Jag har ingen koll alls på vävtapeter, så låt mig leva även efter detta inlägg :D

Det finns tankar på att renovera lite i hallen, där det sitter tapeter enligt bilderna
nedan. Ryckte lite i kanten på ett ställe för att få en bild på baksidan så alla som
sitter på kunskap här kan berätta vad det är för vävtapet.

Huset är byggt -76 - men jag är osäker på om tapeterna är från samma årtal.

Hur som helst, här är bilderna:
• http://img101.imagevenue.com/img.php?image=06159_tapet01_122_201lo.jpg
• http://img44.imagevenue.com/img.php?image=06184_tapet02_122_228lo.jpg

Mina frågor är:
1) Vet någon vad det är för typ av tapet?
2) Hur vet man ifall det är spaltbar tapet man har att göra med?
3) Gissa (gärna kvalifierat) - går det enkelt att riva ner denna tapet?
4) Tapeten är lite bubblig/släppt på vissa ställen - vad bäst göra åt dessa områden?

Tack på förhand : )

Jag tycker att det ser ut som en alldeles vanlig glasfiberväv som är limmad på väggen. Inte en spaltbar tapet, det är bara (väl?) vinyltapeter som kan vara spaltbara.

Men den där är sannolikt enkel att ta ner, just för att den är så stark. Bara att dra. Sen kan ju underlaget vara en dålig puts eller liknande så att det kanske följer med lite om man har otur.

Om putsen är dålig och den inte går att dra ned utan att puts följer med köper du en tapetskärare på Flugger färg. Det är ett ca 35 cm lång skaft med ett ca 10 cm tvärställt rakblad upptill. Du kommer lätt in mellan tapet och puts.

Har själv tagit ned vävtapet på det sättet och det gick som smort.

Jag tycker också att det ser ut som en hederlig vanlig väv.
Ett alternativ för att fixa till det är att skära upp alla blåsor och lös väv.
Sedan blir det till att bredspackla. De tidigare alternativen med att riva ned väven
kommer förmodligen att resultera i att du ändå får bredspackla men det kan bli betydligt mer jobb om putsen under släpper. Väven är för övrigt ett ypperligt
material för att binda upp gamla putsväggar.
Lycka till

Är det inte till sånt här man kan använda easy cover? För att få en bubblig vägg slät? Ist för att riva/bredspackla menar jag.

Det känns som fusk att täcka över det. Kan man inte bara köra nån elektrisk hyvel i värsta fall?

Alltså, som sista utväg efter man provat att ånga väck eländet...

det är bara att slita ner det som är löst (helst allt) och sedan bredspackla hela väggen. Ånga tar nog inte på så bra eftersom den är på målad med antagligen en latex färg... så det är bara och slita! HA så trevligt :D

¤ akila ¤ skrev:
Är det inte till sånt här man kan använda easy cover? För att få en bubblig vägg slät? Ist för att riva/bredspackla menar jag.
Nä, om det är bubbligt har ju limmet släppt och det har kommit in luft under. Easy Covern limmar ju bara mot vävtapeten, och bubblan finns ju fortfarande därunder.

ST1 skrev:
Nä, om det är bubbligt har ju limmet släppt och det har kommit in luft under. Easy Covern limmar ju bara mot vävtapeten, och bubblan finns ju fortfarande därunder.
Nja, uttryckte mig korkat. Menade inte luftbubblor utan det bubbliga mönstret på väven. Luftbubblor måste man väl ta hand om vare sig easy cover, vanlig tapet eller annat?!

Ah, då är jag med. Hm, frågan är väl hur bubbligt mönstret är. Jag vet inte om Easy Cover är tjockt nog att göra en väldigt skrovlig vägg helt slät. Kanske du kan få en provbit och testa?

Om man sätter Easy Cover/Återställaren/Flugger Plain så täcker det grovtjockleken av en väv ungefär. Dvs G135 ("sjukhusväv") blir helt slät. Är det större håligeheter så bör man fixa till dessa först, men för de mindre så täcker det sedan galant.

Den är dock väldigt styv och tjock och därför tycker vissa att det är svårarbetad, speciellt i hörn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.