på väggarna så ser inte
MathiasS: [citat] Enklast är ju att limma fast remsorna med våtrumsklister, det klarar alla av, oavsett pappersfabrikat, och det blir bra i slutänden.
pinebar: Speciellt om tapeterna är ljusa skulle i alla fall jag inte våga lita på att de döljer olikfärgad vägg bakom...... /pinebar
jeppeknaster: Slipa eller hyvla ner skarvarna först innan du spacklar. Känn sen med händerna över ytan efter ojämnheter och spackla mer vid behov. Ev. ojämnheter syns direkt genom tapeten. Är du osäker på resultatet(som jag var) så använd denna easy cover. Kostar 289kr för 1x10m, så är det bara en fondvägg så kan det ju helt klart vara värt det.
Wigert: mitt tips efter liknande projekt: 1 Saneringsfräs med dammsugare går rätt bra, och kan ju hyras relativt billigt 2 Ta dit en blästringsfirma som blåser av det snabbt.
H_L: Hade precis samma tanke när jag och min fru var och skulle köpa färg. Färghandlarn avrådde från att måla direkt på för att det skulle ge olika strukturer (gipset och spacklet). Istället rekommenderade han en armeringsduk i glasfiber att limma på först. Den ger samtidigt en "filtigare" och "varmare" yta på väggen. Jag var väldigt skeptisk till detta. Var och varannan vägg man ser
wahlström: tack för svar! det blev så att vi satte glasfiberväven aningens lite mer in i hörnet än easy covern, det blev jättebra!
mångstekta: det går att riva en bit som är lite större och sätta dit om du river tapeten innåt så att det blir tunnare i ändan men du ska ha den fina sidan hel så att det inte syns nått vitt papper... det är lite svårt att berätta hur men det är lika lätt som det låter iaf
jon_h: Nej, vänta nu, att måla med en färg löser ju ingenting. Problemet är att det är för dålig draghållfasthet i spacklet, och det ändras ju inte med en färg. Det enda alternativet till att ta bort spacklet skulle kunna vara att klä väggarna med skivmaterial, men det känns lite synd att sätta upp gips och därigenom tillföra organiskt material i onödan när nu väggen är murad. Och
DJ: Hej Vi hade så i två rumm när vi renoverade nu i våras. Vi gick på med en fuktad svamp och en spackel och tog ner hela det tunna luddiga lagret. Det gick ganska lätt faktiskt, på med lite vatten och så fick det verka i 5-10min sedan lossade hela remsor i spackelns bredd. Emil
H_L: När vi skulle måla på våra nyuppsatta gipsskivor blev vi rekommenderade att sätta nån form av armeringsväv som inte alls är lika grov som en glasfiberväv. Denna skulle jämna ut skillnader i yta mellan gipsskivorna och spacklet - alltså ganska små ojämnheter. Har ännu inte satt upp den, så jag vet inte hur stora ojämnheter den täcker, men den täcker nog inte mycket mer än en
RobertC: [citat] håller med at det inte är lett. men man kan ju höra sig för på jobbet om nån hafft en bra målare som som har jobbat svart. När jag har gjort svart jobb så handlade man privat till det man gjorde utanför jobbet
rahkko: jag har nu fått hjälp med hur jag ska få mönsteranpassningen. Hur enkelt som helst, de finns ju kryss bakom tapeten, så man börjar ju alltid med det högst upp. Sen är de bara att skära bort överflödet... Behövs inget tapetseringsbord eller nått.
OlaF: Jahapp, då blev det ju enklare än väntat :) Tackar!
globestar: Har en mur med sprickor i ytputsen. Okänt vilken sorts puts. Törs jag putsa muren själv med egen blandad kalkputs eller är risken stor att det ramlar ner?
Pake: Hade tänkt att få nått gjort innan sommaren, så nu är det väll bara att pricka in en helg med finväder. Tackar för visat intresse! /Pake