har börjat riva ner den gamla tapeten i sovrummet nu, och började även dra med nästa lager tapet som var under den första..
Men sen blev det bara svårare o svårare att ta bort allt, måste jag nu fortsätta att ta bort båda lagren med tapet?
Eller kan jag ta bort det första o sen spackla,, har ni tips.?
Så det blir jämt.
Jag kanske är för noga, men man vet ju att underarbetet är ju det viktigaste.

tacksam för svar.

molly

Du behöver inte ta bort allt. Ta allt som sitter "löst".

Du kan aldrig vara för noga.. Jag har tagit för vana att sätta easycover på de väggar jag rivit gammal tapet, och vill måla eller sätta upp ny tapet på. Detta efter att jag nu har ett rum som jag började med där jag inte är alls nöjd med hur jag gjorde förarbetet. Jag trodde jag spacklade allt där detvar ojämnheter, men nu syns det tydligt att jag missat. EC eller bredspackling för bra resultat säger jag.

Risken med att inte ta bort allt är att blåsbildning lätt uppstår när man spacklar direkt på gammal tapet. Om du inte envisas med att ta bort allt bör du isolera underlaget med en binder eller en oljefärg som tex. beckers Nondrop. Efter det slipa av ytan och sedan spacklar du eller sätter upp easy cover.

Ta alltid för vana att vara noggrann, då blir du mest nöjd med slutresultatet.

om man vill vara på säkra sidan så ångar man ner tapeterna med en ångmaskin som finns att hyra, för att binda upp tapetklistret som blir kvar på väggarna så målar man bara på med en skit färg sedan är det bara att spakla. Jobbigt men sätter man upp en tapet för 1000kr rullen så vill man att det ska bli bra så har jag gjort i hela vårt radhus trots att jag inte har tapetsera över allt men den dag vi bestämmer att vi ska göra det så är det bara att körapå

man kan även kladda på tapetklister på resterna på väggen, håll dem fuktiga tills de är genomblöta och skrapa sen ned dem..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.