I sovrummen på ovanvåningen (1½ plan) så vore det kul att slänga in en fondvägg eller måla en fondvägg i avvikande färg MEn jag skulle vilja veta vart man sätter dem för att det ska se så bra ut som möjligt och vad får det för effekt? Vad ger det för intrck t ex om fondväggen är ljusare än de andra väggarna eller tvärtom och ska man alltid sätta fondväggen i blickfånget dvs så fort man öppnar dörren och det första man ser är ju då fönstersidan....Alla sovrummen är "halvor" dvs med en rak & hel vägg och resten sned...om ni förstår hur jag menar.
Hjälp! Jag vet det är ett i-landsproblem utan dess like.. ;-)
Bilder på lösningar är aldrig fel.

mvh

ClaJe skrev:
I sovrummen på ovanvåningen (1½ plan) så vore det kul att slänga in en fondvägg eller måla en fondvägg i avvikande färg MEn jag skulle vilja veta vart man sätter dem för att det ska se så bra ut som möjligt och vad får det för effekt? Vad ger det för intrck t ex om fondväggen är ljusare än de andra väggarna eller tvärtom och ska man alltid sätta fondväggen i blickfånget dvs så fort man öppnar dörren och det första man ser är ju då fönstersidan....Alla sovrummen är "halvor" dvs med en rak & hel vägg och resten sned...om ni förstår hur jag menar.
Hjälp! Jag vet det är ett i-landsproblem utan dess like.. ;-)
Bilder på lösningar är aldrig fel.

mvh
Hejsan,

Jag skulle nog välja att placera fondväggen på den raka väggen. År det fönsterväggen, skulle jag välja en ljusare färg. Annars tror jag inte att "ljus" eller "mörk" inte spelar ngn roll.

Färger handlar ju även om vilken stil ni vill uppnå....
Romantisk - funkis/stramt - vilosamt - mm.

Färger är känsla om ni vet vilken känsla ni vill ha i rummet, så kanske det blir lättare att välja nyans.

Lycka till!

// Snäckan

Det mer normala är ju att ha en mörkare fondvägg, och rent allmänt brukar man säga att man skall välja en tom vägg om man har en sådan - dvs en utan fönster och dörrar.

Annars får du prova dig fram genom att blunda och känna efter...det beror ju helt på hur rummet ser ut och hur du tänker möblera det. :)

Kanske som jag trodde, på raka/tomma väggen...
Jag får väl sätta mig ner och rita, rita ochr ita.
Tack för tipsen och fortsätt gärna kom med ideer!

mvh

Om du väljer en mörkare fondvägg kan du fundera över att sätta den på den väggen där du har fönster. På så vis behåller du ljuset bättre samtidigt som du får fondväggens brytande effekt.

I mitt vardagsrum har jag valt att sätta fondväggen efter en hel kortvägg samt låtit den fortsätta en bit ut på långväggen. Jag gjorde så för att fånga in soffgruppen, så du kan även lägga in möblerna i tänket kring var/hur du sätter fonden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.