vi har köpt ett hus där säljaren har haft ett rum som biorum. Han har satt heltäckningsmattor på väggarna för att ljudisolera. Det är gipsskivor som han klistrat upp mattan på. Mattan verkar sitta stenhårt. Hur får vi bort den? Måste vi slå ner gipsskivorna och sätta upp nya? kan man sätta nya gipsskivor ovanpå mattan och låta den vara kvar, eller den kan mögla eller nåt? Tips?

Jag tycker ni ska riva upp en kant, sen skär ni upp med en kniv så mattan lossnar lite pö om pö. Blir tungt om ni ska dra ner hela mattan i ett enda stycke.
Fungerar inte det så får ni nog plocka ner gipsen under. Kommer no att lukta lite unket från väggarna efter ett tag om mattan kläs in med gips.

Vad mysigt :o
Min erfarenhet är att papperet på gips inte brukar sitta så jättehårt.
Om du som sagt skär mattan i remsor och har tur så att mattlimmet sitter bara utanpå papperet på gipset så borde det gå ganska bra att få bort mattan. För då tror jag att papperat kommer att släppa från gipset.

Låter "elegant".

Förra ägarna till vårt hus hade satt trämönstrad plastmatta på väggar och tak i köket, inte kul alls att försöka ta bort.

Lycka till med mattlimmet.

/ Fredrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.