Har en hall jag håller på att renovera. Den är på 6 kvadratmeter och har inga fönster så den får endast indirekt solljus från vardagsrummet.

Min plan var att måla den vit men efter grundmålning så vill jag gärna ha en ljusgrå färg. Jag kommer ha en vit garderob med skjutdörr, vita lister och vit innerdörr så något som bryter mot inredningen vore fint.

Jag köpte en provburk S1000-N och den ser ut att dra åt ljuslila på min vägg vilket verkligen inte är önskat. Kan tänka mig att använda en mörkare färg så kanske skiftningen inte blir så synlig. S 2002-Y kanske?

Vardagsrummet som är angränsande är målad i Alcros "Sandsten".

Vilka ljusgråa färger är populära att använda och vilken skulle ni rekommendera att jag provar?

Jättetacksam för svar!

Vi har väggar målade med S1002-Y med vita lister, foder och fönster. Det är ljust och fräscht och bryter tillräckligt mycket mot det vita. Som färgkoden talar om drar den lite åt det gula, absolut inget blålila.

Jag köpte en provburk S1002-y och blev väldigt nöjd med provmålningen. Testade att måla runt dörrfoder och tyckte att brytningen blev bra.

Köpte igår färgen och började rolla. Kollade inte översiktligt under tiden jag målade. När jag var klar så tyckte jag rummet såg babyblå/grågrönt ut. Gick ur rummet och när jag kollade in i det efter ett tag hade den en jättefin sandgråaktig nyans.

Men när jag står i det så ändras det igen. Nu har jag extra bred maskeringstejp runt foder, i tak etc. som är väldigt gul. Kan det vara så att den ställer till det?

Hur ska jag inreda för att framhäva det gula i färgen? Undvika inredning som är gula?

Redigerat:
Köp råvit färg.... Blanda i svart brytfärg!! Då har du endast grått!!

Både 1000-N 0500-N har även vioilet i sig.. och 1002-Y Gult..
Finns ingen NCS färg som bara består av vitt och svart..
Gråskalan är sådan, med violet i.. Blanda själv... det e enkelt!!
Själv har jag ioförsig 0500 i hela lägenheten.. tycker det är den snyggaste "vita" färgen som existerar.. ;) och bort med tejpen... annars kommer du dra med dig färgen..
//Målarn

Sellasie I: Ja nästa gång jag ska måla grått så får jag nog ta och göra något sådant. Men då anlitar jag nog en målare istället ;)

Jag är aldrig snabb nog med att få bort maskeringstejpen innan den har torkat. Får alltid gå med rakblad och skära för att inte ta med färg.

Angående nyansen som jag uppfattar i rummet så tror jag att jag kan lösa det med en annan belysning. När man precis tänder energisparlampan så går den ju inte på full effekt och då är färgen bra. Det är när den får lysrörsljuset som allt blir ljusljusgrönt/blått.

Ska lägga golv snart och lista samt installera en garderob. Avhåller mig åsikt innan allt är klart!

Ingen som har tips på bra inredningsfärger för s1002-y? Läste någonstans att lila framhäver det gula. Stämmer det?

Lite grönskiftande kan jag nog uppleva s1002-y också. Men jag tycker att det är bra.

Enligt min åsikt, och begränsade erfarenhet, är det snyggt med vitt till den väggfärgen. Mörkblått, rött, brunt och svart passar också bra.

Jag skulle inte ha ljusa och/eller gula träslag till. Det framhäver det gulgröna i väggfärgen.

Sellasie I skrev:
Köp råvit färg.... Blanda i svart brytfärg!! Då har du endast grått!!
Lite gult eller umbra behövs. De flesta svarta brytfärger är inte neutrala utan drar åt blåviolett rent spektralt.

Sellasie I skrev:
Både 1000-N 0500-N har även vioilet i sig...
Nu är du ute och cyklar. NCS XXXX-N är neutrala i alla lägen. Är de violetta är de felblandade eller så är receptet felaktigt. NCS redovisar utseendet på färgen enligt en referens. Referenser är inte recept.

Sellasie I skrev:
Finns ingen NCS färg som bara består av vitt och svart..
Gråskalan är sådan, med violet i...
Är det Vättern Runt? ;) XXXX-N är som sagt alltid neutrala.

Att färger som borde se neutrala blir violetta beror på att omgivningen är gultonad, t.ex. naturen, som berg, träd och buskar.
Detta skall Magnuscyl tänka på. Undvik objekt i samma ton som färgen om du vill framhäva det gula. Vi gjorde omvänt i vårt hus och gultonade allt så att det gula inte syns överhuvudtaget. Alla andra färger blir klarare och "fetare".

Men sluta nu,,, Det är violet brytfärg i 0500.... Punkt slut!! Kan sätta vad du vill på det..

Sellasie I skrev:
Men sluta nu,,, Det är violet brytfärg i 0500.... Punkt slut!! Kan sätta vad du vill på det..
Vilket recept talar du om? Vilken färg och från vilken tillverkare?

Landora "Granit 12". Den är grå och håller sig grå även vid ändrade ljusförhållanden. Att den sedan är billig, svanenmärkt och inte skvätter när man rollar är ju inte heller någon nackdel :)
Jag har även "Savann" i hallen för att ljusa upp det lite men den färgen ger levande nyanser under hela dagen.
Man kolla riktiga färgprov, bilderna på Landoras hemsida ger ett för ljust intryck tycker jag.

Ok så här: 10 L

YO (guloxid) 1,88
VI (violet) 0,63
SS (Svag Svart) 5,00

= recept på 0500 från Alcro

Vi har S1002-Y på våra köksluckor och jag gillar den. Ser klart varmgrå ut fastän vi har grågröna väggar till.

Jag har varit sugen på att använda den i hallen också men funderar numer på att gå en nyans mörkare då jag har funnit färgen på köksluckorna lite väl känslig - den är så ljus att minsta märke eller smuts syns som fula fläckar. (Men i hallen tänker jag inte ha gråfärgen på hela väggarna utan på 3/4- eller 4/5-hög bröstpanel med ljusare tapet ovanför.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.