pinebar
pinebar: Kolla på Borås Etage 2154. Hela Etage-serien andas lite 40-tal. [bild] . Vi har satt denna i vårt kök och är jättenöjda. Den finns i en vit och en beige variant också.
1 svar · 1,8k läst
J
JF.: tack för svaret =)
2 svar · 8,7k läst
EB
EB: Använd en spikutdragare och ta bort alla spikarna, med tillhörande papp i förekommande fall. Vi köpte en dyr spikutdragare på Gysinge, fungerade kanon, och en billig på (antagligen) Biltema. Den fungerade ganska bra. Väggarna blev fina, och allt "skit" fick vi bort.
1 svar · 1,6k läst
M
Mats Forsell: Jag har också en svängs trappa så jag gjorde mallar i sådan där papp man lägger på golvet för att skydda det när man målar och har sig. Det blev riktigt bra. Visst, i kanterna ut mot sidorna blev det inte alltid helt bra, men det får jag nog tillskriva det faktum att jag sågade med en elektrisk sticksåg och inte en cirkelsåg. Jag drog på lite fog i kanterna så nu syns inte det.
19 svar · 66,9k läst
·
D
djang: Den färgsprutan duger inte till det du har tänkt måla! Då måste man ha riktiga grejer, typ sprutpistoler från Wagner eller nån annan större tillverkare. Färgen kan du köpa från AkzoNobel eller Tikuurila, riktig industrifärg. Vanlig målarfärg från färgaffären funkar inte! För du vill inte vänta ett dygn på att kunna måla andra sidan på luckorna. Riktig färgen torkar på ca 2
1 svar · 2,9k läst
morsan
morsan: Visste väl att det heter Trip Trap! När jag väl sorterat bort alla barnstolar fann jag Trip Trap WoodCare Finns i två styrkor för att göra gulnande furutak vitlaserade, även lackade. Sök efter Trip Trap häe på forumer, jag har för mig att det finns några som provat det :)
18 svar · 6,1k läst
C
Cheeva: Det var då värst vad imported_Byggaren krånglade till en så enkel fråga. Häng med i utvecklingen vad det gäller måleriet, alkydfärgerna tillhör det förgångna, det finns så bra vattenlösliga lack och spärrfärger så alkyden behövs sällan. Använd dig av 5.2 tips Per så blir det bra.
4 svar · 3,1k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: Vi använde easyscover i hela lägenheten och det blev grymt bra. Överlappar man och skär genom båda lagren så syns inte ens skarven efter att man målat. Bredspacka är en konstform så det rekommenderar jag inte att göra själv.
1 svar · 2,5k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Lackade om dörrarna innan de togs i bruk. Visst är vi helt galna. :D
17 svar · 10,2k läst
M
Modig: Lycka till :-)
3 svar · 2,3k läst
M
5.2 racing
5.2 racing: jepp; Blå tape is the shit, glömde den lilla detaljen:) Det går väl med vanlig tejp också, men den blå biter inte lika hårt.
4 svar · 2,2k läst
M
Modig: Ja, det kanske man kan göra. Ska kolla upp det. Tack för tipset!
4 svar · 1,1k läst
T
tjaboo: Var sprayformen jag fastna för, är drygt 1kvadratmeter ojämn yta som skall täckas med aluminiumfolie.
4 svar · 4,4k läst
C
celilia: Som rubriken antyder, jag söker bilder på rum tapetserade med Sandbergs gula Kaspar. Även de andra kulörerna är av intresse :)
0 svar · 1,2k läst
_bystrom_
_bystrom_: Gamla grängen syns igenom. Ska du ha lite gräng, men det är grov gräng nu, då måste du spackla. :) Angående roller. Om du kikar på t.ex Anza's rullar, så anges det på förpackningen hurdan gräng den ger. Tror inte det står "gräng", men i vart fall vilken slags yta. Om jag inte missminner mig ger den "vanliga vita" lägre gräng än den "vanliga rosa/orange".
1 svar · 5,3k läst
strumpa
strumpa: Du kanske kan göra så här. Behandla med järnvitriol, vänta sedan ett år eller tills du är nöjd och stryk sedan med linolja i ändträt.
6 svar · 3,9k läst
marcusjohnson
marcusjohnson: Då provar vi det! Ska börja måla i dag! Marcus
2 svar · 2,2k läst
H
Henrietta_H: Då är det dags för mig att ge mig på detta moment idag. Någon som har några mer bra tips jag behöver tänka på dock så jag slipper göra om!
5 svar · 1,8k läst
D
danielr112: Har införskaffat. kommer funka till det ja ska ha den tror jag. Är lätt att måla en gång till. Ska ju ändå ha ved mot ena väggen som ska målas =) Så lär oavsett bli fult efter ett år.
5 svar · 5,8k läst
P
pjfj: Du talar ju ingenting om vad du är ute efter för yta, vad de är målade med innan eller någonting? Jag har målat hemmapulade, tidigare obehandlade högtalare av betong... med mörkblå hammarlack. :D
4 svar · 1,8k läst
_bystrom_
_bystrom_: Beror kanske på vilka krav man har... visst blir den fin som den är, men ska man ha högblankt (högre än glans 70, vilket är högsta för snickerfinish) och väldans slätt kanske man vill späda. Hur som helst, för ett "ickeproffs" är det lättaste sättet nog att späda. Tror jag.
9 svar · 13,4k läst
v-g
v-g: Skiner solen så vill då inte jag ha tapeterna uppsatta med vax ;) Iaf inte mörka.
3 svar · 1,9k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Det var ett reportage i TV4/Äntligen hemma för någon vecka sedan, där Lulu var hos en tapettryckare. Han kunde tydligen återskapa i princip vad som helst och även skapa hela nya mönster.
1 svar · 1,5k läst
L
LUDDET: Då man målar med vattenbaserad färg på den spaltdel som sitter kvar på väggen kommer den att "buckla sig". Det är tydligen lite olika hur den uppför sig. I vårt fall uppstod blåsor men dessa sträckte sig då färgen torkade och det hela blev superbra. Föreslår: Testa lite med den färg ni tänker använda. Vi hade också glipande gipsskivehörn. Tryckte in akrylatfog en bit och
1 svar · 2,2k läst
K
Karakorum: "Gräddgult" är nog en tillräckligt svag brytning för att det ska dra iväg mot ro... aprikos. Synd att jag för tillfället inte har någon järnoxidgul bland färgtuberna, annars skulle jag göra ett snabbtest för att jämföra.
7 svar · 2,3k läst
T
TorpSara: Billig dålig slamfärg kritar mer. Jag tror att det är därifrån ryktet kommer.
13 svar · 5,9k läst
A
akhagen: Sorry, använde huvudet istället (Jag tog Google istället för Forbos egen skruttiga sökmotor) http://www.forbo.se/Default.aspx?MenuId=2224
6 svar · 6,2k läst
R
RebeccaM: Jag ska in och köpa en provburk av den där färgen och sända dig en bild på resultatet :)
4 svar · 4,9k läst
J
JF.: Tyvärr var de lite för stora glipor mellan kakel och gips så var tvungen att sätta list. Men ja gör som ni säger och målar den i takfärgen.
4 svar · 1,2k läst
L
lgf02001: Vi har satt liknande skivor och med samma problem. Jag har spacklat och slipat men kanten syns ändå. En byggkompis hade satt liknande skivor och han hade slipat kanterna/skarven med maskin efter uppsättning men innan grundmålning. De blev tydligen bra. Själv grundade jag mina innan uppsättning.
1 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.