2 718 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Angiven åtgång - helt åt skogen
Var före helgen och köpte fem liter Nordsjö Oljegrund för att grunda friggebodan.
Räknade lite grovt att det är ca 30 kvm som ska målas. På hinken står det 6-10 kvm/liter så jag kände mig ganska säker att det skulle räcka... PYTTSAN!!!
Räckte ca halvvägs... Köpte i måndags fem liter till och tänkte att nu ska det väl ändå räcka... inte det inte...
En 2½ liters till krävdes för att slutföra arbetet. Det har alltså gått ca 12 liter till 30 kvm vilket ger 2½ kvm/liter.
Får en färgleverantör verkligen ange SÅ felaktiga uppgifter. Nu var det en friggeboda men tänk om det varit en herrgård!!!
På färgbutiken hävdade dom att förbrukningen gäller om man målar på hyvlat virke men det står inget om det på burken.
/V
Räknade lite grovt att det är ca 30 kvm som ska målas. På hinken står det 6-10 kvm/liter så jag kände mig ganska säker att det skulle räcka... PYTTSAN!!!
Räckte ca halvvägs... Köpte i måndags fem liter till och tänkte att nu ska det väl ändå räcka... inte det inte...
En 2½ liters till krävdes för att slutföra arbetet. Det har alltså gått ca 12 liter till 30 kvm vilket ger 2½ kvm/liter.
Får en färgleverantör verkligen ange SÅ felaktiga uppgifter. Nu var det en friggeboda men tänk om det varit en herrgård!!!
På färgbutiken hävdade dom att förbrukningen gäller om man målar på hyvlat virke men det står inget om det på burken.
/V
De ljuger nog en hel del. Jag har aldrig lyckats täcka den yta som anges på burken och jag tror inte att det går heller (om man ska måla ordentligt dvs). Det är ungefär som när biltillverkare anger bränsleförbrukning för sina bilar.
Bränsleförbrukningen mäts på ett väldigt standardiserat sätt. Däremot kör ju inte alla människor likadant som standarden. Det skulle kanske behövas en liknande standard för färgåtgång (fast det kanske redan finns?).
Men helt klart är att om du målar ohyvlat virke så går det åt mycket mer färg än till hyvlat.
Men helt klart är att om du målar ohyvlat virke så går det åt mycket mer färg än till hyvlat.
Många gör felet att pensla på direkt på fasad och snickerier utan att använda roller för att få rätt fördelning,gäller särskilt inoljning av nytt/bart trä,vilket i sin tur medför en hel del spill.
Inte sagt att så har varit fallet för er men man har sett så mkt tokigt genom åren.
Inte sagt att så har varit fallet för er men man har sett så mkt tokigt genom åren.
Tack för era svar. För att bemöta era frågor så kan jag väl sammanfatta det
så här...
Åja - fick i går fakturan på färgen och dom hade gett mig en hygglig rabatt efter mitt påpekande så jag får väl vara nöjd i alla fall...
Bilder på friggebodan för den som är intresserad: http://teamlundberg.nu/album/090812_Friggeboda/index.asp
så här...
Självklart. På burken anges 6-10 kvm/liter och då får man väl anta att 6 kvm/l avses när trät är ohyvlat. Det hela rör sig ju om "Utegrund" och råplan är en vanlig yta att måla på utomhus.
Jag köpte all färg i 2,5 liters burkar och körde första burken med pensel innan jag kom på att det nog skulle gå lättare med roller. Körde därför andra burken med roller. Visst gick det lättare men när jag räknade hur många brädor jag målat så visade det sig att färgen räckte ca 15% längre med pensel.
Åja - fick i går fakturan på färgen och dom hade gett mig en hygglig rabatt efter mitt påpekande så jag får väl vara nöjd i alla fall...
Bilder på friggebodan för den som är intresserad: http://teamlundberg.nu/album/090812_Friggeboda/index.asp
Redigerat:
Klicka här för att svara