6
Mitt hus är från 1990 så det borde ju vara lättare att måla på den våtrumstapeten?

matte75 skrev:
Mitt hus är från 1990 så det borde ju vara lättare att måla på den våtrumstapeten?

Vad jag hört så gäller det endast dom tidiga mattorna fram till början av 80-talet...
Hör med färghandlaren som förhoppningsvis vet vad dom talar om.

När det gäller at måla våtrumsväggmattor så gäller det att tvätta noga med T sprit.sedan slipa med mellangrovt slippapper för att få bra fäste. Dammborsta av slipdammet. I detta stadiet ska man använda en grundfärg på lacknaftabasis ex
Häftgrund, Servalackgrund, Futura 3 etc.När det har torkat så spärrar den mjukgöraren så du slipper framtida "klibbig"vägg. Sedan 2 varv med en riktigt bra våtrumsfärg. Färgen är oftast´inte genomhärdad förrän efter 2 veckor men om man duschar lugnt är det oftast inga problem.
Anders

6
Tack för era svar. Ska kolla med färghandlaren.

Mvh Matte.

P-plats skrev:
Vad jag hört så gäller det endast dom tidiga mattorna fram till början av 80-talet...
Min vanliga tur...plasttapeten som vi har i tvättstuga/badrum är från -81. Rosa med hjärtan så den hade man gärna målat över...
...men vad sjutton, det är utreglat med trä i en källare med viss fuktfara, så det är väl lika bra att riva skiten och göra om i alla fall!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.