Hej, funderar på att byta ut bokhyllan i hallen mot en byrå och har hittat en som kan passa men är obehandlat massivt trä.
Står att den kan lackas, vaxas, laseras eller oljebehandlas för en tåligare yta men hur ömtålig är ytan om den lämnas obehandlad?
Hur tålig blir ytan om den behandlas med olja?
Vad blir det för skillnad på vaxad och oljad yta?
Kan en vaxad/oljad träyta ta skada av att man lägger ett par fuktiga/våta mc-handskar på den?

Rast Byrå med 3 lådor.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/75305709

Har en fråga som rör 45x45 reglar, har byggt en tripod som jag skruvat fast i ett träbord och sen skruvat fast ett väggfäste för att kunna hänga upp en monitor.
Reglarna skall täckas med svart fleece men har rätt torr luft i lägenheten, kanske skulle behandla reglarna först så livslängden och hållbarheten förbättras?

Mvh Tjaboo

Ställer du ett glas med kallt vatten så blir det en ring under glaset där kondensen som bildas rinner av. Det kommer att bli en brun ring om ytan är obehandlad. Väldigt ömtåligt obehandlad.

Om du oljar eller vaxar ytan och lägger ett par blöta handskar på den för att inte flytta på dom förrän nästa gång du ska ha dom... Ja, då kommer det att vara märken på byrån.

Kort och gott - oljade och vaxade ytor kräver att man tar tag i fukt och spill som uppkommer direkt. En lackad yta är betydligt mer tålig, dels mot fukt och spil och sen även mot repmärken och förslitningsskador av tex. nycklar.

Jag hade lackat ytan. Finns även en matt klarlack som du kan stryka på tre gånger för att få en minst lika tålig yta som med en halvblank.

Vad gäller dina reglar så behöver du inte göra så mycket med dom om du inte vill. Dom kommer nog hålla bra länge även obehandlade. Men om du känner för det kan du ju alltid betsa dom svarta för att inte det vita trät ska lysa igenom fleecen.

Jens_H skrev:
Kort och gott - oljade och vaxade ytor kräver att man tar tag i fukt och spill som uppkommer direkt.
Ok, enda fukten det är tal om är mc-handskarna men de går att lösa.

En lackad yta är betydligt mer tålig,
Finns det lack som är riktigt riktigt matt?
Har lite svårt för möbler som blänker.

Men om du känner för det kan du ju alltid betsa dom svarta för att inte det vita trät ska lysa igenom fleecen.
Monitorn väger 6kg och väggfästet kan dras ut till 45cm så valde en kraftig konstruktion med montageband, vinkeljärn, håljärn och massor av blanka skruv.
Är det nåt bets fäster på?
Har en slatt svart alkydfärg för plåt över, nåt som kan användas eller tar trä skada av de?

Men tror inte de kommer lysa igenom, har en bit frihängandes bakom ett akvarie som täcker en grisrosa vägg och en bit obehandlad bräda utan att det lyser igenom vad jag kan se.

Du kan gott använda färgen för plåt på trä. Det fäster och inte händer det något med träet.

Ja, det finns en matt klarlack du kan använda. Jag skrev det i inlägget ovan, men du kanske missade det =)

Jens_H skrev:
Du kan gott använda färgen för plåt på trä. Det fäster och inte händer det något med träet.
Ok, fleece'n täckte trä't utan några problem och dolde skruvskallar och dylikt rätt bra.

Ja, det finns en matt klarlack du kan använda. Jag skrev det i inlägget ovan, men du kanske missade det =)
Har märkt att vad som uppfattas som matt/blankt är rätt subjektivt så därför frågar jag hellre en gång för mycket än en gång för lite och får en möbel som är på tok för blank för min smak:)

På tal om klarlack, hur bra flyter vattenbaserad klarlack ut?
Vill inte ha en yta där varje penseldrag syns eller knottrig för man använt roller.

Den flyter ut riktigt bra om du lägger på den, stryker ut och sedan låter den vara. Alltså inget pillepill efter du strukit ut den en gång. Blir det någon bubbla eller blåsa så slipa av den lite när den torkat och inte med en gång. Använd gärna pensel för om du rollar får du in mer luft.

Spelar det nån roll vad man använder för pensel?
Finns det nån bra lack som inte kostar skjortan?

Använder du en vattenburen lack (vilket är att rekommendera) ska du använda en pensel med syntetborst. Om det är en alkydlack ska du använda en pensel med naturborst (svarta borst). Idag står det utförligt på penslarna vad den är lämplig till... Om man nu inte köper något nonamemärke vilket jag inte rekommenderar. En bra pensel kostar runt hundringen, men man kan tvätta ur den mängder av gånger och sen hänga den på tork.

En lack som jag vet är bra är "Beckers decor klarlack". Här kommer en länk till produkten så du kan läsa lite själv. Den kostar runt 200:-/liter.
http://www.beckers.se/#/produkter/Inomhus/Klarlacker/detail/f03d11ca-e34f-45b6-b148-2549beff62e0/

Om man nu inte köper något nonamemärke vilket jag inte rekommenderar.
Undviker de, inte så trevligt när hälften av borsten sitter kvar i den målade ytan :/

En lack som jag vet är bra är "Beckers decor klarlack".
Känner du till hur långt 0.5L räcker?
Byrån är 62*30*70cm.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.