16 396 läst ·
3 svar
16k läst
3 svar
Lägga på tapetlim innan målning?
Hej,
Ska måla om i mitt sovrum och tänkte göra detta direkt på tapeterna... Fick höra i färgbutiken att man kunde slänga på ett tunt lager tapetklister innan man målar för att på så sätt "binda" den gamla tapeten.. Någon som hört talas om detta? Funkar det? Och i så fall...hur länge ska klistret torka innan man kan måla på?
Ska måla om i mitt sovrum och tänkte göra detta direkt på tapeterna... Fick höra i färgbutiken att man kunde slänga på ett tunt lager tapetklister innan man målar för att på så sätt "binda" den gamla tapeten.. Någon som hört talas om detta? Funkar det? Och i så fall...hur länge ska klistret torka innan man kan måla på?
Nja... Det enda detta tunna lager med tapetklister kan göra är ju att blöta upp det gamla tapetklistret och på så sätt återfästa. Har svårt att tänka mig att tapetklistret skulle limma igenom tapeten. Borde vara oerhört kladdigt att sätta tapeter i så fall.
Målar du kommer du eventuellt att lösa upp en del av det gamla klistret, men så snart det torkar sträcker sig tapeten igen och den sätter sig som innan. Jag har målat ett antal tapetserade väggar och har aldrig smetat på klister innan jag målat.
Målar du kommer du eventuellt att lösa upp en del av det gamla klistret, men så snart det torkar sträcker sig tapeten igen och den sätter sig som innan. Jag har målat ett antal tapetserade väggar och har aldrig smetat på klister innan jag målat.
Här kommer förhoppningsvis lite råd; anledning till att limma klister på tapet ?
Om tapeten sitter löst (vanligt i hörn) är det bättre att ta bort, och lägga på sandspackel
om du målar rätt på finns alltid risk för att tapeten "släpper" i från väggen
Finns ingen anledning att lägga på klister för att slippa måla 1 ggr eller för att spara färg
Dessutom måste ditt ev klister torka minst 8-10 timmar innan det torkar
Köp billig takfärg för grundning, därefter målar 1-2 ggr med riktig väggfärg
förslag glans 5-7, ingen 3 glans(takfärg( till sista strykningen
om du väljer modell "byggmax,eller rustafärg" får du en sämre färg, som inte har lika bra
vithet samt avtorkbarhet som de dyrare färgerna...(beckers,alcro,nordsjö etc)
man får vad man betalar för...
mvh
christer s med målarbakgrund..
Om tapeten sitter löst (vanligt i hörn) är det bättre att ta bort, och lägga på sandspackel
om du målar rätt på finns alltid risk för att tapeten "släpper" i från väggen
Finns ingen anledning att lägga på klister för att slippa måla 1 ggr eller för att spara färg
Dessutom måste ditt ev klister torka minst 8-10 timmar innan det torkar
Köp billig takfärg för grundning, därefter målar 1-2 ggr med riktig väggfärg
förslag glans 5-7, ingen 3 glans(takfärg( till sista strykningen
om du väljer modell "byggmax,eller rustafärg" får du en sämre färg, som inte har lika bra
vithet samt avtorkbarhet som de dyrare färgerna...(beckers,alcro,nordsjö etc)
man får vad man betalar för...
mvh
christer s med målarbakgrund..
Klicka här för att svara