Färg, Måla & Tapetsera
Fotografen: Rikigt snofsigt, det färgade sjuttitalsporslinet är snyggt om det får rätt förutsättningar.
DeEss: [citat] OT, men man måste inte ha overhead... Jag gjorde min väggmålning genom att rita upp rutor som var 2x2cm på originalet och sedan 20x20 på väggen med blyerts. Sen är det bara att rita i rutan på väggen som det ser ut i motsvarande ruta på pappret. Är man osäker kan man minska till 1x1 resp. 10x10cm rutor. mvh //Daniel
Jan-Å: Å jag målade med Beckers golvfärg halvblank 50 glans, fungerat bra hittills. Jag tror det räcker med att slipa ner lack så den blir matt sitter den kvar när man slipar så räcker det.
DeEss: Hållbarheten beror ju på om dina trädetaljer sitter skyddade för sol och vind, osv... Annars brukar tumregeln vara 2-5 år... Glöm inte att tvätta av detaljerna nån gång mellan laseringarna, då träet inte har samma skydd som med en heltäckande färg... mvh Daniel
DeEss: Beroende på tapetens kvalitet - den ni ska hänga - kan det behövas två bredspacklingar för att fiskbensmönstret i väven inte ska "lysa igenom" tapeten. Som alternativ till bredspacklingen finns det "återställaren"... mvh Daniel "skogkattsgubben" :D
swecul: hmm...jo dessbättre var det en oljebets så den har inte trängt ner så mkt... blir till å slipa... =(
kaked08: På vilka avdelningar ska / kan man närmast söka för att hitta bladtunna plastlister att sätta runt kanter/hörn efter tapetsering av dörrar. Andra förslag är också välkomna. Tanken som sådan är iallafall att limma på plastlisterna efter tapetseringen för att bilda en liten ram runt dörren + att det förståss ska sitta kvar bättre/hålla för stötar. Av förståeliga skäl
Farzan: Det här tycker jag är en intressant fråga med tanke på att jag själv bor i ett 20-talshus i Stockholm. Här är ett par bilder från vårt område - de är tagna 1932 men husen som syns är byggda 1927, så nog är det tjugotalsfärgsättning allt: http://www.stockholmskällan.se/php/fupload/SMF/SSMSM000255S.jpg http://www.stockholmskällan.se/php/fupload/SMF/SSMSM000256-1S.jpg Tyvärr är
Plippy: Hur gør ni med underarbetet. Vill inte starta med bortskrapning och inte orka slutføra. Bor i liknande hus med snickerier. Hellre tæcka øver en måla øver en inkonsekvent skrapning. Svårt att skrapa alla profiler utan att det blir hack. Kan man luta av det elller anvænda något borttagningsmedel?
alen: Jag renoverade en lägenhet från 20 talet med nästan lika många lager tapet. Först skrapade jag bort löst med spackel, sedan gick jag på med ångmaskinen. Det tog ett tag, men maskinen skötte sig riktigt bra. Väggen helt ren och fin, och efter litet spacklande och slipande målade jag allt med latexfärg. Det blev skitsnyggt (om jag får säga det själv) och härligt att se putsväggens
alen: Har du övervägt måla med ny limfärg? Är det ett tunt lager innan behöver du bara måla på över den gamla färgen (men pröva först i ett hörn så att det inte krackelerar, det kan det göra om limkoncentrationen skiljer sig stort åt). Limfärg är nästan gratis, vackert, miljövänligt och täcker oöverträffat. Och du slipper isåfall patentera.
Sellasie I: Anlita en Målare.. Ända rätta är att göra om allt!! //Målarn
Basses: Jag har under sommaren målat om mitt nybyggda hus med demidekk optimal. Jag har grundat med visir och sedan strukit huset 2 ggr med färdigfärgen. Detta har varit ett projekt under hela sommaren så olika sidor på huset har blivit färdiga på olika tidpunkter. De senaste dagarna har jag observerat att det fastnat en mängd insekter och skräp på fasaden och undersökte detta grundligare
Farzan: Vi har S1002-Y på våra köksluckor och jag gillar den. Ser klart varmgrå ut fastän vi har grågröna väggar till. Jag har varit sugen på att använda den i hallen också men funderar numer på att gå en nyans mörkare då jag har funnit färgen på köksluckorna lite väl känslig - den är så ljus att minsta märke eller smuts syns som fula fläckar. (Men i hallen tänker jag inte ha
danne007: Alla gör vi på vårat sätt. Det blir nog kanon det du gör. Lycka till :)
Hobbe1979: Det funkar utmärkt att använda vanligt Putsbruk-C. Det är givetvis mer jobb än att använda anpassade produkter. Men om man har lite tålamod så blir det riktigt snyggt. Man slår på putsen i vanlig ordning, jämnar till det med en långskånska. sedan väntar man en 30 till 60 min för att fixa till strukturen med en blöt kalkborste. Sedan får man hänga lite plast över och fukta den
Linisen_01: Efterlyser en bra, lätthanterligt färgspruta för en nybörjare som skall sprutmåla med sigma renova trä. Tack
Sellasie I: Därfär man målar.. för att det är skitigt jue.. Därför skrev jag: rengör med piasavakvast först, är den inte skitig av oljebaserade ämnen.. eller några sorts svamp/sporer/mossa så "slår" det inte igenom... annars finns det lösningar på det också ;)
Mig2006: Använder easycover anska mycket i huset. Fungerar utmärkt men tapeten är mer svårhanterlig än vanliga tapeter, men det bara att ha tålamod! När jag satte upp easy covern på nya gipsskivor förlimmade jag först med den billigaste limmet på skivorna och använde sedan våtrumslim för cvern. Fungerade alldeles utmärkt. Jag har idag fått riva ned en glasfiberväv och sedan satt upp
linkentuss_: vi hade en struktur tapet från 50-talet som vi satte Fluggers egen "återställare" på. (minns inte vad den hette och vad den kostade) Den är ganska tjock och mjuk. (vi jämförde med easy cover som vi tyckte verkade hård, tunn och dyr) Fluggers var lätt att arbeta med, och blev fin att måla på. Negativt är att man fortfarande anar strukturen under, vi trodde det skulle bli helt slätt.
vojma: Tack för era svar. För att bemöta era frågor så kan jag väl sammanfatta det så här... [citat] Självklart. På burken anges 6-10 kvm/liter och då får man väl anta att 6 kvm/l avses när trät är ohyvlat. Det hela rör sig ju om "Utegrund" och råplan är en vanlig yta att måla på utomhus. [citat] Jag köpte all färg i 2,5 liters burkar och körde första burken med pensel innan jag
RogerH: Tack tror jag gör på det sättet, tonar ner färgen på dörren och området runt i kring ngt så blir det säkert jättebra. Hoppas hörnen håller och att tapetet sitter :)
Gråben: I västra blekinge är de rätt vanligt med rött hus, svarta knutar och fönster! Sen behöver de ju inte vara faluslamfärg och tjära man använder! Skulle gärna själv prova svarta knutar men jag tyar inte måla över de vita:) Snyggt är de iaf och man slipper vaska rent vitfärgen!
AstaS: Slipar trappa just nu. Excenterslip, mouse och vanligt slippapper för hand. Precis som Jan-Å skriver.
johanzz: Det är endast ett mått som anger avstånd mellan återkommande mönster.....INTE hur mycket du måste kapa för varje våd,,,det är helt beroende på vilken takhöd du har. Har du 265 i takhöjd så är mönsterpassningen 0 cm (53x5) Har du 240 så går det bort 25cm varje våd.
DeEss: [citat] I mitt tycke ska olja smörjas in... Så blev jag också lärd av "mäster"... [citat] Det beror på hur fort du rollar och hur nära rollern du håller huvudet... :D [citat] Borde räcka med att vira in dom i en påse också... [citat] Har du inte lärt dig "How to screw in the dark"??? ( Förlåt, kunde inte låta bli! :D) [citat] Låter som billigt sk*t, men jag har haft liknande