Hallå,
Jag ska spackla och slipa gipsväggarna på vinden som håller på och fixas i ordning.
Är ute efter lite tips och råd INNAN jag drar igång.

1) Är det vanligt sandspackel man kan använda?
2) När jag slipar sen för att få bäst resultat, ska man hyra en slipmaskin som man sätt på tv dom har med långt skaft? Eller funkar det med en vanlig liten slipmaskin som man har?
3) Hur många gånger ska man spackla och ska man använda en bred spackelspade?

Efter svar på detta är jag proffs:-)

Mvh
TW

Är det endast gipsskarvar du ska spackla eller ska du bre över hela väggarna? Du ska använda ett spackel med medium tjocklek på kornen. Fråga efter ett mediumspackel i färgaffären så löser dom det.

Om det bara är skarvarna som du spacklar så tror jag nog att det räcker med att slipa av egen handkraft. Finns ju bra och lätta hjälpmedel för det i färgafären. Ett ledbart sliphandtag och ett förlängningsskaft.

Gipsskarvar kräver spackling ett par tre gånger för att det ska bli bra. Glöm absolut inte att sätta skarvremsa i skarvarna innan du börjar spackla. Då minskar risken att det spricker. Använvd gärna en bred spackelspade. Runt 35 cm räcker gott.

Alltså, spackla inte bara i skarven utan dra ut lite extra på sidorna om skarven. Blir jämnast så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.