3 323 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
vilken färg till furutak..?
ska göra om i sovrummet, o där har vi ett furutak nu. det är laserat i nån slags vit färg nu, men jag vill gärna måla om det så det blir täckande vitt. Vad ska man ha för färg då?
någon som vet?
Tacksam för svar.
malin
någon som vet?
Tacksam för svar.
malin
Du bör använda kvistlack, snickerislip (grundfärg), sedan två lager med snickerifärg. Matt, halvblank eller blank väljer du själv.
Vill du inte använda kvistlack kan du grunda med en oljegrund typ "grepp grundfärg" och sen stryka två ggr med vattenlöslig snickerifärg.
Glöm inte att slipa och tvätta taket först. (slipa inte ihjäl dig utan bara rugga upp ytan med ett fint sandpapper)
Vill du inte använda kvistlack kan du grunda med en oljegrund typ "grepp grundfärg" och sen stryka två ggr med vattenlöslig snickerifärg.
Glöm inte att slipa och tvätta taket först. (slipa inte ihjäl dig utan bara rugga upp ytan med ett fint sandpapper)
Nu kanske du redan är färdig, men jag skriver ändå. Vi har nyligen målat ett vitlaserat furutak. Vi varken tvättade eller slipade först (det var ett sovrum, så inte massa fett i taket). Vi målade med en vattenbaserad färg som heter Sigma Renova Isotop. Den täcker väldigt bra och förseglar så att inte kvistar kommer igenom. Två varv räckte. Färgen är dyr, men väldigt bra.
Har kört caparols isospärr på kvist tak de sista två åren och det har funkat bra. Ett varv spärrfärg och ett varv täckfärg. Jag kommer fortsätta att använda det på dessa typer av tak. Det är ju satan själv att stå i ångorna av kvistlacken alt. alkyden och det är ju inte heller någon garanti på att det inte slår igenom igen.
Klicka här för att svara