2 407 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Hjälp m billiga och enkla alternativ.
Jag bor i ett hus med betongväggar. Hela huset har varit tapetserat med väv. Vi provad riva ner en bit och det gick förvånansvärt enkelt. (Efter allt jag läst om vilken mardröm det kan va) Nu är den gamla 70-tals framme dock ser man inte mycket av mönstret. Mycket fläckigt är det delar av betongen ser man delar av mönstret på tapeten och även då "andra lagret" av 70-tals tapeten. (Alltså det har bara varit två tapeter, väven och 70-talstapeten. 70-tals "första lager" åkte det mesta med ner med väven).
Nu till vad ska göras?
Jag har tänkt mig easy cover el problemlösare men det är ju så himla dyrt. Kan man slipa väggarna och sätta upp ny tapet på det? El bör man försöka ånga bort den gamla tapeten? Kan man klara sig utan problemlösare i detta fallet? Vissa väggar vill jag måla på en tanke som slog då var att köpa ngn billig tapet på rea och måla över den. Vad tror ni? Råd tas tacksamt emot.
Nu till vad ska göras?
Jag har tänkt mig easy cover el problemlösare men det är ju så himla dyrt. Kan man slipa väggarna och sätta upp ny tapet på det? El bör man försöka ånga bort den gamla tapeten? Kan man klara sig utan problemlösare i detta fallet? Vissa väggar vill jag måla på en tanke som slog då var att köpa ngn billig tapet på rea och måla över den. Vad tror ni? Råd tas tacksamt emot.
Om Du ska sätta en tapet och måla på den eller måla direkt så måste underlaget vara slätt annars syns alla ojämnheter genom tapeten/färgen. Jag har provat en gång att slipa alla tapetskarvar och kanter där tapeten var bortriven, ville slippa använda spackel som dammar etc (vår första husrenovering, man lär sej nåt hela tiden
) det blev inte alls bra man såg det mesta av det jag trodde jag slipat bort.
Av din beskrivning så tror jag att Du måste antingen spackla och slipa eller sätta typ easy cover innan Du gör nåt mer. Men det är förstås en smaksak vad man "står ut" med efter en renovering. Det hade varit enklare att sätta easy cover på väven istället. Billigt och enkelt brukar se billigt och enkelt ut, men det är svårt att säga när man inte sett hur det ser ut. Varför inte prova på en bit av väggen? gör så enkelt Du kan och se hur det blir? En del av "skavankerna" försvinner ju när man möblerar också
Så det enkla rådet skulle bli att slipa så lite som möjligt och sätta upp en billig tapet som Du målar på.
Av din beskrivning så tror jag att Du måste antingen spackla och slipa eller sätta typ easy cover innan Du gör nåt mer. Men det är förstås en smaksak vad man "står ut" med efter en renovering. Det hade varit enklare att sätta easy cover på väven istället. Billigt och enkelt brukar se billigt och enkelt ut, men det är svårt att säga när man inte sett hur det ser ut. Varför inte prova på en bit av väggen? gör så enkelt Du kan och se hur det blir? En del av "skavankerna" försvinner ju när man möblerar också
Så det enkla rådet skulle bli att slipa så lite som möjligt och sätta upp en billig tapet som Du målar på.
Tack för tipset. Jag tror jag ska försöka och blöta tapeten lite. Så tror jag det mesta lossnar. Nä det e inte roligt med massa ojämnheter under tapeten. Det kommer störa mig. Skit att det ska vara så dyrt med easy cover. Fast jag har inte hört ngn rekomendera det pga att det ska vara svårt också. Jag tänkte också att jag sedan provar en bit av väggen som du sa. Hoppas hoppas.
Jag satte easy cover förra helgen, inte så mycke en vägg 3500 x 2000 å lite knixigt var det men så svårt tycker jag inte att det var, fondtapeten tvålagers med mönsterpassning var knepigare i så fall, man får lite "stickor" av easy cover och den går av när man viker den men det sistnämnda är en fördel man slipper skära
Som vanligt när man ska limma på väggen är det viktigt att få på tillräckligt med lim, 2 l gjorde jag av med.
Nu står det ju inte hur mycket vägg du har så det är ju svårt att säga hur mycket det rör sig om med Easy Cover. Jag har använt den själv till två väggar, 4 m långa och 2,5 m höga, och totalkostnaden blev ca 750:-. Med tanke på hur snabbt det gick och hur mycket spacklande jag slapp så tycker jag att det va värt det. Sen måste jag ju säga att angränsande väggar som jag spacklade blev bättre! Kan rekommendera att använda ångmaskin om du har mycket tapet som ska ner, Jula har en för 299:- som funkar bra. Räkna med att det tar tid att ånga och sen vänta ut fukten, spackla, slipa och sedan finspackla igen...men det är värt det om du är noga med ytan. Att tapetsera över och sen måla kan jag inte rekommendera. Sätt Easy Cover på krångliga väggar som du sen ska tapetsera, ånga och spackla ytor som du ska måla.
Iofs Kan man inte spraya med en vattenflaska. Det gjorde jag lite grann på ett ställe och det hur bra som helst och riva bort sen. Men det kanske är dumt när det är betongväggar? Det är ett tunt lager ovanpå betongen också. Dock tycker jag inte gipsen löste up sig så värst farligt. Lite grann satt det ju på fingertopparna men bara lite.
Vi hade samma "problem" med vårt första hus. En faslig massa rum med vävtapet som det sedan satt käck 60-/70-tals tapet under! Vävtapeten var ganska enkel att bara "dra" loss, men sen var det inte enkelt längre! Miljoner med tapetbitar på alla putsade väggar. Vi var fem personer som slet som vargar i 8 rum för att pilla bort alla små tapetflisor! Att säga att knogarna blev blodiga är bara förnamnet. Mellan svordomarna testade vi några varianter, bland annat blomspruta med vatten (funkade hyfsat), sen en inhyrd maskin från färgaffärn som tyvärr var värdelös. När vi hade två rum kvar fick vi ett tips:
Gör en massa tapetklister, doppa ner en roller i klistret och "måla" väggarna med så mycket klister du bara kan. Sen upp med plast över väggarna. Vi tog svarta sopsäckar som vi klippte upp och sen satte fast med tejp. Sen är det bara att vänta några timmar..... ta ner plasten, och vips - superenkelt att få bort alla tapetbitar med t.ex. en spackel!
Än idag grämer det mig att jag inte kunde detta knep från början, det hade sparat mängder med tid! Men, man lär sig av misstagen, och i alla påföljande hus har jag kört denna variant med tapetklister och plast och det har varit en fröjd varje gång!
Gör en massa tapetklister, doppa ner en roller i klistret och "måla" väggarna med så mycket klister du bara kan. Sen upp med plast över väggarna. Vi tog svarta sopsäckar som vi klippte upp och sen satte fast med tejp. Sen är det bara att vänta några timmar..... ta ner plasten, och vips - superenkelt att få bort alla tapetbitar med t.ex. en spackel!
Än idag grämer det mig att jag inte kunde detta knep från början, det hade sparat mängder med tid! Men, man lär sig av misstagen, och i alla påföljande hus har jag kört denna variant med tapetklister och plast och det har varit en fröjd varje gång!
Jag och en polare skulle göra samma sak i hans hus.
När vi slitit oss blodiga och tröttnat på gammal tapet åkte spakelhinken fram och bredspackling påbörjades.
Vi tog oss en varsin pilsner efter utförd spackling och gick tillbaka till rummet för att njuta av resultatet.
Njöt var det sista vi gjorde, spacklet hadde fått det sista lagret att lossna så hela väggen var betongren och spackel samt tapet låg i en snygg men dyr rulle på golvet längs väggen
När vi slitit oss blodiga och tröttnat på gammal tapet åkte spakelhinken fram och bredspackling påbörjades.
Vi tog oss en varsin pilsner efter utförd spackling och gick tillbaka till rummet för att njuta av resultatet.
Njöt var det sista vi gjorde, spacklet hadde fått det sista lagret att lossna så hela väggen var betongren och spackel samt tapet låg i en snygg men dyr rulle på golvet längs väggen
Stefan o Anna!

Förlåt min skrattattack, men jag kunde inte låta bli..... Hade blivit gruvligt f-rbannad om det hade hänt mig. Det verkar 100 ggr enklare med tapetklister som vi körde!
Förlåt min skrattattack, men jag kunde inte låta bli..... Hade blivit gruvligt f-rbannad om det hade hänt mig. Det verkar 100 ggr enklare med tapetklister som vi körde!
Jag renoverade en lägenhet från 20 talet med nästan lika många lager tapet. Först skrapade jag bort löst med spackel, sedan gick jag på med ångmaskinen. Det tog ett tag, men maskinen skötte sig riktigt bra. Väggen helt ren och fin, och efter litet spacklande och slipande målade jag allt med latexfärg. Det blev skitsnyggt (om jag får säga det själv) och härligt att se putsväggens fina struktur, men möjligen kan jag nu efteråt ångra mig att jag tog latexfärg på putsen, känns ovärdigt på något sätt att slafsa på sådant på en sådan fin vägg. Nu skulle jag nog ha tagit någon annan mer genomsläpplig färg typ linoljefärg eller likn.
Husomhelst. En bra ångmaskin kan vara guld värd - kanske är det typen av tapetlim som kan fälla den så som andra berättat om?
I ett annat rum där det var fiberplattor satte jag upp "problemlösningsduken", och visst, det blev snyggt - men dyrt!
Husomhelst. En bra ångmaskin kan vara guld värd - kanske är det typen av tapetlim som kan fälla den så som andra berättat om?
I ett annat rum där det var fiberplattor satte jag upp "problemlösningsduken", och visst, det blev snyggt - men dyrt!
Klicka här för att svara