Har tänkt att ge mig på mina hallväggar som idag består av sjögrästapet på masonite som sedan målats med vanlig väggfärg(vattenburen latex skulle jag tro).

Min tanke är att sätta upp tex easy cover, för att sedan måla eller tapetsera på denna.
Alternativet är att bredspackla, men det är jag inte alls sugen på eftersom väggarna är väldigt höga på sina ställen och att gipsa är inte att tänka på pga väggarnas höjd och pga att de också på vissa ställen är välvda.

Hur gör jag, är det bara att fästa upp easy cover direkt på väggarna, vad jag förstått ska man använda våtrumslim i rikliga mängder, eller ska det grundas eller liknande innan?

Tack på förhand!

Jag föreslår att du först kontrollerar så att tapeten sitter bom fast. Är det några ställen som sitter löst ska du dra bort det. Sedan grundar du med en oljegrund typ Beckers Nondrop. När den torkat kan du sätta upp easy cover och då använder du rikligt med våtrumslim. Easy cover torkar med 300 kg per kvm så var verkligen noga med att allt sitter ordentligt, annars kommer det under att slitas med i torkningsprocessen. Sedan är det bara att tapetsera eller måla på. Grunda innan du ger dig på tapetsering eller färdigstrykning.

Personligen skulle jag nog bredspackla väggarna för att få absolut bästa resultat. Har själv satt easy cover i min hall och jag är bara sådär nöjd. Men ser mycket som man inte skulle se. Jag gjorde det för att testa hur det blev. Alla andra rum har jag bredspacklat och satt tapet eller microlit. Det blir mycket bättre slutresultat tycker jag.

Är det en riktig sjögräs av god kvalité så delar den sig när du drar ner den. Visserligen är den som vi dragit ner omålad, men testa lite, den delar sig lätt och det blir helt slätt bakom.

Spaltbar kan den också vara ja, då blir det lättare att dra ner den eftersom din vägg är målad och att den målade ytan håller ihop gräset bättre. Lyckas du med att dra ner den bör du ändå måla med oljegrund eller en binder för att inte underlaget ska lösas upp när du slänger på färg, spackel eller tapetlim. Då blir det bubbligt.

Tack för era svar!
Har lite att fundera på känner jag...

En undring till, om det blir så att jag väljer att bredspackla, behöver jag grunda med oljegrund på latexfärgen då med?

Nope. Bara om du måste riva ner tapeten.

Gött, supertack för era snabba svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.