24 521 läst ·
19 svar
25k läst
19 svar
Glans på garagefärg
Sida 1 av 2
Är ingen expert men jag hade valt glans 40 eller högre med tanke på att man kanske vill torka av väggarna ibland.
Jag använde Byggmax vita akrylatfärg, glanstal 20, målade 2 varv på gipsskivor, tycker att den fungerar bra och ger en yta som kan torkas av i alla fall lite försiktigt. Den är billig, blir den mycket smutsig så har jag råd att måla om en extra gång. Bra idé att måla mörkare färg ca 1- 1,5 m upp på väggen, jag gjorde det, men jag använde Byggmax gråa golvfärg, inte lika slät yta som väggfärgen.
Jag körde denna färg från byggmax på väggar och tak, duglig, men kunde varit snäppet glansigare,
Men jag tänkte också som så att det går ju alltid att måla en gång till,
Och ja, en mörkare, tåligare färg nertill är bra, man lutar ju däck och annat skrot mot väggen som gärna skitar ner annars..
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-18701.aspx
Men jag tänkte också som så att det går ju alltid att måla en gång till,
Och ja, en mörkare, tåligare färg nertill är bra, man lutar ju däck och annat skrot mot väggen som gärna skitar ner annars..
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-18701.aspx
I garaget verkar det vara byggmax alltså, billigast möjliga. Ska man inte köra en akrylatfärg i garaget? Den är ju MYCKET tåligare än en latexfärg oavsett glanstal. Jag hade tänkt köpa caparol capamax som jag hade blivit rekomenderad av målarafffärn innan jag slängde ut frågan här.
Nja, billigast möjliga behöver man inte ta, att jag tog byggmax billigaste, är pga att jag hyr 150 m2 med 4 meter takhöjd, så det blir någon liter , och hade ingen lust att bekosta för mycket, åt hyresvärden.
Vore det mitt eget garage, så hade jag nog kostat på lite mer..
Det är väl en intressefråga, en del ser garaget som ett förråd, andra ser det som huvudbyggnaden..
Vore det mitt eget garage, så hade jag nog kostat på lite mer..
Det är väl en intressefråga, en del ser garaget som ett förråd, andra ser det som huvudbyggnaden..
Mitt bästa tips är att helt undvika billig färg från Rusta, Cheapy, Byggmax, ÖoB etc om man inte har mycket goda skäl.
I ett garage som används normalt så hade jag rekommenderat glans 20 på väggarna alternativt någon matt specialakrylatfärg med hög smutsavvisande yta.
Vad gäller färgval så tycker många att 0502y gör sig på väggarna (stockholmsvit, kalkvit, nikotingul...) om resten av garaget är lite skitigt. Kanske mest en smaksak
I ett garage som används normalt så hade jag rekommenderat glans 20 på väggarna alternativt någon matt specialakrylatfärg med hög smutsavvisande yta.
Vad gäller färgval så tycker många att 0502y gör sig på väggarna (stockholmsvit, kalkvit, nikotingul...) om resten av garaget är lite skitigt. Kanske mest en smaksak
Köpte caparol capamaxx och målade igår kväll... I morse då jag kom ut så har hörnen på garaget flagnat bort i hårda flagor och trillat ner.. faan faan faan. Tog dit målargubben som sa att det hade varit för kallt där. Man ser ocskå på varje skruv att det krupit in kyla så på varje skruv är det ett kryss i färgen.
Det var 20-25 grader kallt i natt och jag kör bara en kupevärmare i garaget som värmare så jag håller bara ca 5-10 grader men i hörnen är det förståss kallare. Riktigt surt.. Jag som har köpt bra färg för bra resultat.
Han målargubben sa att jag bara skulle borsta bort de lösa flagorna och måla på ett lager till. Vad tror ni? Han sa att det inte skulle synas igenom.
Det var 20-25 grader kallt i natt och jag kör bara en kupevärmare i garaget som värmare så jag håller bara ca 5-10 grader men i hörnen är det förståss kallare. Riktigt surt.. Jag som har köpt bra färg för bra resultat.
Han målargubben sa att jag bara skulle borsta bort de lösa flagorna och måla på ett lager till. Vad tror ni? Han sa att det inte skulle synas igenom.
Färgmässigt ska det inte bli nyansskillnader, men kanske man ser nivåskillnad, där flagorna trillat bort, men jag tror att det borde kunna gå att "måla"bort det,
Surt sa räven..ställ in en till fläkt, eller invänta bättre väder, utvändigt har vi en tumregel att ingen målning om dygnsmedel går under 7 grader..
Låt fläkten/arna stå och gå någon dag innan du målar , så dom hinner värma väggarna lite också, inte bara luften.
Surt sa räven..ställ in en till fläkt, eller invänta bättre väder, utvändigt har vi en tumregel att ingen målning om dygnsmedel går under 7 grader..
Låt fläkten/arna stå och gå någon dag innan du målar , så dom hinner värma väggarna lite också, inte bara luften.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
På vissa ställen som tex över skruvarna är det som bara ett kryss som sagt det går alltså inte att borsta bort med stålborste. Kan jag bara måla över det? Duger det att ta bort det som är löst och bara skrapa bort det lösa med spackelspade och borste?
Redigerat: