4 482 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
proffsråd angående metallicfärg egenskaper?
Hej!!
Vi ska ha en glasskiva som stänkskydd i köket och har tänkt att få den sprutlackerad, allra helst med en metallicfärg som matchar vår fondtapet.
Men när vi har varit hos flera stycken färghandlare så har de sagt att de inte kan bryta metallicfärger utan att vi var tvugna att ta någon utav de färdiga kulörförslagen som finns på kartan. Eftersom jag är envis och misstänkte att de bara tyckte att det var för mycket jobb att hålla på att droppa för så lite försäljning så har jag testat runt tills jag hittade en tjej som hade tid och tyckte det var kul. Vi har nu hittat exakt rätt nyans.
Men eftersom metallicfärgen är vattenbaserad så är båda färghandlare, glasmästare och alcros kundtjänst osäkra på om det funkar på glaset.
Dock är det ingen som har testat och eftersom det var så svårt att få någon att ens bryta fram den nyans jag ville ha så är jag osäker på om det verkligen är så som de säger att det helt enkelt inte går eller om det är en vana i branchen att säga så när det är för mycket jobb?
Min fråga i korthet är alltså: går det att lacka en glasskiva med en vatenbaserad metallic färg? och om det inte går så frågade glasmästaren även om det går att bryta den med en lackfärg?
Tack på förhand.
/Linn
Jag tror inte att det ska vara ett problem att få det att fästa på glaset. Det är ju målat på baksidan av glasskivan och inte där du kommer åt och kan repa upp den, och sitter gör den om den får vara i fred. Du kan ju alltid prova på någon gammal glasruta eller glasbit om du är osäker på om färgen kryper. Annars är det ju vanligt att man målar väggen bakom skivan och inte själva skivan i sig.
När du säher "bryta den med en lackfärg", menar du då rent allmänt en alkydfärg? Du kan inte blanda en vattenburen metallicfärg med en alkyd.
Däremot kan jag tipsa om ett alternativ (?) till din metallicfärg. Det finns på Flugger något som heter "High tech", och detta är en aluminiumfärg el. liknande. Denna går i små doser att hälla i andra produkter (och jag tror att det borde funka med en alkydfärg men är just nu osäker). Resultatet blir en glitterskimrande produkt - hur skimrande beror på hur mycket High Tech du har i. Du kan på så sätt bryta önskad kulör i valfri produkt och sedan bara hälla i skimret, så att säga.
Lycka till, hur du än gör.
När du säher "bryta den med en lackfärg", menar du då rent allmänt en alkydfärg? Du kan inte blanda en vattenburen metallicfärg med en alkyd.
Däremot kan jag tipsa om ett alternativ (?) till din metallicfärg. Det finns på Flugger något som heter "High tech", och detta är en aluminiumfärg el. liknande. Denna går i små doser att hälla i andra produkter (och jag tror att det borde funka med en alkydfärg men är just nu osäker). Resultatet blir en glitterskimrande produkt - hur skimrande beror på hur mycket High Tech du har i. Du kan på så sätt bryta önskad kulör i valfri produkt och sedan bara hälla i skimret, så att säga.
Lycka till, hur du än gör.
Hittade produktdatabladet och den var tydligen vattenburen den också. Å andra sidan kan du blanda den i en produkt som fäster bättre på glasytor (än metalliclacken), och den i sig själv är till för metall- och plåtytor (som anses svåra att få fäste på).
Jag tror inte på vattenbaserad färg, men det lyckas kanske. Den andra lustigheten, är att måla på glasets baksida, och då tro att nyansen blir densamma på glasets framsida= tvivlar. Däremot går det bra att spruta en plåt, alu eller något ditåt, sätta glaset över, och förmoda att nyansen blir densamma. Annars hittar du bäst lack hos billackaren. Förmodar att du är lika envis som mig, med dina projekt. Låt oss höra hur det gick........
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Prata med en billackerare eller en firma som lackar om köksluckor.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Klicka här för att svara