Färg, Måla & Tapetsera
ForestC: Låter som en möjlighet. Det är lätt att vara efterklok och undra varför man inte bytte folierad spånskiva mot gipsplank när det ändå var nybygge :(.
abbe1001: Spackla med husfix eller dyligt om du måste spackla, använd inte sandspackel.
mino: En sån här kniv är klart mycket bättre än den där vanliga sorten där man skruvar fast ett rakblad [bild]
GoForIt: [citat] Tjock vet jag inte om jag tycker, men allt är ju relativt. Den fungerar i alla fall mycket bra på typ gjutjärn och andra lätt rostiga ytor.
Sommartorparn: Spegeldörrar spricker lätt i målningen p.g.a. träets rörelser. En tunnt struken linoljefärg är flexiblare än en lackfärg, dvs mindre risk för sprickor. Man kan också dra med ett rakblad i kanten på spegeln innan färgen helt har torkat. Då kan spegeln röra sig utan att slita sönder målarfärgen.
AstaS: Jag har shellackat ovanpå färg och det har gått bra. Det blöder väl igenom underliggande färglager förmodligen, men inte igenom shellacklagret. Och i mitt fall har det sedan inte blött igenom de färglager jag målat ovanpå shellacken..
OLJensa: Håller på att fixa till ett rum och skall tapetsera en av väggarna. I botten finns en glasfiberväv som tidigare är bredspacklad och på den satt en byggtapet som sedan målats. Tyvärr syntes vävstrukturen igenom och dessutom släppte den från väggen så jag vågade inte sätta tapet direkt på utan har valt att "spalta" ner den, alltså delat byggtapeten på mitten med en stålspackel.
catharina: Obehandlade grå asbestplattor sitter bakom vår öppna spis i sommarstugan. Jag har förstått att detta inte är farligt så länge man låter dem sitta och inte borrar i dem. Helt bra känns det dock inte att ha dom, men de är väl nödvändiga med tanke på värmebeständigheten. Hur som helst funderar jag på om det kan vara idé att måla plattorna, men det måste förstås vara en färg
catharina: I sommarstugan som byggdes i slutet av 1960-talet, sitter timmerpanel som blivit väldigt murrig med åren. Den är behandlad med något som gör den aningen rödaktig. Eftersom det blir så mörkt i huset vill vi ljusa upp den lite. Skulle kunna tänka mig att göra den vitare så att träådringen syns igenom. I sista hand helt täckande vitt. Har provat en alcro panellack som skulle släpp
5.2 racing: Försök att gå upp ett steg i kvalitet då takfärgen är väldigt känslig.
Jens_H: Om den är helt omålad tycker jag att du ska späda ut golvfärgen med vatten 10% om den är vattenlöst. Och sen stryka den 2 ggr efter det. Naturligtvis får du inte glömma att tvätta ytan ordentligt innan med målartvätt eller liknande.
eme800: Tack midvinter...hmm vi köpte Birkeland i alla fall, i värsta fall får man slipa och måla dem i en färg som matchar det andra bättre.
FlitigaLisa: Vill man ta allt detta ytterligare ett steg så köper man hela färgatlasen! Går numera under namnet "mammas bibel" hos oss. http://83.168.206.163/webBizz/mainPage/pageTemplates/image1.asp?image={17191A53-6569-4DFD-9F4C-BA8BB4845549}&title=Click for a larger image!
mabe542: Det är ett hus från 1881 så det är betong/tegel. Blir nog bredspackling, för fästa renoveringstapet i taket lär inte vara lätt.
Apprentice: Decorama och Borosantapeter brukar gå att få tag i för 49:-/rulle. ÖoB säljer prisvärt spackel och tapetklister.
-MH-: Vet inte om det är här eller i Tak-forumet som är bästa stället. Prövar här. Har en balkong vars golv är tak för våningen under och består av plåt. Som ni ser har färgen börjat flaga och plåten rosta. Har länge tänkt att göra om detta tak, eftersom det är så plant att vattnet stannar kvar i pölar på taket, och därför inte skött underhållet riktigt. Men nu måste jag nog
jerk: Kolla fargkungen.se dom har bra priser. Vet dock inte om dom har just Falurödfärg. Dom skickar med dhl, på några dagar har du det hemma till ett bra pris.
efterklok: Fick lite tips här.. http://www.henkesmalartips.se/sv/mala-inne_mala-glasfibervav.html
pinebar: Det finns olika sätt att dra bort tejp också. Drar du vinkelrät ut från väggen så är risken större att färgen under lossnar. Drar du tejpen liksom tillbaka över sig själv, alltså parallellt med väggen så är risken mycket mindre att färg som ska vara kvar följer med. Jag har också märkt att om färgen under sitter dåligt så går det bättre om man drar lite långsamt än fort.
anis16: Vad folk har gjort fel (läs: 80-talets ruttna fasader) var att de inte grundmålade fasaderna med oljebaserad färg utan endast körde på plastfärgen direkt, självklart enligt beskrivningarna från färgtillverkarna. Det folk gör fel också är att de målar exempelvis staket med alrylfärg (runtom) och då rutnar staket på samma sätt som att lägga en bit fuktigt trä i en plastpåse..
knekten: Okej!Tack för tipset. Ska prova och spackla med sandspackel.:)Tror du inte går och sätta väv också om spacklet håller för värmen?Så fall bör det bli en stark yta.;)
anis16: Visst går det att måla men den blir inte närheten av så reptålig som en ny bänkskiva. Först skulle jag sandpappra med ett våtslipspapper (typ 1000 om jag minns rätt) för att rugga upp ytan. Sedan beror det på hur och var ni kan tänka måla om skivan; Om det är välventilerat, typ garage eller sp, så skulle ni kunna försöka få tag på två-komponetslack. Detta är en mycket elak
Farzan: Om du menar en elektrisk kakelskärare tror jag inte att tjockleken är något problem. Däremot kan det vara så med gammalt kakel, eller nytillverkat enligt gamla metoder, att det har så tunn glasyr att det är olämpligt att såga i p g a att glasyren lätt flisas upp. Knäcka det går däremot bra. Jag köpte en redig men billig knäckare som inte hade några problem med 14 mm tjockt fasat
systemfel: biltemas färg kan jag säga e inte så bra var inte det 2005 men kanske bättre nu :) biltemas färg får man måla 3 gånger för att täcka upp
Sara_B: Vi har kört ganska mycket med Ovolins färger, fast hittills bara på pappväggar. Har inte testat den som lasyr, men den borde ju gå att späda ut.
Jami: Jag tänkte som du, att det vore kul med M.C Escher på väggen, men tyvärr verkar ju ingen tapettillverkare tycka det. Däremot tittade jag igenom några sidor med tapeter på internet och hittade några av intressant karaktär som påminner lite om Escher's grafiska verk på http://www.maleributiken.se/maleributiken/index.jsp?a=large_search&ptId=1&m1Id=&status=ok finns följande tapeter som