DeEss
DeEss: Mörkröd, som i oljad då??? Teakdörrar brukar vara oljade i rödbrun nyans på insida. Målade min vit på insidan - började med alkyd grundfärg (målade utomhus pga frun´s luktsinne). Vackert väder, så torkar det till yttorrt snabbt. Hängde sen tillbaka dörren efter tork och färdigmålade med vattenburen färdigfärg.
2 svar · 16,7k läst
B
byggare cali: Bara undrar en sak: Ni som målat era trappor (ej trappstegen). Vad rengjorde ni trappan med innan ni målade? Skall man slippa innan man målar? Tacksam för svar
23 svar · 24,4k läst
M
MagnusRö: Har en källare som troligen är kalkad för ca 50 år sen och nu är det dags att snygga upp det. Jag har tänkt att kalka igen men det är så väldigans smutsigt. Någon som har erfarenhet av detta? Hur noga måste jag tvätta? Kommer första strykningen binda skiten och därefter är det lugnt?
0 svar · 975 läst
DeEss
DeEss: Vattenbaserat är inte högst på min favoritlista. Fast nu när jag oljade nya golvet i våras köpte jag Cuprinol V. Rekommenderas STARKT! Vax i oljan, har jag för mig säljaren sa. Vattnet pärlar sig på trallen - snyggt! Den är också brytbar i olika kulörer...
5 svar · 16,6k läst
J
Jens_H: Aha, det är en beige kulör ni är ute efter. Då kan jag tipsa er om att många av de gulröda kulörerna ofta har "metameri". Med metameri menas, att kulören ser olika ut i olika ljus. Den kan se helt annorlunda ut i morgonsolen och i eftermiddagssolen. Det är oerhört svårt att träffa helt rätt när man är ute efter en beige kulör. Jag råder er till att välja den ni tycker bäst om
6 svar · 7,0k läst
S
Supermandus: Färgen är väl utspridd över ca 0,5x0,25m nu när jag har mätt och sitter längst ner vid ett dörrfoder. Ur testsynpunkt så kom jag på att det nog är bäst att börja med att testa rivmetoden och sen om det blir fult byta ut hela våden. Då har man ju fortfarande båda valmöjligheterna. (Förutsatt att jag har tillräckligt med tapet men det tror jag)
9 svar · 9,9k läst
J
Jens_H: Skär upp bubblan och spackla på nytt är det enda som gäller.... Ett tips är att spärrgrunda innan du börjar spckla på gammal tapet igen. Då minskar risken för blåsor.
1 svar · 2,5k läst
·
v-g
v-g: Är luften fuktig, så som det tex är här nu, så räcker det inte. Går att kolla med fuktighetsmätare.
3 svar · 12,1k läst
·
Sökarn
Sökarn: Det är nog mer för skurgolv inne, är det billigare?
3 svar · 1,8k läst
·
T
tholi75: Det var då jag provat båda två inom loppet av en timme som jag insåg vilken färg jag kommer att köpa i framtiden. Stor skillnad enligt mig.
9 svar · 28,3k läst
J
Jens_H: Du har ju redan läst vad jag tycker.... Anser inte att jag behöver kommentera ditt inlägg mer än så :)
1 svar · 7,3k läst
L
Lillyblue: lackrulle? det var något nytt. jag ska ta reda på den i nån färgaffär. tackar för tips
2 svar · 2,7k läst
AstaS
AstaS: Tack för svar- jag får väl testa när andan faller på! Maken har övertalat mig att vänta lite.
2 svar · 6,2k läst
G
gaia: [citat] otroligt vilken fart du har på målandet :). Men det är alltid roligt att måla när man ser hur vackert det blir :) hälsningar gaia
4 svar · 4,9k läst
T
Tili: Tack för hjälpen!
2 svar · 2,8k läst
M
matte2k: Kom du fram till ngt?
3 svar · 2,0k läst
M
Immobil
Immobil: [citat] Matt klarlack brukar funka. :)
4 svar · 1,1k läst
J
Jens_H: Det kan man aldrig vara riktigt säker på när det gäller bambu/rotting, men det är väl värt att prova om du vill ha möblerna målade. Är ju ganska lätt att få bort färgen igen om det inte skulle bli bra.
4 svar · 20,5k läst
Sökarn
Sökarn: Olja/såpa in altan och trapp när i år? Vi har byggt en trapp och en altan med impregnerat trä för 3 år sedan, jag ville inte ha trä att underhålla men kunde inte få annat då. Snickarn sa att det ska oljas vartannat år, det ser lite torrt och sprickigt ut nu. Inom ett år la jag på träskyddsolja överallt, nu har det gått 2 år sedan dess och kan vara dags igen men regnar för ofta?
0 svar · 2,1k läst
·
5.2 racing
5.2 racing: Jo, den skyddar gipsen helt klart, men då tror jag nog att en Easy-Up skyddar bättre.
9 svar · 22,8k läst
J
Jens_H: Måla först med en alkydoljegrund för att isolera underlaget. Efter det slipar du lätt och sen kan du måla ytan. Då kan du välja om du vill använda vanlig väggfärg eller snickerifärg. Bägge fäster bra på grundfärgen.
1 svar · 13,5k läst
S
Socke: Jag hade passat mig väldigt noga, har själv haft problem med humlor och då gick det en burk radar ... Jag vet några som blev attackerade av en svärm humlor, inte så trevligt.
5 svar · 9,6k läst
O
ori: Okej, det var ju synd! Färgen som satt innan har suttit ganska bra, så det är absolut inte hela huset som har skrapats. De har bytt ut kanske 15-20 läktbrädor längst ner. Egentligen är det längst ner på fasaden som de lyckats skarapa bort mest färg och kanske en till två decimeter upp. Ett alternativ är att de tar bort all färg längst ner oljar in, grundmålar, osv. Byter ut de nya
9 svar · 5,3k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: Hon som bestämmer, vi kan kalla henne Katla, gick efteråt och duttade färg i alla spikhål med en örontops. Se bara till att den är oanvänd, annars kan det bli färgskiftningar:) Det blev betydligt snyggare.
9 svar · 15,1k läst
J
Jens_H: Ordentligt med grundolja i skarvar och snittytor. Det räcker, men om du insisterar på att grundmåla det också kan du mycket väl göra det.
1 svar · 2,3k läst
K
Karolina33: Är ingen expert på gips. Men gipsen vi satte upp hade en nedsänkning i skarvarna. Där satte vi en klisterremsa och sedan spackel. (och spackel i skruvhålen förstås..)
4 svar · 1,3k läst
E
eep04gkn: Vi funderar på att måla vårt trähus grått. Vi har provmålat Beckers Perfekt 7502b samt 6502b. Jag skulle gärna se bilder på någon som redan har målat sitt hus i någon av dessa färger. Den ena är nog för ljus och jag är rädd att den andra kan bli för mörk. Hjälp mig gärna och lägg ut bilder här eller länka till andra platser där det finns bilder på hus med dessa färger.
0 svar · 2,0k läst
L
Linisen_01: Hej, Vi har också ett furubord som vi har fått lite lantlig känsla på. Slipade först ner förra färgen så mycket det gick, stolarna var gröna. Sedan målartvätt. Efter det målade vi med vattenbaserad lackfärg antikvit. Efter torkningen sandpapprade vi igen för att få det att se slitet ut. Överkurs är som du nämner att måla en mörkare färg under. För min del räckte det att
1 svar · 6,8k läst
F
fremar: Låter den torka till början av nästa vecka istället då, har alldeles tillräckligt med vitt kvar att måla på resten av huset ändå :)
17 svar · 62,1k läst
B
BGIO: Nej, inte kvistar - små flammiga partier. Nästan som droppar, om man tänker sig att smuts droppat ner på ett ljust golv fast tvärtom så att säga. Och ingen kvistlack, utan bara oljebaserad spärrfärg.
2 svar · 8,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.