Sne4
Sne4: De flesta verkar vilja ha lite gult brutet i det vita. Personligen tycker jag mest om den rena vita, färgtonen i rummet varierar jag helst med övrig färgsättning. -Har du något S-0500-N intill S-0502-Y så ser den sistnämnda inget annat än riktigt härligt - inrökt och nikotingul ut. Tänk dock på att nästan allt färdiglackat "vitt" är just S-0502-Y. Om det inte finns något rent vitt
3 svar · 2,0k läst
5.2 racing
5.2 racing: Javisst gör den det. Den blir bara bättre om den får ligga.
8 svar · 5,0k läst
R
reiman: tagit in offerter för att spackla och måla en nybyggd övervåning på 80 kvm, då var detta exkl microlit. fick offerter mellan 35-60 tkkr inkl material. tycker ditt låter åt det dyrare hållet. borde gå att få lite billigare tycker jag...men vad vet jag!
1 svar · 8,5k läst
J
Jens_H: Matta ner ytan, grunda med snickerislip och färdigstryk med snickerifinish.
1 svar · 1,8k läst
T
tajana: [citat] jag skrev bara vit till sist o skickat iväg. vi få se:::::::::::::
4 svar · 2,1k läst
morsan
morsan: Slog ihop trådarna, länkarna fungerar nu.
9 svar · 3,2k läst
J
Jens_H: Tvättstuga och pelletsförråd, det låter som om det dels kommer bli ganska smutsigt respektive dammigt..? Spackel/puts väljer du helt efter vilken struktur du vill ha på väggarna... En färg som andas, typ silikatfärg, är väldigt känslig och är inte lätt att bättra på om man fått fläckar/märken på den. Den är heller inte jättelätt att tvätta. Eftersom det är omdränerat så
1 svar · 735 läst
P
ptlf: Tackar
4 svar · 692 läst
P
4 svar · 692 läst
D
Danne031: Jag får nog klargöra lite efter svaret som blev bortplockat.. Är jag helt dum i huvudet eller visst heter det väva? Sån där, um..väv, som man klistrar upp med tapetklister-liknande, sedan målar man så blir det rutigt, typ.. Konkreta frågan är således, går det att klistra väv på masonit eller bör man gipsa? Är det något speciellt man ska tänka på vid vävning? Eller är det
1 svar · 1,2k läst
Relax
Relax: Jag tycker du kan ha Tv´n på fondtapeten, varför inte?
7 svar · 3,1k läst
·
Axelzons
Axelzons: Mycket snyggt... jag började själv med en liknande sak för nått år sen, byggde egen duk på 118", köpte dyr projektor.... sen mitt i allt blev det soffan och filmer.. är nu inne på andra lampan till projektorn och ett halvfärdigt vardagsrum :) ..
2 svar · 3,2k läst
·
Relax
Relax: Svarta väggar är inte att rekommendera, du skulle tröttna snabbt. Mörka kulörer och en ljusare fondvägg funkar bra.
2 svar · 7,5k läst
Relax
Relax: Osborne & Little gör otroligt snygga Art Deco tapeter...men så kostar dom också.
4 svar · 4,4k läst
B
Bonae: Löste det hela genom att rensa och laga den del håligheter (tror de främst kom sig av att tidigare lägenhetsinnehavare försökt slå i spikar, krokar o.dyl i väggen) med någon slags gipsspackel, peta ned varenda liten gammal tapetremsa och sedan förlimma väggen med utspätt vävlim en gång. Därefter satte jag upp K-rautas armeringsduk i glasfiber över hela väggen. Ser mycket bra ut
3 svar · 3,6k läst
E
ejwbegysv: tackar
4 svar · 3,6k läst
J
Jens_H: Det hela beror på hur bra dränering du har och hur mycket fukt som vandrar i väggarna. Är det bra dränerat eller nydränerat så kan man gott och väl måla med en vanlig väggfärg. Då kan man till och med tapetsera om man så önskar... Men om det är dåligt dränerat och mycket fukt som vandrar i väggarna bör ni fortsätta med silikatfärg. Är det bra dränerat och ni väljer att
4 svar · 2,9k läst
M
marga: Ja, orginal tegel är alltid snyggast. Problemet hos oss är att på ena sidan av muren så kommer det att vara kyl och frys mot muren för att sedan fortsätta med köksinredning. Upptäckte precis nu när vi rev en garderob att muren bara är 55cm och inte 60cm som vi trodde så vi kan inte ta bort något från muren utan måste bygga på den så inte kyl och frys sticker ut för mycket. Någon
2 svar · 2,2k läst
E
eddalurk: Några egentliga problem med BM:s produkter är det väl inte. Instämmer dock med Morty81 då det gäller antal strykningar. Generellt känns det som om ALLA typer av budget-fabrikat (inte bara BM) täcker sämre. Beroende på underlaget så kan det ju ibland gå bra även om färgen inte täcker så bra, den täcker så att säga "tillräckligt bra för ändamålet". Alternativet är ju annars
11 svar · 3,8k läst
B
Bonan: Ett tips för detta är att piska dem rejält med en kedja så de får lite stryk. Sedan olja som ni gjorde med de andra.
1 svar · 3,1k läst
joflopp
joflopp: Om du har färg över och tycker det är kul att måla, så varför inte? Annars förstår jag inte varför du skulle måla en vägg som ska täckas med isolering och en ny vägg. Det är ju ingen större idé att måla en yta som inte syns.
1 svar · 6,3k läst
J
Jens_H: Antingen så sätter du upp Easy Cover eller så köper du ett par hinkar med spackel och spacklar upp väggarna. Går väldigt smidigt på gammal glasfiberväv, är bara att skrapspackla vilket är betydligt lättare än att bredspackla.... Microlit fungerar inte att sätta rätt på, det måste ha ett helt slätt underlag, varje litet slipdammkorn syns under den.
3 svar · 21,6k läst
I
injonil: Jag vägrade att spackla i mitt garage. Det duger fint att bara måla tycker jag!
3 svar · 6,5k läst
M
millamill: Köpt ett icke färdigbyggt fritidshus av ett dödsbo som började byggas 84. Inser att det är dags att behandla fasaden efter alla dessa år. Dock vet jag ej vad det är behandlat med tidigare och jag är osäker på vad som är ok att måla med. Vid köpet stod det tjära, linolja, lack, tjäolja m.m. i huset och en tjärbrännare på tomten. Huset är ljusbrunt hyvlad fusktimmerpanel och jag
0 svar · 2,1k läst
C
calle336: hej hej å tack för svaren :) Jag gjorde så att jag satte 1 våd i taget. Tyvärr så va de 1 våd som hamnade lite på sniskan men inget som syns så jätte mkt. det va när jag tapetserade över fönstret å biten längs ner undwer gänstret fick jag inte att passa perfekt men annanrs blev det helt ok :) Hade ju fördelen men att de va ett gammalt torp så väggarna e ju inte helt raka så
3 svar · 2,3k läst
C
Cockaby: Tänkte väl att någon skulle nappa på den :) Kanske inte direkt problem men vissa nackdelar jämfört med standardfärger i vissa fall. Det jag snappat upp är väl att den kan vara mer svårutstuken, tar lång tid på sig att torka ordentligt och att den kan gulna om den inte utsätts för tillräckligt med dagsljus. Nu blir det vanlig lasyr den hår gången, det är trots allt en 60-tals
4 svar · 3,3k läst
N
nhalldin: Jag sprutmålade mitt råsponts tak med denna färgen för c:a 4år sedan. Inte en enda kvist har blött igenom. http://www.sigmafarg.se/se/?fuseaction=default&assetmetaAssetmeta_x_nChildID=65001&assetmeta_nID=72695
3 svar · 2,2k läst
L
lillywhites: Det är Jöhnåkers ljusgråa panna vi har. Vad tror ni om att ha ungefär samma fär på huser, ev lite mörkare och sedan vita detaljer + fönster?
5 svar · 3,3k läst
A
AA!: Jag vill bara meddela att det slutade med Allbäcks linoljefärg Linus. Resultatet blev kanon och det har tvättats bort fläckar och hungadregel med både Yes och linoljesåpa utan problem. Bättringsmåla gick också bra för det fick jag göra när sotluckan hade öppnats :) Ytan blev väldigt lik kalkfärgen och upplevs som flammig och oregelbundig vilket var precis vad jag eftersträvade.
7 svar · 3,9k läst
gryden
gryden: Jag skriver under på allt "fresve" skriver, jag har gjort exakt lika som han, fungerar mycket bra med vävlim.
4 svar · 2,3k läst
pinebar
pinebar: Jösses, hur bråttom har du? - säger jag som har hållit på i flera år. :o Jag tycker att det ofta är lagom att vänta till nästa dag innan man målar nästa varv. Då är man alltid säker på att det inte blir klet och kladd. Det är jätteläskigt om man har för bråttom och det undre lagret börjar kleta sig. Då blir det inte snyggt och man får spackla och slipa igen ... ... I kväll
2 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.