J
Jens_H: [citat] Det fungerar att grunda med Flügger grund, men varför ska du göra det?? Du måste ju ändå stryka Demidekk Ultimate 2 ggr ovanpå. Då kan du ju lika gärna använda dig av grundfärgen/oljan Visir pigmenterad som är till för just Demidekk Ultimate. Det är ju inte så att du sparar in på ett moment bara för att du grundar med Flüggers grund.
3 svar · 1,8k läst
kaked08
kaked08: Hej! Betsade möjligen, men inte lackade. De har för sträv yta för detta. Det är inte genuint trä någonstans i dessa luckor. Det jag funderar på då, är förutom förarbetet, kan man på ngt sätt betsa dem och lacka så att de får en ljusare ton "på köpet"? Föreställ dig en 70-talsbrun färg som har mörkats av 30 år ljus och slitage.
2 svar · 1,4k läst
S
stickans: [citat] Knappast för badrum väl?. Det syns mer vara av den typ av tapet som jag ska sätta upp i köket i morgon, fast den jag köpt heter Quick Up. Jag har inte bredspacklat som du, utan enbart spacklat igen ojämnhet och därefter rollat på en utspädd gammal vit väggfärg som jag hittade i garaget, för att undvika genomslag. Det ser bra ut, så jag hoppas och tror att resultatet ska bli
4 svar · 7,4k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Brukar inte funka särskilt bra eftersom färgen inte kan "gripa tag" om något. Prova med färg som är spädd med 25-30% vatten och skrapa lite på den efter den torkat för att se om den sitter kvar. Antingen fäster färgen med en gång eller inte alls. Ingen större risk att den lossnar senare om den fäste vid målningen.
1 svar · 3,4k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Kan nog vara så att man använder trätjärebaserad kreosot i så fall. Den ser ut att vara tillåten. Har för mig att det rätt så mycket tjafs om trätjärans vara eller icke vara för ett antal år sedan. EU såg den som bekämpningsmedel, vi som traditionell byggnadsvård. Frågan är dock fortfarande varför man ser så många misslyckade måleriarbeten på tryckt virke? Farsan har
9 svar · 13,0k läst
Stefan N
Stefan N: Spärrgrund för att minimera blåsor.
3 svar · 1,6k läst
S
sponken: Hade liknande problem i ett rum och målade då med Beckes Nondrop (helmatt takfärg). Resultatet blev perfekt.
5 svar · 1,9k läst
M
mortimer: Okej. Då målar vi på. Är ett enplans hus i mexitegel men ändå panel på ca 15m2 som ska målas, foder runt fönster och utstickande "takfoder".
3 svar · 1,2k läst
J
Jens_H: Ja du kan måla med den snickerifärgen efteråt.
3 svar · 4,1k läst
Bezt
Bezt: Jag säger att det beror på vad och var man ska måla. Förbrukar en mängd penslar från Jula som kommer i 10-pack för 29,90 eller något liknande och de går åt till skruttmålningar och är bara att kasta när man är klar men är det på något ställe som det syns väl eller snickerier så blir det en finare variant. American style? Vilka gör de?
13 svar · 37,1k läst
J
Jens_H: [citat] Det är exakt så jag menar. Eftersom grundfärger för trä utomhus brukar vara en kombination av linolja och alkydoljefärger. Att den är löst i vatten har ingen betydelse, vattnet dunstar ju medan färgen torkar.
3 svar · 11,4k läst
B
Bergström: Tack snälla för finfina tipsd^_^b Jag förstår ju så här i efterhand att jag skulle frågat er experter härinne förre jag satte igång med detta. Men alltid lätt att vara efterklok:x Nu har jag ju målat över allt, så jag har tyvärr inget annat val antar jag än att försöka slipa bort eländet, tvätta och skrapa så gott jag kan. Och jag ska självklart skriva nya inlägg med mina
10 svar · 3,5k läst
S
se38005: Nu har jag läst alla inlägg i denna tråd, en sak som slår mej är att alla verkar ha perfekta panelbrädor i taket ? Själv hade jag ett litet rum i sommarstugan, med panel i taket som var allt annat än perfekt, massor med sprickor, kvisthål, slarvigt utförda skarvar mm. Dock inga fläckar av kåda, det kändes som om min panel bara var sågad av splint. Dessutom var denna panel rödbetsad
36 svar · 92,9k läst
B
bränski: "När två försänkningar möts är det teoretiskt möjligt att få en plan yta. När två fasade kanter möts finns det inte ens en teoretisk möjlighet att få en plan yta." jag citerade bara vad du hade skrivit. men vad skulle det göra om en fasad kant kom mot en försänkt? det är inte sämre än två fasade kanter.
18 svar · 9,0k läst
C
Claes F: Jag håller på att måla innerdörrar (obehandlade massiva) till vårt blivande hus och har kört med Alcro Servalac Aqua och med Bosch PFS 65 (HVLP). Visst tar det lite tid att måla tio dörrar, men det är inte färgsprutan som är flaskhalsen, snarare väntetiden mellan strykningarna. Vi har en lada att vara i, så då finns det gott om plats för förvaring. Jag tycker att resultatet blir
5 svar · 9,5k läst
E
EdwardS: [citat] Microliten i sig spricker väldigt lätt om man inte har satt remsor under. Vill man väva utan att behöva sätta remsor så är glasfiberväv att föredra. Speciellt "135 väv" den med grövst struktur.
7 svar · 14,3k läst
MathiasS
MathiasS: Gjorde förra året en liknande renovering av en gammal misskött dörr. Jag valde att olja med med linolja. Blev fantastiskt fint. Har tyvärr inga bilder att bistå med. Om du ändå lägger lite tid på detta kanske det är värt att kitta om rutorna också så slipper du skaller från dessa.
3 svar · 8,6k läst
R
RtZ: Hej, robbansson! Jag läste på nätet att man kunde värma oljan och sedan stryka på. Molekylerna skulle bli mindre och därmed hade den varma oljan lättare för att tränga in i träet.Tack för att du skrev det här som bekräftade vad jag tänkte chansa på!!
6 svar · 4,2k läst
J
Jens_H: Dra på ordentligt med lim på väggen. Sedan sätter du upp våderna och skjuter fast dom med en häftpistol och skrapar ut alla blåsor. När allt torkat så drar du försiktigt ut klamrarna.
1 svar · 2,0k läst
P
pbengtsson: [citat] Fast då är man inte så noga med slutresultatet.
5 svar · 1,9k läst
J
Jens_H: Köp isolerspray och spraya på. Sedan målar du ett lager färg till. Det borde lösa dina problem med fläckar i taket.
6 svar · 10,5k läst
I
iper: Tack ska ni ha! Kanske är det bättre att riva av vinylen, och sätta upp väv. I själva duchutrymmet ska jag kakla, så det är bara väggarna iövrigt som ska målas.
3 svar · 2,5k läst
S
sad_ant: Chrille, jag höll alltså med dig, och ville utveckla ditt resonemang lite. Jag menar inte att verktyg kostar mer med den dyra färgen menade bara att färgen är en del i kostnaden och att det är så mycket mer som bidrar till totalsumman, halverar du färgkostnaden så är du inte i närheten av att halvera kostnaden för att måla om huset.
5 svar · 5,0k läst
I
ivanhansen: Hej, jag undrar om någon har en överbliven rulle från Boråstapeters Kids-kollektion (från omkring 2007). Vi har en liten yta vi önskar tapetsera, men lyckas inte finna den någonstans. Vi betalar gärna ordinarie fullpris och ev frakt. Tapeten har grön botten och är ganska figurativ, för närmast tankarna till Pippi Långstrump. Jag bifogar även en bild av tapeten. Tacksam för alla
0 svar · 7,8k läst
·
De Stijl
De Stijl: Just det, en kanske självlar sak men: Lägg aldrig trasan som du har använt till att smörja in Teakoljan med i en tätförsluten plastpåse eller i soptunnan eftersom den kan självantända och därmed orsaka brand.
2 svar · 19,9k läst
A
AndersS: Kemi är inte min starka sida, därför har jag en fundering till någon sakkunnig. Har under de senaste åren målat det mesta ute med Nordsjö VX och en sida på fritidshuset som är under en utbyggnad dit regn inte når målades förra året. När jag nu tvättade av trallgolvet så spolade jag och på väggen. Det vatten som hamnade på väggen skummade och ytan blev hal precis som det fanns
0 svar · 4,6k läst
J
jarlhov: Målar ni tegel är det ju inte underhållsfritt längre!!
5 svar · 10,0k läst
Sturgeon
Sturgeon: Så här ser receptet hos Nordsjö ut iaf: TRÄ GRÖN 5 FGL X AN 2, BN 11, FN 16, MN 10,5 Nordsjö visade ovilja att översätta till NCS. Någon som kan? Vad betyder AN, BN, FN och MN? /K
6 svar · 11,3k läst
De Stijl
De Stijl: Internationals färger använde vi alltid till vår gamla "Campingbåt" (se bild). De var alltid av mycket hög kvalitet. Men nu till det roliga: Jag lyckades få tag på färg av den gamla typen (dvs ej vattenbaserad) i dag! Det blev Nordsjö eftersom jag via en bekant kunde köpa dessa till starkt reducerat pris. Färgen heter Ready 90 http://www.nordsjo.se/produkt.asp?Id=141 Så nu hoppas jag
6 svar · 4,3k läst
·
N
nemlan: Efter nedtvättning av limfärgen ska det gå att måla med vanlig takfärg. Jag gjorde det i min hall, och det ser mycket bra ut sådär 10 månader senare.
6 svar · 8,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.