P
Poggan: Hmm, jag ryggade lite tillbaka när jag läste ordet "fuktstopp". Skall inte ett källargolv "andas"?????
4 svar · 2,7k läst
J
Jens_H: Instämmer med Linska..
2 svar · 2,6k läst
J
Jens_H: Skulle nog rekommendera dig att måla väggen. Tapetklister löses upp av vatten/fukt, så risken finns att tapeten släpper på vissa ställen om det uppstår fuktvandring. Men vill ni ha tapet så sätt upp tapet. Bara ni är medvetna om att det finns risk att tapeten släpper.
2 svar · 3,5k läst
M
meph: Provade igår att moppa med såpa i 2 hörn. dels med den första såpan jag köpte sen gammaldags såpa 30% fet. Båda hörnen klarade sig bra!!! Hinnan försvann inte. Nu hade alltså moussen härdat i 14 dagar. Första gången var det efter 7 dagar jag såpade. Tittar jag på Timberex hemsida står det på ett ställe OBS , använd ej vatten mm föränn efter 14 dagar. hmmm. Det borde sliparen
6 svar · 10,9k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Takfärg brukar torka långsammare för att man skall hinna måla vått-i-vått.
3 svar · 5,6k läst
Amstaff_Loco
Amstaff_Loco: Tack skall du ha ! då kör vi på de :)
9 svar · 2,5k läst
·
T
tjaboo: Hej, vad är det egentligen för skillnad på dom olika typerna av färg som kan användas i hemmet? Vad har dom olika färgtyperna för nackdelar respektive fördelar? Finns det nån färgtyp som aldrig ska användas för att måla över en annan färgtyp? Vad är det för skillnad på olika rollers(mohair, nylon, polyester, finskum)? Har en fulvit gammal ikeabyrå jag skulle vilja måla svart
0 svar · 1,4k läst
K
KungAnka: Tror att det sitter tunn lack på. Inte så att ytan ser lackad och blank ut, men den känns inte riktigt som hyvlat virke. Att slipa är inte aktuellt, golvytan är i runda slängar 80 m2 och panelen är profilerad.
5 svar · 4,9k läst
K
KungAnka: Har för mig att falu rödfärg ska läggas på på våren, speciellt på sydfasader.
8 svar · 2,2k läst
T
Tvärsnett: http://www.maleributiken.se/maleributiken/ Riktigt bra priser o utbud!
7 svar · 1,2k läst
_bystrom_
_bystrom_: Silikat är ultimat när man vil ha en så diffusionsöppen färg som möjligt. Annars finns t.ex Webetonex som är just för källare?
1 svar · 2,9k läst
pinebar
pinebar: På den här sidan finns en hel del inspiration kopplat till olika tider: http://www.tribu-design.com/ Här finns lite också: http://www.limohandtryck.se/tapetmakeri/ Och här: http://www.interior1900.com/kategori.php?kategori_id=9
1 svar · 2,6k läst
K
konichiwa girl: Man penslar på färgborttagningsmedlet som är ett lösningsmedel (jag har använt Alcro bums). Färgen löser upp sig och kan skrapas bort ganska enkelt. Jag har till exempel använt det för att lösa upp enskilda färgskikt för att komma åt färgskikten under. Det innebär ju dock att man får en del farligt avfall och man måste bära skyddshandskar eftersom det irriterar huden. Man
3 svar · 4,4k läst
T
TorpSara: Nå, nu har jag spätt med en liten skvätt olja och en dito vatten. Det blev bättre. Jag målar ju med grön umbra i en rätt överpigmenterad blandning, och på vitt trä så blir det som sagt såklart mera laserande. Men jag tror att det tredje lagret täcker. Jag lägger upp en bild inne i Byggandsvårdsforumet vad det lider!
9 svar · 8,7k läst
J
Jens_H: Härligt att man kunde hjälpa till! :)
4 svar · 2,4k läst
J
Jens_H: Ja du bör reparera sprickorna innan, kanske inte för sprickornas skull utan mer för estetiken. Vill ju inte att dom ska synas genom problemlösaren.
5 svar · 9,8k läst
_bystrom_
_bystrom_: Jens_H:s andra alternativ, helt klart.
4 svar · 3,0k läst
Tripod
Tripod: Jag har en Jula ångmaskin och tycker den funkar sådär. på vissa ställen funkar den jättebra. På andra mindre bra tex där tapeten är övermålad. Kan också ge en varning att se till att inte glömma fylla på med vatten när ni jobbar. När jag jobbade som intensivast med ångmaskinen så förvandlades plötsligt rummet till ett disco a´la stureplan. Jag höll inte koll på maskinen så
9 svar · 8,7k läst
M
mattiasbangs: Jag gjorde ett liknande projekt för ett år sedan. Rev ur en heltäckningsmatta, som låg limmad på linoleummatta. Tog bort allt klister och gjorde rent linoleummattan ordentligt, sedan använde jag en oljebaserad häftfärg och efter detta målade jag med en golvanpassad färg. Funkar bra på Linoleum, dock osäker på hur det blir på plast. Som inte är ett levande material.
4 svar · 3,0k läst
J
Jens_H: Låter bra det! Alltid roligt när man lyckas bra med sina projekt. Lycka till med garagedörrarna, där använder du en fönsterfärg. men det kanske du redan visste.
10 svar · 10,6k läst
J
Jens_H: Ja, precis. Men om du väljer att måla heltäckande över golvet behöver du endast rugga upp för hand.
3 svar · 4,6k läst
J
Jens_H: Tvätta ur skåpen med målartvätt. Det brukar lösa det som vanligt rengöringsmedel inte löser. Annars måla sedan med en hård vattenlöslig lackfärg. tex Beckers Elegant Aqua Lackfärg 40Hbl.
2 svar · 1,4k läst
L
lisette: #7 den ska faktiskt inte målas alls hade jag tänkt mig. den är ju i ren svart metall. borde inte behöva behandlas. det är ingen sotlucka som den du har utan en ventil för att oset ska försvinna. #8 det måste bli kladdigt? #9 det ska jag hålla ögonen öppna efter, tack för tipset!
9 svar · 37,7k läst
L
Leaff: Ska måla om köket samt byta ut kaklet mot mosaik. Ska till Bauhaus och köps färg, men de kan ju oftast ingenting så jag frågar er först. Köket är vitmålat idag, och till stor den så är det putsad (helt slät) yta, och träpanel i taket. Vad är det för färg jag behöver till det? Hög glans, det vet jag, men man tar väl inte vanlig väggfärg till puts & trä. Jag kommer att
0 svar · 3,2k läst
J
Jens_H: Tycker nog att Plastic Paddings "Super spackel" låter som den produkt du bör använda. Du kan ju också använda Målarfog för utomhusbruk. Den blir inte hård och är inte så lätt att slipa, men är övermålningsbar. Kollad lite i våra hyllor här i butiken och det är dom produkterna jag kommer att tänka på. Finns säkerligen någon form av snickerispackel utomhus du kan använda dig
5 svar · 23,8k läst
K
konichiwa girl: Jag har bloggen bygga bo och hittade till er eftersom ni länkade till mig. :) Er dörr påminner jättemycket om vår, till och med ramen i den där hudbeiga färgen! :D Vår dörr är dock bara enfärgat flammig. Ni har mörkare fält som ser ut att ha fördrivits lite. Kan möjligen kunna tänka mig att man försöker efterlikna grön marmor? Jag har ingen aning, men jag har sett varianter på
3 svar · 6,1k läst
J
Jocke Aero: Vi målade mexitegel förra året. Efter mycket telefonsamtal+ funderande såbestämde vi oss för att måla. Vi tittade på en grannes hus som han målade för ca 10 år sedan och det ser ut som det målades förra året. Visst blir det smutskännsligare men såmycket trevligare hus. Så min rekomedation är MÅLA. Surfa in på länken här under för att se resultatet på vårt hus. Både före
20 svar · 7,3k läst
C
Cheeva: En andningsmask med kolfilter bör du använda.
11 svar · 11,2k läst
·
K
kii: Tack! Klibbduk, tänk vad mycket man inte vet :) Jag gör ett försök!
2 svar · 7,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.