Färg, Måla & Tapetsera
Swappe: ravereper har helt rätt!!! ---------------------------------- Knipsa av Mollyns yttre del med en tång/hovtång! (tips - kolla på en Mollyplugg i affären, så ser du att den yttre delen bara "sitter fast" med två smala "ben" i övriga delen - just för att man ska kunna klippa loss!) Peta in resterande del i väggens tomrum! Verkar galet med kofot, stämjärn osv.. känns som risken att
Trampe: Vi har förvisso inte puts utan klassisk träfasad på vårt nybyggda hus. men vi har målat med 0500 och jag är supernöjd med resultatet, ser riktigt fräscht ut. Visst kankse man får kisa lite om man sitter precis intill en solig dag men det gör mig inget. Fint är det!
camelspin: Hej igen, Det kan vara lite bökigt att få in pappren under listen. Går det inte så är det kanske lika bra att maskera som vanligt eller kanske ännu bättre måla kvartslisten separat. Jag har en liten japanspackel (ca 1,5 cm bred) som jag brukar lirka in under och försiktigt lyfta för att få in pappret om det kärvar. Lita inte på att det inte kommer bli färgskillnad om du köper en
frufridell: Tänkte investera i en Bosch PFS 65 för att måla 160 kvm tak + lister samt några väggar. Läste i något inlägg att Lady-färgen inte var bra för denna färgspruta. Någon som har kört lite med sin och kan rekommendera någon särskild färg som fungerar bra? Känns ju lite korkat att springa iväg och köpa "fel" färg, bättre att fråga här först! :D
JanneL: Är lägenheten äldre kan det bli problem. Har själv en lägenhet i HSB där taken är sandgrängade. Vet inte riktigt vad det innebär. Någon påstod att det var någon form av spackel som sprutades i taket. Jag målade om taket i vardagsrummet, med fel färg, vilket resulterade i att skiktet lamlade ner och man såg den grå betongen. Fick skrapa bort eländet och börja från början. Så,
MimmiE: Hej! Läste ditt inlägg Daniel (har varit i Asien i drygt en vecka)- än en gång tack för infon! Nu skall jag ägna denna vecka åt att åka o köpa sand, spackel och så en bred spackel förstås och sedan exprimentera lite med detta och se hur det blir :-). Skall blir riktigt roligt :-))))
imported_Bjornsson: Ja kan man oljebetsa ett staket? Eller vad ska man behandla ett staket med som ger minst underhåll och ändå behåller träets naturliga utseende.
Ullai: Bredspackling är svårt och dammigt. Men billigare så jag önskar jag kunde... HAr satt Cover på masonit, trätex och betongväggar. Spacklade det värsta först och har målat eller tapetserat efteråt. Aldrig haft minsta problem. Har använt våtrumslim (ÖB) enl tillverkarnas rekomendation och klistrat direkt på väggen. Kommer att göra det igen!
Pablo: Jag har målat ett par väggar i källaren med caparols silikatfärg. Hittills ser det riktigt bra ut. Den är, precis som det ska vara, diffusionsöppen och borde därför passa utmärkt för ändamålet även fast den marknadsförs som utomhusfärg.
jansat371: Amerikanerna talar sig varma för Wiping varnish och i synnerhet General finishes Arm-R-Seal. Finns det något likvärdigt, eller bättre, att få tag på i Sverige
WhoCan: Hejsan! Jag håller på att renovera köket och kommer snart till tapetseringen. Jag har nu fått en idé om att jag skulle vilja ha en ljus tapet (vit, ljusbeige), med någon form av större tryck (vass, blomrankor eller dylikt) som inte blir för plottrigt. Mönstret ska inte vara för skarpt utan nästan så att det bara går att antyda. Metallic-mönster är helt ok. Finns det någon som har
torke1: Får jag rekommendera blanklackat tak? Vi har kört 70-blank råvit lackfärg i våra furutak och det blir grymt snyggt. Ljuset och rymden i rummen blir helt annorlunda. När det gäller kvistlack så tycker jag du ska fråga i färgaffären.
camelspin: Det beror mycket på vilket underlag det är nu - tapet, väv, målat etc. Har själv använt Easy-cover och bredspackling blandat, dvs på samma vägg haft easy-cover och spackel eftersom rullen tog slut, och det syns ingen skillnad om man spacklar noga.Vad skillnaden blir mot dom andra tre väggarna beror på vad som sitter där. Renoveringstapeten kommer inte avhjälpa vågigheten. Inte heller
nybyggd: gå till färghandlaren och ta med ett kort på huset,och låt dom hjälpa dig.
John J: [citat] Tror det skiljer mycket på limträ kvalité. Byggde faktiskt i helgen en TV bänk till svärmor och hälften av trät kom ifrån Woody och resten från Baushaus. Det som var från Baushuas var mycket sämre kvalité på. Kändes enorm skillnad i sågen när klingan gick genom och sedan när man slipade det så var trät från Woody mycket hårdare.
tobbster: Även jag håller på att måla över en sjögrästapet, har målat 3 ggr nu , men jag kan fortfarande se att det blir flammigt! mest ser man i släp ljuset och då ser man exakt hur jag har "sparat" ( penslat runt) dörrar och takvinkeln.. några tips på hur jag kan få färgen att bli jämn?
eferm: [citat] då får det bli till att försöka pilla ner tapeten först och ha på någon slags primer (jag har ju vanligt sandspackel på gipsen där bakom. funderade först på om man skulle skruva på plywood på hela väggen oc sedan kakla på den men eftersom jag har både kontakter å braskamin vid den väggen blir det ju en aning bökigt.
Sara_73: Jag vet inte om det går att måla klinkers men däremot vet jag att det finns jättebra medel för att tvätta fogarna. Finns i kakelbutiken. Jag hade vita fogar i mitt gamla badrum...
Alko: Undrar om man kan måla vattenburen alkydoljefärg (ni vet de nya färgtyperna) på latexgrund, eller gäller gamla regeln om att inte köra oljebaserad slutstryk på vattenbaserad grund? /A
_bystrom_: Mjökpapp brukar snickare etc. använda då det skall göras grövre saker än en ommålning/tapetsering. Den skyddar långt bättre mot grus, tappade skruvar(beslag osv. Vi målare använder (iaf här i mitt distrikt) som regel den enklare täckpappen. Mjölkpapp är mycket, mycket dyrare och bör - ur ett ekonomiskt perspektiv - endast användas där det är motiverat med hänsyn till vad som
Satsuki: Tack morsan!!! Jag letade på deras hemsida men hittade inget - mendet KAN ha något att göra med trötthet och att ha en 3-månaders bebis hemma ;) Ska genast titta efter.......... Edit. PRECIS vad jag letade efter, tack än en gång!
DeEss: Slipa inte, för har du inte haft jobb innan, så lär du få det då... De flesta strukturtapeter är ju spaltbara. Har du dessutom målat på den, kan du få ner den i större sjok om du river. //Daniel
Rinna: Tack för svaret. Jag har tänkt att maskera längs gipskanten och putsa väggen bakom kaminen. Sedan drar jag bort maskeringsteijpen som du nämnde. Tänker därefter dra en kniv/stållinjal längs kanten på gipset och putsen innan det brunnit klart som jag sedan fyller med silikon alt latex då det brunnit klart. Då måste det väl bli en snygg kant som inte spricker och som jag kan tapetsera
josud: Det gör det ja! Då får jag väl helt enkelt ta fram sprutan, kolla instruktions-dvd'n och testa mig fram. :-)
Delphoria: Vår snickare satte upp alla pärlspåntväggar med spikpistol. Blev perfekt. Nu grundmålades enbart fjädern innan och vi slutmålade på plats, men eftersom spikarna inte syns alls kunde man lika gärna målat innan (om man inte som vi gärna vill ha färg som lägger sig i skarvarna, gör inget om den spricker lite sedan eftersom vårt hus är gammalt och får se gammalt ut) :D