Hej,

jag börjar på att bli ordentligt trött på att olja ek (matbord, soffbord och säng) och undrar om någon har erfarenhet eller tips på hur jag kan lacka den istället? Om jag slipper slipa !!! så vore det skönt och bara lacka över men vad tror ni, funkar detta?

/Yamma

Låt träet torka ut ordentligt. Använd sedan ett fingraderat slippaper och putsa ytan. tvätta sedan av med ett avfettningsmedel. Låt torka och lacka sedan ett par tre gånger med klarlack.

Jens_H skrev:
Låt träet torka ut ordentligt. Använd sedan ett fingraderat slippaper och putsa ytan. tvätta sedan av med ett avfettningsmedel. Låt torka och lacka sedan ett par tre gånger med klarlack.
Låter rimligt, tack!

testa annars osmos hårdvax. Ger en riktigt fin och stark yta som ser ut mer som oljat än som lackat om man inte vill ha en lackad yta förståss... lycka till

Är det lämpligt till golv också eller vad ska man ha till oljat ekgolv, som inte fäller.

bjarne1 skrev:
Är det lämpligt till golv också ...
Tror Osmo ska vara till golv egentligen, bara att det ibland används på bl.a. bänk- och bordsskivor.

Tänk dock på att det inte är lika lätt att trolla bort repor i ett lackat golv.

Det är ett drygt jobb att gå från olja till lack. Börja med att avfetta ytan med t ex aceton. Detta är speciellt viktigt med filmbildande oljor eftersom dessa innehåller lite vax eller annat som bildar en avstötande yta. Inte ett kul jobb. Slipa sedan med ett fint sandpapper för att lacken ska fästa ordentligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.