Jag borde ha lärt mig, efter att ha gipsat om halva huset. Jag blir fortfarande inte 100 nöjd när jag spacklar fogar och fogar i 90-graders hörn. Använder givetsvis remsa och spacklar i flera lager, lyser med snedljus för att upptäcka ojämnheter. Däremot har vi aldrig klistrat något ovanpå utan målat direkt på.

Finns det tips hos er eller kanske en film som visar "god teknik"???

Att vara duktig på att spackla blir man inte på ett kick, det tar tid. Har kollegor som inte är så noga när dom spacklar utan tar det jobbiga med slipklossen sen i stället och de har jobbbat i över 10 år med det.

Jag hatar att slipa så jag har lärt mig spackla bra. Ett tips är att köpa ett par "bättre" spacklar, använd dom flitigt och låna aldrig ut dom så dom slits så det passar dig.
Teknik är svårt att lära ut och alla spacklar på olika sätt.

Gå in på ett nybygge och fråga om du får kolla in målarna när dom spacklar :D

Om det är inre 90-graders hörn så kan man använda en gummiskrapa från ett fogmästar-set. Har själv ett från Quattro Vidcom som jag köpte på Coop. Finns säkert fler liknande och på andra ställen, typ K-Rauta.

// stOra_M

Själv spacklar jag inte innerhörn. Jag använder Latexfog och sen har jag en bit från en avbruten tumstock som jag rundat så att det bli ett fint hörn. om man inte vill ha ett mjukt hörn kan man använda en gummispackel för att få ett skarpt hörn.

För att få en bättre yta än att bara måla direkt på skarvspacklade gipsskivor kan man använda sig av microlit/armeringsväv. Dels för att motverka sprickbildning i skarvarna, dels för att få en finare yta. Det blir ett moment extra att göra, men det tycker jag är värt om man vill bli helt 100 nöjd.

Ju bättre underarbete desto bättre slutresultat.

Ett tips är att köpa ett par "bättre" spacklar, använd dom flitigt och låna aldrig ut dom så dom slits så det passar dig.
Precis.

Låna ALDRIG NÅGONSIN ut dina spacklar!

A och O.

Ok fine, jag tror inte någon vill ha mina spacklar. Ens om de får betalt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.