G
Geoff: Jag vet inte om jag är så duktig på att bredspackla, men jag får väl se till att bli det. :D
7 svar · 3,2k läst
K
Kasch: Jag ska måla ett litet betonggolv som det legat masonit plus plastmatta ovanpå. Det är helt torrt och betongplattan är gjuten på 50-talet. Räcker det att tvätta av golvet ordentligt (med vad..?) eller måste jag har på syra/ets innan målningen?
0 svar · 2,5k läst
P
Pastejja: Jag ska bygga mig ett litet oisolerat stall, med ynka två boxar. Det kommer att byggas på plint och vara välventilerat. utändigt kommer det att behandlas med järnvitriol, och invändigt kommer de utsatta delarna (boxväggar och bakvägg) att målas med roslagsmahogny eller trätjära. Jag skulle gärna vilja behandla resten av väggarna med en ljus färg, som inte är allt för giftig för
0 svar · 2,3k läst
J
JanneL: Eftersom jag gärna vill ha ljusa färger och bryta av med textilier och tavlor skulle jag välja Nearley Nothing. Har själv målat med denna kulör från Flügger och är nöjd.
1 svar · 1,3k läst
A
Aniska: Hej alla ni som använt färgspruta. Hur fungerar det ? Vad är kriterierna för en bra spruta? Om man kan späda färgen rätt mycket kan man ta en billigare spruta då? Ska måla äggolja på lerklinad vägg och då kan man ju späda rätt mycket - det borde väl underlätta färgsprutandet.? Dessutom är det ju alltså stora ytor som ska målas i flera lager så det behöver ju inte vara
0 svar · 996 läst
L
Linnex: Är tapeten överlimningsbar och ingen struktur så... Klipp ut en bit tapet som du skall laga med men lite större än tänkt. Riv därefter tapeten par cm in så att du inte har en jämn klippt kant utan den blir tunnare vid kanten. Obs rivs givetvis så att ovansidan på tapeten är oskadd på synliga sidan vid kanten. Limma sedan tapeten mönsteranpassat. Den rivna kanten gör att
5 svar · 3,7k läst
Immobil
Immobil: Det fungerar, fast det är synd om spriten. :eek: :D
1 svar · 2,6k läst
P
Purj0: jag köpte en bostadsrätt (50tal lättbetong) några veckor sedan. rev ner all brun strukturtapet som satt uppe. och när vi slipat klart en vägg och börjat spacka märker vi att tapeten bakom blåser upp totalt. så nu är det väll bara att gå ner till putsen och börja om från början (inte sant?). hur bör man gå tillväga för att få ett fint slut resultat? hadde nog tänkt nått i
0 svar · 1,5k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Tack för hjälp med golvfärgen. Jag blev lite sugen ett tag på äggoljetemperafärg men det får nog bli "vanlig" färg. Vi har vit, heltäckande, glansig färg i taket på granpanel. En liknande vit, glansig färg tror jag blir bra på golvet.
15 svar · 6,9k läst
T
TorpSara: Jag skulle välga en skumplastroller (lackroller). Jag tycker att det ger bäst resultat när man målar på trä som inte suger så mycket. Men jag har en vana av att alltid måla väldigt tunna lager.
11 svar · 11,3k läst
Linska
Linska: Röd fondvägg kanske? http://www.tapetorama.se/display.php?item=11106&category=Wallpaper http://www.maleributiken.se/maleributiken/index.jsp?a=product&&id=67819
3 svar · 6,9k läst
·
P
Pesco: Ok fine, jag tror inte någon vill ha mina spacklar. Ens om de får betalt.
6 svar · 3,5k läst
C
Carolin: Jag har putsade innerväggar som jag ska måla med silikatfärg, men såg att färgen jag köpt var för utomhusbruk. Innehåller den farliga allergiframkallande ämnen mot mögel och alger? Eller vågar jag använda den inne? Tänkte måla över med en inne-silikatfärg till sist för nyansen jag köpt blev inte som jag tänkt riktigt. (OBS! Färgen blir tydligen blåare än vad man tror när
0 svar · 1,8k läst
_bystrom_
_bystrom_: Vi har falurött på panelen, men kör någon form av Carl Larsson på resten. Gröna foder, vindskivor i S5020-G30Y. Beckers kulör "Clementin 2085" på dörrar, fönster. Har ingen bättre bild just nu...
1 svar · 3,7k läst
·
M
Meja: kanon! Tack för alla svaren...
4 svar · 1,9k läst
S
Surfis: Alltid tacksam för dina svar sommartorparn.. :-)
2 svar · 1,4k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Min favoritfärg. Du behöver vänta 2.3 dagar ungefär, sedan kan du ta 180-papper på en korkkloss eller en 180-kornsdyna och slipa lätt på färgens toppar. Lätt på handen. 120-korn riskerar ge slipränder genom nästa färgskikt. Du märker om färgen inte har torkat ordentligt; det kladdar fast i sandpappret. Klantade mig rejält en gång och strök av penseln mot täckpapper.
1 svar · 5,6k läst
C
Cheeva: Har kört caparols isospärr på kvist tak de sista två åren och det har funkat bra. Ett varv spärrfärg och ett varv täckfärg. Jag kommer fortsätta att använda det på dessa typer av tak. Det är ju satan själv att stå i ångorna av kvistlacken alt. alkyden och det är ju inte heller någon garanti på att det inte slår igenom igen.
7 svar · 3,3k läst
CHEMAS
CHEMAS: Återupplivar tråden. Nån som vet hur det bör göras för att det ska bli snyggast?
3 svar · 3,9k läst
C
crille99: Här kommer förhoppningsvis lite råd; anledning till att limma klister på tapet ? Om tapeten sitter löst (vanligt i hörn) är det bättre att ta bort, och lägga på sandspackel om du målar rätt på finns alltid risk för att tapeten "släpper" i från väggen Finns ingen anledning att lägga på klister för att slippa måla 1 ggr eller för att spara färg Dessutom måste ditt ev klister
3 svar · 16,4k läst
F
freddeh: man kan även kladda på tapetklister på resterna på väggen, håll dem fuktiga tills de är genomblöta och skrapa sen ned dem..
5 svar · 3,2k läst
A
Avbytaren: [citat] Det vill jag också veta, är de högglans?
25 svar · 34,5k läst
W
wiknil: Målarnas knep.... ta limmet som blev över och spä med vatten och rolla på, du mättar tapeten och spar en massa färg. Om du vill måla direkt kan jag rekomendera byggmax tak premium färg. 280bagis för 10liter, täcker sådär lagom bra.
3 svar · 3,0k läst
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: Då behöver det nog såpas ett par gånger till. Har faktiskt provat att såpa slipat golv själv, och efter en 4-5 såpningar så märker man faktiskt inte av nån damm... Hade ett sedan förre ägaren slipat och klarlackat golv (med lite tråkig lack). Slipade det med 3 olika grovlekar typ 180-120-80. Börjar få såpkaraktär men det blir ju inte hårt som hyvlat golv.
14 svar · 5,7k läst
J
Jens_H: [citat] Det stämmer bra det. Låt torka innan du målar andra strykningen....
17 svar · 46,6k läst
J
Jens_H: Kollade lite på fylefärg och jag tycker det ser ut som om det skulle fungera bra. Bara ytan inte är målad tidigare med vanlig väggfärg. Då får du skrapa ner och slipa ner den innan du målar. Kolla denna länk http://www.gardsservice.se/produkter/verks_underh/farg%20och%20belaggning/info/Fylefarg.pdf
3 svar · 3,3k läst
J
Jens_H: NCS S0804-Y10R är en svagt svagt gul färg ja. S0603-Y420R finns ingen kulör, kan det möjligen vara S0603-Y20R? I så fall är den också svagt gul, kanske lite rödare än den första. Vill du ha svagt gult? Om du tittar på en kulör som heter NCS S0502-Y får du en kulör som dom flesta fabriksmålade lister, dörrfoder och innerdörrar är målade i. Även IKEA använder den som vit på
1 svar · 2,0k läst
J
Jens_H: Inga som helst problem. Så länge ni gör underarbetet noggrannt blir slutresultatet desto bättre.
3 svar · 2,2k läst
J
Jens_H: #1 Matta ner ytan med fint sandpapper #2 Tvätta av ytan #3 Stryk kvistlack på och runt kvistar #4 Grunda med snickerislip... (fungerar utmärkt med vattenlöslig om du använder kvistlack först. Annars använd en oljegrund) #5 Färdigstryk med en snickerifärg. Glansvärde bestämmer du själv, men jag hade använt glans 10 Matt. Denna procedur gör du två gånger. Ett tips är att dra långa
4 svar · 4,2k läst
J
Johansro: Tack för tipsen, vi ska testa i helgenn
6 svar · 4,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.