4 561 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Genomslag av gammal färg
Har tagit ned en gammal innerdörr som sitter i källaren, är troligtvis gjord kring -60 och ska snygga till ytan. Har slipat den slät och den har flera gamla färgskikt, ljusgul och vit.
På några ställen har jag varit tvungen att slipa trärent, samt att över/underkant varit omålade.
När jag nu stryker den med vanlig vattenbaserad Alcrolackfärg så slår det upp små klarblå prickar mindre en ett knappnålshuvud på de ställen som det är trärent.
Prickarna har en riktigt distinkt klarblå färg, mera i ton mot turkos än mörkblå och speciellt undersidan som aldrig varit målad är överfull av dessa.
Har tyvärr kameran utlånad till dottern.
Är det någon som vet vad det är som orsakar den effekten, är trät behandlat med något träskyddsmedel från början som orsakar en kemisk reaktion?
På några ställen har jag varit tvungen att slipa trärent, samt att över/underkant varit omålade.
När jag nu stryker den med vanlig vattenbaserad Alcrolackfärg så slår det upp små klarblå prickar mindre en ett knappnålshuvud på de ställen som det är trärent.
Prickarna har en riktigt distinkt klarblå färg, mera i ton mot turkos än mörkblå och speciellt undersidan som aldrig varit målad är överfull av dessa.
Har tyvärr kameran utlånad till dottern.
Är det någon som vet vad det är som orsakar den effekten, är trät behandlat med något träskyddsmedel från början som orsakar en kemisk reaktion?
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
eller är det vatten i färgen som löser upp pigmentpartiklar som har fastnat på dörrarna ? Vissa spackel är pigmenterade och när man slippar så dammar det ju .... har du använt en börste att damma av dörren som användes till annat dammigt jobb innan? Trärena och omålade ytor är oftast mer ruggiga än mattslippat färgyta och där kan det fastna en och annan pigmentkorn .... gissningar 
gaia
gaia
Hade nog hoppats att det varit så
men tyvärr så dyker de upp igen efter andra strykningen. Och de blöder igenom efter några minuter.
Har aldrig sett något liknande, och det måste finnas något som ger en kemisk reaktion. Försökte ta en bild med mobilen men kvaliten på nära avstånd blir bilden för dåligt.
Har aldrig sett något liknande, och det måste finnas något som ger en kemisk reaktion. Försökte ta en bild med mobilen men kvaliten på nära avstånd blir bilden för dåligt.
Koppar bildar blåa föreningar i stark alkaliska vattenlösningar. Kolla pH-värdet på färgburken. Men det hjälper knappt att veta vad det egentligen är.AndersS skrev:Hade nog hoppats att det varit såmen tyvärr så dyker de upp igen efter andra strykningen. Och de blöder igenom efter några minuter.
Viktigare att hitta en färg som inte reagerar med underlaget. Kanske ingen idee att fortsätta med vattenbaserat färg?
gaia
Har nu målat den andra sidan av dörren och där hade jag inte behövt slipa trärent på något ställe, resultatet blev inga prickar.
Ska testa med att lägga ett tunt lager med alkydgrundfärg på de ställen jag har fått genomslag och sedan strycka hela dörrsidan på nytt.
Om hade velat ha en yta som sett ut som en stänktapet med små prickar hade det varit perfekt att slipa helt trärent och måla. Den intensiva blå färgen var riktigt vacker på prickarna.
Ska testa med att lägga ett tunt lager med alkydgrundfärg på de ställen jag har fått genomslag och sedan strycka hela dörrsidan på nytt.
Om hade velat ha en yta som sett ut som en stänktapet med små prickar hade det varit perfekt att slipa helt trärent och måla. Den intensiva blå färgen var riktigt vacker på prickarna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden