4 376 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Underarbete innan easycover?
Jag ska tapetsera och måla om i köket. Idag sitter ett fiskbensmönstrat struktunderlag som har målats med en blank färg.
Min fråga är:
Tror ni att det går sätta upp easycover tapeter på detta underlag utan att dra ned det gamla underlaget eller måla på någon form av medel för att tapet bättre ska fästa (typ non-dropp)?
Jag kommer att använda våtrumslim.
Jag kommer sedan att måla easycovern.
//Fredrik
Min fråga är:
Tror ni att det går sätta upp easycover tapeter på detta underlag utan att dra ned det gamla underlaget eller måla på någon form av medel för att tapet bättre ska fästa (typ non-dropp)?
Jag kommer att använda våtrumslim.
Jag kommer sedan att måla easycovern.
//Fredrik
Min erfarenhet med easycovern är att den fäster bra mycket bättre med våtrumslim än med non-wowen. Jag provade non-wowen första gången vilket skapade mycket frustration och tapeten fäste dåligt. Nu använder jag altid våtrumslim, vilket kostar lite mer men mindre svordomar kastas ut.....
Går tapeten att "bara dra ner" är nog det enklast annars skulle nog jag spackla som "danne007" föreslår. Jag limmade easy cover med våtrumslim efter rekommendation från säljaren som själv använt det. Funkade bra på målad väv utan nåt underjobb.
Det gick faktiskt snabbt att dra ned underlaget, som är en fiskbensmönstrad glasfiberväv. Jag har sedan satt upp ett antal vårder easycover tills limmet tog slut....
Har nu köpt mer lim och detta ska nog gå vägen, tror jag!
Ska måla covern och därför köpt en billig blaskig vit färg som grund innan jag efter två strykningar lägger den önskade färgen.
Har nu köpt mer lim och detta ska nog gå vägen, tror jag!
Ska måla covern och därför köpt en billig blaskig vit färg som grund innan jag efter två strykningar lägger den önskade färgen.
Klicka här för att svara