Vi ska fixa vardagsrummet och har lite huvudbry över taket. Det är i dagsläget gammal spännpapp med en massa hål och revor i och vi vill gärna ha ett vitmålat trätak istället. Jag gillar gammal stil och huset är från 1906. Vilken sorts tak ska man välja? Har funderat på pärlspont men gillar även typen "breda plankor". Några tips om vad som finns på marknaden och som passar i fusk-gammaldagsstilen?

Fråga nummer två gäller sovrummet. Det har en hel del vinklar i taket så det blir ett himla pysslande om man ska ha trä där. Just nu sitter det vävklädda masonitskivor där, fråga mig inte från vilket år. Det är lite gulligt gjort då de satt masoniten en bit in så det är ungefär en decimeter fris runt om. Har funderingar på att låta dessa sitta kvar och sätta typ "återställaren" över väven för att få bort mönstret. Är det helt galet?

Svar på fråga ett passar jag vidare, men jag kan svara på fråga två...

Du kan gott och väl sätta återställaren i taket. Det du måste förvissa dig om är att underlaget sitter ordentligt fast, annars kommer det bildas blåsor under väven. Sätt upp återställaren med våtrumslim för absolut bästa vidhäftning mot underlaget. Det vore ju inte roligt om det släppte.

Riv bort spännpappen och titta vad som är under. Det kan väl inte vara annat än furutak? Med div. underarbete och målning, får du ett vitmålat originalträtak.

Samma procedur med sovrumstaket.

Lycka till!

Jag har rivit spännpapp. Har i stort sätt alltid varit fura under. Ibland spontat och ibland inte. Skulle gliprona mellan bräderna vara för stora kan du ju alltid sätta dit 1 tum 2 (beroende på brädans storlek). I så gammalt hus kan det finnas riktiga bräder under. Det blir fin fint.

Redigerat:
Tack för svar!

Vi ska riva spännpappen och kolla, men det får vara som det är till efter jul (vill inte julefira i byggdamm). Håller båda tummarna att det är fint tak under, men det är tveksamt... Tack för tipsen!

Eline
Jag gillar också gammaldags-stilen. Vi skall spika upp vitlaserad takpanel på vår ovanvåning. Jag har fått tipset att välja relativt bred panel, utan pärlspont-profil, för att inte taket skall kännas så bastu-liknande och "tungt". En enkel brädprofil känns lättare och lugnare, enligt många.

Rit-Karin:

Tack för tipset! Det kanske är så att pärlspont ger en "tyngre" känsla. Har slät råspont i badrumstaket och det blev vi nöjda med så vi kanske kör den lite ruffigare stilen även i vardagsrummet. Vi får se vad som döljer sig under pappen, ska bli spännande.

Ta gärna kort när ditt tak är klart!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.