8 112 läst ·
4 svar
8k läst
4 svar
Måla gammal byrå - flammighet
Hej!
Jag har hittat en gammal byrå i en container som jag slipat och målat 2 ggr med Nordsjö Grundfärg V (vattenbaserad grundfärg för snickerier). Ytan ser fortfarande flammig ut på sina ställen, men när man stryker med handen över den känns den slät.
Min fråga: Måste jag grundmåla om och om igen tills flammigheten inte syns mer eller kan jag måla med snickerifärgen nu (Nordsjö snickerifärg halvmatt, vattenbaserad)? Byrån skall bli vit.
Jag har hittat en gammal byrå i en container som jag slipat och målat 2 ggr med Nordsjö Grundfärg V (vattenbaserad grundfärg för snickerier). Ytan ser fortfarande flammig ut på sina ställen, men när man stryker med handen över den känns den slät.
Min fråga: Måste jag grundmåla om och om igen tills flammigheten inte syns mer eller kan jag måla med snickerifärgen nu (Nordsjö snickerifärg halvmatt, vattenbaserad)? Byrån skall bli vit.
Du kan med all säkerhet måla med snickerifärgen nu. Normalt sett behöver man bara grunda en gång. Lägg på ordentligt med färdigfärgen så det flyter ut fint. Inte så mycket så det blir rinn dock.
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Vad menar du med flammigt, är det så att grundfärgen inte täcker eller "blöder"färg/lack rester från underlaget igenom. Blöder det så måste du grunda med en oljegrund istället och sedan färdigstryka som du tänkt.
Tack för era snabba svar! Mkt trevligt forum, detta.
Det är så att grundfärgen inte täcker underlaget helt och hållet (alltså INTE att färg/lackrester "blöder" igenom). Byrån var brun sedan tidigare och jag slipade bort ytskiktet eftersom det hade krackelerat. Ska prova att fotografera den. Nu är byrån flammig på så sätt att vissa partier som tidigare var bruna är rosa/beiga och andra partier är vita.
Jag har målat med filtroller och efterslätat med en jetstrykare. Kanske målar jag inte tillräckligt flödigt. Frågan är om täckfärgen kommer att täcka mer än grundfärgen eller om det ändå kommer att bli flammigt.
Det är så att grundfärgen inte täcker underlaget helt och hållet (alltså INTE att färg/lackrester "blöder" igenom). Byrån var brun sedan tidigare och jag slipade bort ytskiktet eftersom det hade krackelerat. Ska prova att fotografera den. Nu är byrån flammig på så sätt att vissa partier som tidigare var bruna är rosa/beiga och andra partier är vita.
Jag har målat med filtroller och efterslätat med en jetstrykare. Kanske målar jag inte tillräckligt flödigt. Frågan är om täckfärgen kommer att täcka mer än grundfärgen eller om det ändå kommer att bli flammigt.
Måla på bara! Spelar ingen roll om grundfärgen inte täcker helt hundra. Det behöver den inte göra. Lägg på ett lager färdigfärg och utgå från det.
Klicka här för att svara