3 687 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Laga hörntapet
Nu har mina katter varit flitiga och rivit på tapeten i hörnet så man inte sett dem.
Jag funderar på hur man kan laga detta på så lite synligt sätt som möjligt?
Någon som har några användbara tips?
Det är två revor som är ca 15-20cm i längd samt 1,5-2cm i bredd om det är intressant.
tacksam för svar
Jag funderar på hur man kan laga detta på så lite synligt sätt som möjligt?
Någon som har några användbara tips?
Det är två revor som är ca 15-20cm i längd samt 1,5-2cm i bredd om det är intressant.
tacksam för svar
Det beror lite på om tapen är mönstrad eller inte, hur fransiga revorna är och hur snygg lagning du vill ha. Några enkla metoder jag använt är:
Klistra tillbaka det upprivna.
Ta bort det fransiga och fylla i med färg.
Lappa i en bit tapet om du har lite överbliven kvar.
Klistra tillbaka det upprivna.
Ta bort det fransiga och fylla i med färg.
Lappa i en bit tapet om du har lite överbliven kvar.
Det som är lite dåligt är ju att det är mönstrad tapet och kattfan har rivit bort bitar så klistra tillbaka är inte aktuellt. Att lappa i en bit tapet från det överblivna alternativt söka ny som är likadan är aktuellt men jag är lite mer intresserad på hur det går till?lizaj skrev:
Ska jag försöka bända upp "frisk" tapet och försöka fuska in en hel våd eller ska jag skära ut en bit av det skadade och passa in?
Är tapeten överlimningsbar och ingen struktur så...
Klipp ut en bit tapet som du skall laga med men lite större än tänkt. Riv därefter tapeten par cm in så att du inte har en jämn klippt kant utan den blir tunnare vid kanten. Obs rivs givetvis så att ovansidan på tapeten är oskadd på synliga sidan vid kanten.
Limma sedan tapeten mönsteranpassat. Den rivna kanten gör att övergången blir mjukare och väl utfört är reparationen näst intill osynlig.
Klipp ut en bit tapet som du skall laga med men lite större än tänkt. Riv därefter tapeten par cm in så att du inte har en jämn klippt kant utan den blir tunnare vid kanten. Obs rivs givetvis så att ovansidan på tapeten är oskadd på synliga sidan vid kanten.
Limma sedan tapeten mönsteranpassat. Den rivna kanten gör att övergången blir mjukare och väl utfört är reparationen näst intill osynlig.
Klicka här för att svara