Färg, Måla & Tapetsera
rocky ivan: Målar mästarn.Ibland finns det inte några genvägar att ta.Det bästa är att ta bort den gammla tapet och börja om från början.det är den billigaste metoden att göra.
magnusk750: Jag sparade ner den som pdf och har inte länken kvar. Googla på kollektivavtal + måleri så kom den upp som en träff ganska högt upp, 2004 års.
ikeahantverkaren: Kan vara så att det är strukturen som får det att upplevas som en fläck i släpljuset. En spacklad yta kräver många målningar för att uppnå samma struktur som omgivande ospacklade ytor som redan fått struktur efter många ggrs målning. Åtgärd: Måla fler ggr på spackelfläckarna. En annan orsak kan vara att ni använt för lite färgmängd på rollern"torr-rollat" Det får också
NiBaBaD: Hrm, köpte något jox på Krauta som iofs funka bra, men nu är plastkolvet mattare på de ställen jag tog medlet på :(. Kan man "bona" Platsgolv?
DeEss: (1) Virket ska vara torrt när du målar - räcker inte med att torka lite... Du kan inte täcka med pressenning eller plast? Några bra dagar till i September, utan regn, får vi väl hoppas på... (2) Det heter att man ska olja in utsatta ändträ med grundolja, men i mitt tycke får du bäst resultat om du oljar in allt och sen stryker med grundfärg "vått-i-vått". Dvs att oljan suger med
Minimalisten: När jag tog bort borden på en vävtapet målade jag borden 1 gång med en billig färg och efter en stund var det bara att dra ner den. Lite kladdigt men otroligt effektivt.
fremar: Hade runnit bort ännu mer färg under natten, fast första halvan av väggen från den sidan jag började verkar ha klarat sig helt. Såg ut som att det var små bubblor i färgen där det hade runnit bort färg också, kommer det att försvinna när väggen torkar eller får jag slipa bort dem?
Kurtivan: Bromsolja löser färg men man måste kanske kolla hur kopparn blir på ett mindre synligt ställe först. Såpa löser färg så kan du pensla på såpa och kapsla in med t ex "GladPack" så att den får verka ett dygn eller så borde färgen gå att skura bort sedan
imported_Benno: [citat] Jag skulle nog svara ja. Jag var på Bauhaus idag och skulle fylla på lagret med lite vit utomhusfärg (lacknaftavarianten) och det var helt slut. Det fanns bara någon ny variant med ett "V" i namnet, dvs vatten. OK om de sålde ett likvärdigt alternativ till samma pris men priset på vattenblasket var c:a 50 kr mer per liter. 399 kr för en trelitershink!!! Tredje försämringen på
glenn30: hej jag har 1 vägg som är målad med lioljefärg från början som jag målade om med oljetäcklasyr för 5 år sedan,året efter började det bli bubblor på väggen,bara när det är varmt ute o solen ligger på,så jag fråga runt o dom sa att det blir nån slags gasbildning av linoljefärgen så det blir blåsor,kompisen måla om sitt ifjol med demidekk optimal och likadant där då det
mandus: http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/55948-aeggoljetempera-linoljefaerg-etc-2.html
Lars T: Silvertejp är ett himla otyg om du frågar mig iaf, blir precis som cem77 skriver
yens: Kan bara hålla med Pinebar, olika leverantörers OSB ser väldigt olika ut, både till struktur, yta och färg. Dessutom verkar de stora byggvaruhusen (ex. Hornbach) köpa från olika leverantörer, för all OSB jag köpt därifrån är inte likadan. Ska man använda OSB:n som någon form av ytskikt hade jag definitivt sett till att köpa allt på ett ställe vid en tidpunkt, annars är risken
H: [citat] Tackar för svaret! Jag ringde även färghandlaren och dom sa att VX andas lite så det skulle inte vara någon fara. Mvh
alen: Jag vurmar ju för miljövänliga material, så jag skulle oljat in ordentligt med linolja, och sedan efter torkning; bivaxbaserat möbelvax som sedan poleras - man får en fantastisk finish som går att underhålla och inte spricker. Sådant här finns det mycket att läsa om på nätet - googla!
cheetah1: Men om jag gör som föreslaget då.. 1. Sätt upp bottenbrädorna 2. Grundmåla bottenbrädorna 3. Färdigstryk kanten på bottenbrädorna 4. Sätt upp lockbrädorna 5. Grunda bottenbrädorna 6. Färdigstryk alltihop 7. Färdigstryk igen nästa år. Då blir det inga vita ränder, och jag kan använda vit/obruten grundfärg. Funkar det bra då?
5.2 racing: Jepp, efterrulla är ett måste om färgen är lite blank.
stavås: Hej, Har lyckats kladda ner några betongpannor när jag målat om huset. Färgen är Flüggers vattenbaserade uteakrylat, samt Flüggers vattenbaserade grundfärg. Vad är bäst att ta bort dessa med? Färgen har tyvärr satt sig ordentligt, då den har varit där i över en vecka. // Mvh, Torbjörn
danne007: Är själv yrkesmålare pinebar och använder mig enbart av mina erfarenheter. Emjay, ska du måla paneltak så ska du inte räkna lika låg glans som vanlig takfärg. skulle nog lägga mig på minst och då menar jag minst 20. Oroa dig inte för blänk i taket, då får du komma upp bra mycket i glans. Lycka till med taket :)
Farzan: Back to topic, nu har jag inte kollat på Essve men när jag stod och läste på olika märken av målarfog blev jag förvånad över att det stod så olika torktid innan övermålning, en del krävde flera dygn, andra mycket kortare!
moOd: Tack för ditt svar! :) Jag testar med att slänga över frågan till Byggteknik delen, annars får nog frågan gro ett tag till..
Linska: Det jag har använt är "golvmopp" typ http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134178690 tillsammans med http://www.biokleen.se/website1/1.0.1.0/18/1/index.php?item=prod_prod-s1/26&group=prod_prod_grp-s1/1 Funkar bra!
f91jsw: Fast det är ju inte med nödvändighet så att "naturligt" = ofarligt. Det finns en hel massa naturliga ämnen som är giftiga. De ingredienser som du räknar upp låter dock ganska harmlösa.
redwinefan: http://www-v2.sp.se/publ/user/default.aspx?RapportId=10088#10088 är bra mycket bättre läsning o rekommendation än Folkskams färgtest.
Linska: Gillar Boråstapeter, Duro och Eco. Satte upp en non-wowen från Sandberg som var skitdålig! Limrester på tapeten gick inte att torka bort! Satte även en papperstapet från Sandbergs som dock var mycket bättre, enda smolket i bägaren var att den var så hårt rullad att det var ett stort företag att bara skära våder...
laidback: Ett riktigt bra tips som el_diego är inne på är att belysa väggen för att upptäcka ojämnheter. Efter min senaste bredspackling rollade jag väggen med en snorbillig vit väggfärg och satte därefter ett släpljus på väggarna. Då framträdde alla ojämnheter och skavanker helt obarmhärtigt och det var bara att bättra på de ställena innan man gick på med den riktiga kulören. Ett
jarlhov: att bredspackla är det ända rätta. spackla allt, där tapeten reser sig skär du ut bubblan när spaklet torkat med kniv och spacklar igen hålet. Reser inte tapeten sig av fukten från spacklet så kommer den inte göra det senare heller. Där du slipat igenom så att du kommit ner i pappen på gipsen måste du också spackla då det syns vid målning annars.
byggare henke: när man roller kan det bli mindre färg på ytan. det ät noga att rollern är riktigt dränkt i färg. bäst blir det me pensel. måla vid torr väderlek torka fönster me thinner eller t-röd, så det inte är fett eller annan skit på det plåt rena.