Nu är jag i funderartagen igen och behöver hjälp med vilken vitfärg jag ska använda till vår fasad (gammalt hus av lertegel + nya kupor i gråputs).

Fönster och vindskivor är faluröda samt taket är vass.

Vitt är inte helt enkelt då det inte får upplevas som för "stickigt" också måste det ju vara "rätt" typ av färg så att huset andas..

Säkert finns det ngn här som vet vad som gäller :-)..

Tack på förhand!!!

Hur är huset målat nu? Vad är det för slags puts.

Egentligen finns det bara en färg som är rätt för denna typen av hus: kalk! Med kalk undviker ni att huset får framtida problem med hälsan. Kalk är också snyggast eftersom det ger en levande yta av vitaste vitt som skiftar med väderleken och dagrarna.

Problemet är om huset tidigare har målats med någon annan färg, då funkar det inte med kalk. Viktigt också att veta också vad det är för puts. På en cementhaltig puts fäster kalken inte lika bra som på en ren kalkputs. Man måste förnya kalkmålningen oftare på en cementhaltig puts.

Jag skulle rekommendera att kolla med företaget målarkalk som både säljer rena kalkprodukter och färger som passar på cementhaltig puts. Dom kan ge råd vad som passar till ert hus. Många av de så kallade murfärger som vanliga färghandlare säljer är för täta.
http://www.malarkalk.se/index.php?page=varaprodukter_produktguide

PS. Sorry Surfis, att det alltid är jag som besvarar dina frågor. Eftersom jag själv har ett skånehus, så fastnar min blick alltid på frågor som rör den slags hus. Hoppas du får svar från fler personer!

Redigerat:
Alltid tacksam för dina svar sommartorparn.. :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.