OlaF skrev:
Jag kan ju förstå att effekten blir att man uppfattar det som vitt om man *bara* använder S 0502 Y men skulle man råka få in något vitt, typ ett kylskåp, i rummet så ser allt plötsligt gulnat ut.
Men du kan ju inte ta in något vitt i rummet! *ritar kors i taket* Hur skulle det se ut? Nu handlar det ju om att lura kroppen och förändra en människas verklighetuppfattning - och då får man helt enkelt, som ägare av ett hus i s0502-y, måla allt i huset i samma kulör. På med lackfärg på kyl och spis bara...

*vrider sig av skratt*

Jag måste dessutom påpeka att takfärgen nästan alltid är vit, och det är vitare än 0500. Helt klart. *stolt ägare av ett hus heeelt i 0500 - och ännu vitare i taket*

Dessutom såg jag att allt var orangegult när jag stod och tittade in i huset ute i snöovädret. Konstigt, det brukar ju vara vitt? Måste jag måla om igen?

;)

Hett tips är att köpa sprayfärg och fixa snön istället...;)

Johan Gunverth skrev:
Dessutom såg jag att allt var orangegult när jag stod och tittade in i huset ute i snöovädret. Konstigt, det brukar ju vara vitt? Måste jag måla om igen?
Troligtvis - och välj vitt denna gång :p ;) :D

6
Johan Gunverth skrev:
När jag tänker efter är det nog 40-glans på IKEAs Applåd.
Ikeas Applåd luckor ligger på mellan 45-60 i glans. Jag vet det i och med att jag jobbar i lackeringen på fabriken som tillverkar dom. Det "normala" värdet ska vara glans 55 men luckor mellan 45 och 60 är godkända.

Oj, vad är det då för glanstal på Ikeas Abstrakt om man får fråga?

Jag skulle lämna in luckorna för lackning.

Då får du tvåkomponentsfärg och garanterat ett bättre resultat, både utseendemässigt och kvalitetsmässigt.

(om du nu inte är målarsläkting och gillar penseldrag vill säga, för det fallet kan du måla först och lämna in för lackning med behållande av penseldrag).

Har själv gjort detta med innerdörrar och det blir precis som nytt, fastän dörrarna är 60-100 år gamla.

matte75 skrev:
Ikeas Applåd luckor ligger på mellan 45-60 i glans. Jag vet det i och med att jag jobbar i lackeringen på fabriken som tillverkar dom. Det "normala" värdet ska vara glans 55 men luckor mellan 45 och 60 är godkända.
Intressant och bra med förstahandsuppgifter, med tanke på att Flüggers Alflex40 blev perfekt till våra luckor. Jag utgick ifrån (svårinhämtade) uppgifter från IKEA Bäckebol i Göteborg.
Kan du också verifiera att det är S 0502-Y på Applåd? Det "ser" ju ut att stämma. I de flesta belysningar i alla fall.

6
Johan Gunverth skrev:
Intressant och bra med förstahandsuppgifter, med tanke på att Flüggers Alflex40 blev perfekt till våra luckor. Jag utgick ifrån (svårinhämtade) uppgifter från IKEA Bäckebol i Göteborg.
Kan du också verifiera att det är S 0502-Y på Applåd? Det "ser" ju ut att stämma. I de flesta belysningar i alla fall.
Vi har inga så kallade "färgkoder" på våra färger vi använder. Vi köper hem färgen i 200liters fat. Receptet på färgen finns hos färgtillverkaren(Akzo Nobel).

Barea skrev:
Oj, vad är det då för glanstal på Ikeas Abstrakt om man får fråga?
Det vill jag också veta, är de högglans?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.